Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om en Cessna 188 i Finland

Publicerad 2018-11-28 11:55:00 i Flygföretagande, Propulärkultur,

Här kommer en liten spinn off till Cessna 188 i Sverige. Hittade ett par bilder på en och samma ex-svenska kärra i Finland som jag fått för längesedan från Eino Ritaranta. Det handlar om vi SE-ETI, en Cessna A188 Agwagon 300, som 1971 hamnade i Finland och blev OH-CFG. På den översta bilden ser vi OH-CFG taxa fram på Tammerfors-Härmäla någongång på 70-talet. Denna flygplats stängdes 1979 och verksamheten flyttades över till då nyöppnande Pirkkala.

Sedan juni 1971 hade innehavare av SE-ETI varit Oy Lentohuolto i Helsingfors. Flygplanet avregistrerades i Sverige den 5 augusti samma år och infördes den 11 augusti på finskt register. Som ägare av OH-CFG noterades först Wihuri-Yhtymä Oy Lentohuolto - det vill säga den finska Cessna-agenten - och några dagar senare en ny innehavare; E Veisterä i Toija. Att notera är att Wihuri via ägandet av Motorflyg i Stockholm AB även hade agenturen för Cessna i Sverige 1971-73.

Ägarskapet överförs till Veisterä ett par år senare, antagligen beroende på vidare försäljning.

Från våren 1974 ägs OH-CFG av S Pihlman, Joroinen, och opereras av Varkauden Lentopalvelu med postadress i samma stad. Den 31 december 1990 avregistreras flygplanet med anledningen "avställd" (WFU).
Den 7 juli 1993 återinfördes OH-CFG på registret igen med E Virta och A Kallio-Kujala i Rovaniemi som ägare. 1997 övertar M L Mäkeläinen flygplanet. Bilden visar OH-CFG i Teisko den 6 juni 2002. Uppgifterna om finska ägare etc är hämtade från Finnish Civil Aircraft 1926-2000 av Tuomo T Mäkinen & Eino Ritaranta.

Den 16 juni 2004 kom OH-CFG att haverera vid Naarajärvi i Pieksänmaa (EFPK). Flygplanet opererades då av flygklubben Illmailukerho Joonatan ry, gissningsvis som segelflygbogserare. Från haverirapporten:

Vid förberedandet av flygplanet för flygningen hade piloten inte tillgång till nyckeln till flygplanets dörrar. Han beslöt att öppna den ena dörren genom att avlägsna de säkerhetsnålsliknande gångjärnstapparna till dörrens nedre gångjärn, varvid dörren öppnades vid sin nedre kant. Dörrens låsningshandtag och hänglås fanns vid dörrens övre kant. Det var meningen att hänglåset inklusive sina mekanismer skulle avlägsnas före flygningen, men på plats fanns inte än de behövliga verktygen.

När piloten hade stigit in i cockpit, satte en annan pilot från utsidan gångjärnstappen till dörrens främre gångjärn delvis på plats. Till en början avsåg piloten att enbart starta och provköra motorn. Efter en framgångsrik provkörning beslöt piloten att flyga provflygningen omgående. Starten tog plats från bana 33 vid flygplatsen i Pieksämäki. Efter initialstigningen anslöt piloten till vänster medvindslinjen på en höjd av cirka 600 fot.

Vid slutet av en tämligen smalflugen medvindslinje fällde han ut klaffarna till ett läge av 10°. Efter påbörjad bassväng kände piloten hur flygplanet ryckte till, varefter det rollade kraftigt åt vänster och nosen tippade nedåt. Flygplanet störtade i en utdikad kärr i en brant vinkel och förstördes. Efter säkerhetsbältens avbrott slungades piloten ut genom vindrutan och förolyckades allvarligt.

 
Den avslutande bilden är är också den äldsta samt en repris - den tog Lars E Lundin på Norrköping-Kungsängen den 30 augusti 1970.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela