Den första J 9:an

J 9 med flygvapennummer 286 provflygs efter tillverkning den 11 november 1939. Bilderna kommer från National Air & Space Museums arkiv (Rudy Arnold Collection) och det hävdas att de är tagna på Floyd Bennett Airfield i New York. Seversky Aircraft Company - eller som företaget hette sedan april detta år; Republic Aviation Corp. - hade annars sin egna anläggning med fält i Farmingdale på Long Island.
Det var under en Europaturné våren 1939 som den ryskfödde amerikanske flygplantillverkaren Alexander de Seversky besökte Sverige med sin Seversky EP-1 (EP som i Export Pursuit) med amerikansk civil registrering NX2587. Seversky gjorde demoflygningar på Malmen och Barkarby samt landade även på Bromma i mitten av maj 1939. Under hans frånvaro övertogs och ombildades företaget, samt fick - som sagt - ett annat namn.
EP-1 kom att anskaffas av Flygvapnet under beteckningen J 9 och den första beställningen omfattande 15 plan tecknades den 29 juni 1939. Denna följdes av ytterligare beställningar den 11 oktober (45 plan) och den 6 januari 1940 (60 plan). Den sista beställningen kom dock inte att levereras på grund av att ett amerikanskt vapenembargo trädde i kraft den 18 juni 1940.
Det var under en Europaturné våren 1939 som den ryskfödde amerikanske flygplantillverkaren Alexander de Seversky besökte Sverige med sin Seversky EP-1 (EP som i Export Pursuit) med amerikansk civil registrering NX2587. Seversky gjorde demoflygningar på Malmen och Barkarby samt landade även på Bromma i mitten av maj 1939. Under hans frånvaro övertogs och ombildades företaget, samt fick - som sagt - ett annat namn.
EP-1 kom att anskaffas av Flygvapnet under beteckningen J 9 och den första beställningen omfattande 15 plan tecknades den 29 juni 1939. Denna följdes av ytterligare beställningar den 11 oktober (45 plan) och den 6 januari 1940 (60 plan). Den sista beställningen kom dock inte att levereras på grund av att ett amerikanskt vapenembargo trädde i kraft den 18 juni 1940.
Nummer 286 ändrades den 30 november till 2101 och den första J 9:an togs emot av F 8 på Barkarby den 5 april 1940. Redan den 16:e samma månad havererade flygplanet vid Spånga varvid föraren omkom. Alltså idag för exakt 80 år sedan. Det hade då lite över fem timmars gångtid...
