Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Congo Queen till salu (Uppdaterat 190830)

Publicerad 2019-08-13 09:15:00 i DC-3, Propulärkultur,

 
Den 2 augusti länkade jag ut annonsen på facebooksidan och nu kommer den även här på bloggen. Molander Aviation AB säljer N41CQ och priset är satt till USD 395 000. 

Och nej, jag är inte förvånad över detta. Sedan 2017 har det känts som en tidsfråga, i o m att Congo Queen inte kunnat göra fler rörelser. Och det har nog inte haft med några tekniska problem att göra...
 
Uppdaterat 190820

Den 17 augusti uppdaterades Vallentuna Aviatörförenings (VAF) websida med följande info som jag saxar:

Statusrapport från VAF styrelse

Som ni medlemmar noterat har det inte varit några medlemsflygningar med Congo Queen i år och anledningen är att hon alltjämt är belagd med startförbud (undantaget start för resa ut ur landet).

Skälet till detta är att Transportstyrelsen anser att DC3:an är stadigvarande i Sverige och därför ska registreras in i Sverige och därmed in i EASA, den Europeiska luftfartsmyndigheten.

Som läget är nu är Congo Queen inregistrerad i det amerikanska N-registret och förhållandet att flygmaskinen befinner sig stadigvarande i Sverige innebär brott mot nationell lag, därav startförbudet.

Styrelsen har diskuterat olika alternativ med ägarna om hur vi tillsammans kan lösa denna problematik. Ägarna är öppna för en dialog men har också, betingat av den administrativa och ekonomiska börda de nu bär, lagt ut Congo Queen till försäljning.

Vid det senaste styrelsemötet den 13 augusti 2019 diskuterades bl.a. möjligheten för föreningen att förvärva Congo Queen och styrelsen kommer utarbeta ett antal förslag som medlemmarna i Aviatörföreningen kommer få ta ställning till under en extrastämma senare i höst.

Med förhoppning om våra medlemmars tålamod de uteblivna flygdagarna till trots.

Vänliga hälsningar!
Styrelsen

Uppdaterat 190830

Enligt Åke Jansson beror det på att det amerikanskt registrerade flygplanet fått avgångsförbud. Det betyder att det inte får lyfta mer än en gång ut ur landet, för att exempelvis överlämnas till en ny ägare. Detta eftersom planet måste svenskregistreras, menar Transportstyrelsen.

 

– Ett luftfartyg som vistas stadigvarande i Sverige ska vara svenskregistrerat enligt luftfartslagen. Det är för att svensk myndighet ska kunna bedriva en effektiv tillsyn av luftfartyget, säger Lars Haglund, enhetschef för operatörer och luftvärdighet på Transportstyrelsen.
 

Beslutet fattades redan 2014, då flygplanet fortfarande var registrerat i Kongo. Efter det valde Åke Jansson att amerikansk-registrera planet, eftersom det enligt honom finns ett 50-tal andra utlandsregistrerade plan i Sverige som får flyga och för att det är så gott som omöjligt att svenskregistrera Congo Queen, menar Åke.
 
Läs resten av artikeln här.

Redan 1992-93 gjorde Åke Jansson ett försök att svenskregistrera både 9Q-CUK och 9Q-CYE samt med dessa starta upp kommersiell verksamhet. Svenska myndigheter var väldigt kallsinniga till detta och det hela rann ut i ingenting - en fantastisk chans gick om intet! Detta har dock färgat mycket av kemin mellan vissa personer och jag tror att det är där problemet i grund och botten ligger.

Stort tack till Åke för att du hållit en stor kulturgärning i gång i detta land i snart 28 år. Inte lika mycket tack till Transportstyrelsen...

Enligt uppgift lär gamla 9Q-CUK, numera N41CQ, vara under försäljning till Kina.


Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2019-08-14 17:26:18

Det var trist. Men hvis den ikke har kunne fly i Sverige er det kanskje ikke så rart at den legges ut til salgs. Men her er en tanke. Hva med å kjøpe inn en T-28 som erstatning..?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela