Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Den första J 9:an

Publicerad 2020-04-16 06:39:00 i Propulärkultur,

J 9 med flygvapennummer 286 provflygs efter tillverkning den 11 november 1939. Bilderna kommer från National Air & Space Museums arkiv (Rudy Arnold Collection) och det hävdas att de är tagna på Floyd Bennett Airfield i New York. Seversky Aircraft Company - eller som företaget hette sedan april detta år; Republic Aviation Corp. - hade annars sin egna anläggning med fält i Farmingdale på Long Island.

Det var under en Europaturné våren 1939 som den ryskfödde amerikanske flygplantillverkaren Alexander de Seversky besökte Sverige med sin Seversky EP-1 (EP som i Export Pursuit) med amerikansk civil registrering NX2587. Seversky gjorde demoflygningar på Malmen och Barkarby samt landade även på Bromma i mitten av maj 1939. Under hans frånvaro övertogs och ombildades företaget, samt fick - som sagt - ett annat namn.

EP-1 kom att anskaffas av Flygvapnet under beteckningen J 9 och den första beställningen omfattande 15 plan tecknades den 29 juni 1939. Denna följdes av ytterligare beställningar den 11 oktober (45 plan) och den 6 januari 1940 (60 plan). Den sista beställningen kom dock  inte att levereras på grund av att ett amerikanskt vapenembargo trädde i kraft den 18 juni 1940.

Nummer 286 ändrades den 30 november till 2101 och den första J 9:an togs emot av F 8 på Barkarby den 5 april 1940. Redan den 16:e samma månad havererade flygplanet vid Spånga varvid föraren omkom. Alltså idag för exakt 80 år sedan. Det hade då lite över fem timmars gångtid...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela