DC-9-51 SE-DFN
Här ovan ser vi en Douglas DC-9-51 fotograferad av Juha Ritaranta i Tblisi den 12 mars i år. Det ser rätt slutkört ut för flygplanet som senast operades av Sky Georgia. Det bolaget upphörde med verksamheten i början av 2011, men DC-9:an med registrering 4L-GNN har nog stått längre än så...
En gång i tiden - i slutet av 80-talet - var denna flygplansindivid en av de tre DC-9-51 som SAS anskaffade från Swissair. Den hade från början levererats ny till Swissair som HB-ISN på senhösten 1975.
Ganska precis tolv år senare hamnade flygplanet i SAS och inregistrerades som SE-DFN den 6 november 1987 samt fick då namnet Ingvar Viking. Som ägare stod Salenia AB och man avyttrade planet till Alisarda i mars 1988 och leasar tillbaka det. Så skedde samtidigt för alla tre DC-9-51:or och dessa flyttades då över på danskt register: SE-DFN blev OY-CTB, men kom fortsatt att opereras av SAS.
Under 1990 kom de tre flygplanen att återlämnas till Alisarda som i detta fallet skickade före detta SE-DFN/OY-CTB vidare till att bli I-SMEJ. Hösten påföljande år hamnade I-SMEJ hos Meridiana.
I slutet av 1999 hamnade DC-9:an på amerikanskt register som N2248F via Amtec Corporations försorg. Vidare året därpå till ukrainskt register som UR-BYL, då ägd av Khors Aircompany och först leasad av Hunair Hungarian Airlines samt senare av Aero Asia International (2004-2008). I oktober 2008 till Sky Georgia som 4L-GNN, men bara använd i cirka något år. Och där står gamle Ingvar Viking nu, i Tblisi, sedan ett decenium.
Nedanstående bild på SE-DFN tog Anders Nilsson på Arlanda den 29 mars 1988, med andra ord för ganska precis (snart) 31 år sedan. Dagen efter avregistrerades SE-DFN...som knappast alltså var en långvarig företeelse.
En gång i tiden - i slutet av 80-talet - var denna flygplansindivid en av de tre DC-9-51 som SAS anskaffade från Swissair. Den hade från början levererats ny till Swissair som HB-ISN på senhösten 1975.
Ganska precis tolv år senare hamnade flygplanet i SAS och inregistrerades som SE-DFN den 6 november 1987 samt fick då namnet Ingvar Viking. Som ägare stod Salenia AB och man avyttrade planet till Alisarda i mars 1988 och leasar tillbaka det. Så skedde samtidigt för alla tre DC-9-51:or och dessa flyttades då över på danskt register: SE-DFN blev OY-CTB, men kom fortsatt att opereras av SAS.
Under 1990 kom de tre flygplanen att återlämnas till Alisarda som i detta fallet skickade före detta SE-DFN/OY-CTB vidare till att bli I-SMEJ. Hösten påföljande år hamnade I-SMEJ hos Meridiana.
I slutet av 1999 hamnade DC-9:an på amerikanskt register som N2248F via Amtec Corporations försorg. Vidare året därpå till ukrainskt register som UR-BYL, då ägd av Khors Aircompany och först leasad av Hunair Hungarian Airlines samt senare av Aero Asia International (2004-2008). I oktober 2008 till Sky Georgia som 4L-GNN, men bara använd i cirka något år. Och där står gamle Ingvar Viking nu, i Tblisi, sedan ett decenium.
Nedanstående bild på SE-DFN tog Anders Nilsson på Arlanda den 29 mars 1988, med andra ord för ganska precis (snart) 31 år sedan. Dagen efter avregistrerades SE-DFN...som knappast alltså var en långvarig företeelse.