Gone But Not Forgotten: Bulltofta - 2
För några dagar sedan publicerade jag inlägget Gone But Not Forgotten: Bulltofta -1. Nu är det redan dags för en uppföljare...

Hittade igår flickr-kontot tillhörande signaturen beniswe, där dessa bilder fanns. Dessutom var de - som ni märker - inbäddningsbara. Det tackar man för! "Varde blogginlägg" med andra ord.

Hittade igår flickr-kontot tillhörande signaturen beniswe, där dessa bilder fanns. Dessutom var de - som ni märker - inbäddningsbara. Det tackar man för! "Varde blogginlägg" med andra ord.

De två inedande bilderna visar en SAS Caravelle som använt bromsskärm vid landning på bana 24 och sedan taxar in till plattan. Där ser vi - på denna den tredje bilden - att det verkar vara tämligen fullt. Ser ut som en Boeing 720 längst till vänster från norska Trans Polar, sedan tre stycken Caravelle tillhörande Sterling, en Convair 440 från Linjeflyg och en DC-9-21 från SAS. Mellan de sistnämndas fenor syns en Piper Aztec i bakgrunden. Längst till höger ser man fenan tillhörande en DC-6B från Sterling och dito på Falcks Flyvetjenstes Hawker Siddeley HS.748 OY-DFV (som bär Maersk-målning). Har jag missat något?
Sen kan jag räkna till tre Volvo Duett, förutom tre tankbilar med Esso-logga...

Så sent som 1969 kunde man hitta vraket av en B 3 (Junkers Ju 86K) på brandövningsplatsen på Bulltofta. Vilken flygplaninivid handlar det om undrar man ju lite smått? Kom hit cirka 1958. Sedan ser man även fenor tillhörande ett par av Transairs pensionerade Douglas DC-7B, varav den vänstra har fullständigt "förbrukats" vid en brandövning.