Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

DC-9-51 SE-DFN

Publicerad 2019-03-18 18:37:00 i Flygföretagande,

Här ovan ser vi en Douglas DC-9-51 fotograferad av Juha Ritaranta i Tblisi den 12 mars i år. Det ser rätt slutkört ut för flygplanet som senast operades av Sky Georgia. Det bolaget upphörde med verksamheten i början av 2011, men DC-9:an med registrering 4L-GNN har nog stått längre än så...

En gång i tiden - i slutet av 80-talet - var denna flygplansindivid en av de tre DC-9-51 som SAS anskaffade från Swissair. Den hade från början levererats ny till Swissair som HB-ISN på senhösten 1975.

Ganska precis tolv år senare hamnade flygplanet i SAS och inregistrerades som SE-DFN den 6 november 1987 samt fick då namnet Ingvar Viking. Som ägare stod Salenia AB och man avyttrade planet till Alisarda i mars 1988 och leasar tillbaka det. Så skedde samtidigt för alla tre DC-9-51:or och dessa flyttades då över på danskt register: SE-DFN blev OY-CTB, men kom fortsatt att opereras av SAS.
Untitled
Under 1990 kom de tre flygplanen att återlämnas till Alisarda som i detta fallet skickade före detta SE-DFN/OY-CTB vidare till att bli I-SMEJ. Hösten påföljande år hamnade I-SMEJ hos Meridiana.

I slutet av 1999 hamnade DC-9:an på amerikanskt register som N2248F via Amtec Corporations försorg. Vidare året därpå till ukrainskt register som UR-BYL, då ägd av Khors Aircompany och först leasad av Hunair Hungarian Airlines samt senare av Aero Asia International (2004-2008). I oktober 2008 till Sky Georgia som 4L-GNN, men bara använd i cirka något år. Och där står gamle Ingvar Viking nu, i Tblisi, sedan ett decenium.

Nedanstående bild på SE-DFN tog Anders Nilsson på Arlanda den 29 mars 1988, med andra ord för ganska precis (snart) 31 år sedan. Dagen efter avregistrerades SE-DFN...som knappast alltså var en långvarig företeelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela