Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Fire Boss sätts in mot bränderna i Sverige - 3

Publicerad 2018-07-30 15:50:00 i Allmänt, Brandflyg,


Nu blir det intressant! Häng med i denna video som visa hur de två Air Tractor AT-802F Fire Bossarna opererar. Det finns en hel del matnyttigt att lära sig, mycket "bang for the buck" som man brukar säga i det stora landet i väster.

I media heter det att dessa flygplan är portugisiska, fast de fakto är spanskägda. De opereras av spanska Avialsa, som har ett dotterföretag vilket innehar agenturen för tillverkaren i Europa, Air Tractor Europe SL. Avialsa har ett kontrakt med det portugisiska företaget Agro-Montiar, som i sin tur har kontrakt med brandbekämpning den portugisiska krishanteringsmyndigheten Autoridade Nacional de Proteção Civil (ANPC). Och det är via ANPC som Fire Bossarna gjorts tillgängliga för Sverige.

EC-MML och EC-MRA, vilket är de spanska registreringar flygplanen bär, gör sin sista dag i insatsen imorgon och återvänder hem på onsdag. Se även de tidigare inläggen Fire Boss sätts in mot bränderna i Sverige och Fire Boss sätts in mot bränderna i Sverige - 2. AT-802 lär för övrigt vara aktuell för Saab Target (!?).

Krister K Sundberg tog denna bild den 27 juli då de bägge AT-802F startar i rote från Örebro för jobb norrut...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Magnus

Publicerad 2018-07-30 19:15:17

Väldigt effektivt, verkar väl anpassade för Svenska behov!

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-08-30 18:19:07

Ja, de råkar ju vara den enda plantyp som fn. finns att köpa in. Bombardier CL-415 är nedlagd och Viking Air, som övertagit alla rättigheter till denna (och dess föregångare) inriktar sig nu på att erbjuda en uppgradering av föregångaren CL-215, under beteckningen CL-415EAF
https://sv.wikipedia.org/wiki/Viking_CL-415EAF
Det rör sig om sex flygplanindivider av elva (fem är redan paxade av ett amerikanskt företag), som preliminärt sägs kunna komma att levereras 2020-2023. Frågan är vad prislappen kommer att visa.
Om man kan komma igång med någon nyproduktion verkar osäkert.

Om vi utgår från den aktuella flygplantypen AT-802F Fire Boss så är min uppfattning att de skulle krävas minst 6 plan. Erfarenheterna från Portugal visar också att plantypen måste operera i rotar om två plan (vilket de gör i den av mig refererade Youtube-videon). Med totalt 6 plan, inkl. besättningar, kan man täcka upp sjukdom, reparationer, utbildning etc. så att att man alltid har två rotar (dvs. 4 plan) operativa. Dessutom bör man också överväga att skaffa in ett ex. den tvåsitsiga varianten AT-802F för övnings- och utbildningsändamål. Om vi ser till den totala kostnadsmassan så består den grovt av: avskrivningar på flygplanen (en komplicerad historia, men vi kan för kalkylens skull anta rak avskrivning på 10 år), piloternas och flygmekanikernas löner, drivmedel, försäkringar (både sak- och person-), reservdelar och utbildningskostnader (t.ex. för simulatorträning). Årskostnaden för detta springer lätt upp i 60 – 70 Mkr, minst. Det är emellertid inte fråga om detta är för ”dyrt” i någon abstrakt mening, utan om det är kostnadseffektivt, dvs. om man får tillräcklig utväxling för pengarna. Framför allt gäller det piloternas utbildning och träning. Brandflygsläckning är svårt och kräver en hög grad av både teoretisk kunskap och praktisk färdighet. Arbetet är fullt jämförbart med en flygvapenpilots. Och färdigheterna måste ständigt övas. I Sverige är brandrisksäsongen högt räknat 100 dagar per år
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/26595.pdf
Vad ska dessa piloter och deras plan göra under resterande tid, även om vi avlönar dem på årsbasis? Att sätta oövade piloter att göra detta jobb är bara att riskera både materiel och liv. Den här filuren
http://blogg.elinor.se/2018/07/20/dags-for-vattenbombsforening/
tror att
”typa in” piloter på ett plan av den här typen är heller inte särskilt svårt. En frivilligorganisation med ett antal lärare bör ganska snabbt kunna examinera ut massor av piloter.”

Det är naturligtvis vansinne. Flygbrandsläckning är inget för amatörer, och med enbart Sverige eller Norden som bas får dessa piloter inte tillräckligt mycket övning. Det talar i så fall för ett utvidgat samarbete på Europanivå, en uppfattning som verkar delas av den i media flitigt exponerade brandchefen i Mora kommun, Johan Szymanski.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7017151

Det för frågan över till i vilket organisation personalen i en sådan tänkt brandstyrka skulle placeras. En möjlighet är om det existerar någon entreprenör som är villig att operera planen på uppdrag. En sådan lösning är vanlig i USA (förstås), i Europa finns spanska Avialsa, som bl.a. opererar de portugisiska Fire Boss-planen på uppdrag av portugisiska staten (Avialsa har också Europas enda Fire Boss-simulator för pilotträning – den tjänsten erbjuds också utomstående på kommersiella villkor).
https://avialsa.com/en/home/
Det är inte troligt att ex.vis Avialsa vill etablera sig i Sverige. Återstår då Flygvapnet och kustbevakningen, de enda statliga organisationer som har erfarenhet av att driva flygoperativ verksamhet.

Nu har ju regeringen givit MSB i uppdrag att utreda det här, så vi kan vara rätt säkra på att ingenting händer, nu bär brandsommaren klingat av, både medialt och reellt.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/torkan-och-varmen-2018/skogsbrander/

Visserligen kommer regeringen Löfvén att falla efter valet 9/9, men jag tilltror inte blåa laget någon större initiativkraft i frågan. Det gick an att kritisera i somras

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela