Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Lufthansa DC-3 på Bromma 1941

Publicerad 2018-02-06 11:33:00 i DC-3,



Bromma flygplats i början av 1941 - framför flygledartornet står en Douglas DC-3 med den tyska registreringen D-ARPF. Flygplanet används av Lufthansa och är en av de DC-3:or som trafikerar linjen Oslo - Stockholm. Denna sträckning flygs av Lufthansa tre gånger i veckan vid denna tid.

1942 kom Lufthansa att börja flyga Stockholm - Berlin, en linje som tidigare ombesörjts av svenska ABA. Typer i användning var DC-3 och Junkers Ju 52/3m, men även hösten 1944 en Focke Wulf Fw 200 Condor. Just detta exemplar kom dock att skjutas ner i slutet av november  - se inlägget Kondoren vid Måkläppen.

Den sista Lufthansa-flygningen till Bromma under andra världskriget skedde med en DC-3 den 2 maj 1945.



Hur kom det sig då att tyska Lufthansa använde DC-3:or? Tror att rätt många av er kan räkna ut att det rör sig om flygplan som tyskarna beslagtagit i ockuperade länder. De maskiner av typen som används på Stockholmstrafiken kommer från Tjeckoslovakien (CLS) och Nederländerna (KLM).  Just Douglas DC-3-G2-194B D-ARPF (tillverkningsnummer 1943) sattes ihop av Fokker och levererades till KLM med registreringen PH-ALV samt fick namnet Valk våren 1937.

Efter att ha varit med om ett haveri i Rangoon den 31 augusti 1939 repareras flygplanet, men beslagtas av tyskarna vid invasionen av Nederländerna i maj 1940. Det hamnar först hos Luftwaffe som NA+LC och överförs vidare till Lufthansa sommaren 1940 och får då den civila registreringen D-ARPF.

DC-3:an kom att flitigt användas av Lufthansa under kriget. När detta slutar våren 1945 hittas D-ARPF stående övergiven i Baracelona. Det kan fastställas att maskinen ursprungligen kommer från KLM och i februari 1946 flygs den tillbaka till Schiphol. Efter det att de diplomatiska och byråkratiska kvarnarna har malt färdigt registreras DC-3:an som PH-TBF under ett par dagar i augusti 1946. Den är nu såld till det engelska bolaget Skyways och blir omgående istället G-AICV. Tyvärr blev det ingen längre karriär hos Skyways Ltd, utan flygplanet kom att skrotas i Dunsfold i maj 1948. Man kan gissa att krigsåren satt sina spår i KLM:s gamla Valk...


Hittade en treplansskiss för ett dekalark för modellbygge av just D-ARPF. Det är mycket gult på flygplanet, vilket inte syns på bilderna från mars 1941. I och med det tyska anfallet på Sovjetunionen så infördes gula fält på flygplan i igenkänningssyfte. Och Lufthansa flög även på Finland och Baltikum...

http://www.kitsworld.co.uk/guides/kitsworld-172127-inside-deco-guide.jpg
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela