Hägglunds tillverkar Sk 25 Bestmann
Erik Hägglund kommenterar själv till dessa filmbilder från Hägglund & Söner. Mycket intressant och härlig "farbroderlig" humor - det handlar mest om tillverkningen av Sk 25 Bestmann. En hel del runt det först tillverkade planet och dess provflygning.
Den 5 februari 1944: Den första Hägglunds-tillverkade Sk 25:an, nummer 25001, provflygs av Anders Gernandt, sedermera riksdagsman för Centerpartiet. Han kom att testflyga alla de Bestmann som tillverkades vid fabriken i Gullänget, Örnsköldsvik.
Enligt vissa källor var anledningen till att Hägglunds fick licensen att Carl Clemens Bücker helt enkelt inte ville att Saab skulle ha den. Det hängde ihop med ASJA:s (som sedermera absorberades in i Saab) övertagande av Bückers företag Svenska Aero i början av 30-talet. Bücker ansåg sig blivit dåligt behandlad. Kanske? Kanske inte? Antagligen hade ändå inte Saab haft plats att tillverka dessa Bestmann - man var fullt upptagna med den produktion man redan hade...
Totalt kom Hägglund & Söner bygga 120 stycken Bücker Bü 181B Bestmann på licens, det sista flygplanet levererades i maj 1946. Dessa användes som grundskolflygplan i Flygvapnet till 1953 då typen ersattes av "Super Bestmann", Saab Safir. Beteckningen blev Sk 50, men det är en annan historia...