Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Klerren och Gladiatorn

Publicerad 2017-05-16 05:55:00 i Hemmafältet, Propulärkultur,

 
Nu blir det dags för propulärkultur i ordets rätta bemärkelse! På den inledande bilden ser vi Karl-Erik "Klerren" Nilsson framför den propellerlösa J 8 Gloster Gladiator nummer 13. Klerren bodde tidigare i Eksjö, vilket faktiskt tidigare berörts i ett annat inlägg för många år sedan - se här.

Men vad var det som hade hänt? Klerren "Propeller-Nisse" Nilsson berättade själv detta i en artikel i Flyghistoriskt Månadsblad för 28 år sedan...



Att han egentligen hette Karl-Erik hade nog rätt många ingen aning om. Gissar att namnet Klerren - med rungande "R" - även hade tillkommit på grund av hans dialekt.

Saxar följande ur Vem är vem, 1966-års utgåva.



Klerren gick bort för några år sedan och i DN skrev officerskollegan Anders Westerlund minnesord.

Gladiatorn som tappade propellern var FV-nr 243 som från början hade godkänts efter leverans från England i april 1938. Maskinen gjorde efter missödet tjänst i flera år till och kom att kasseras i november 1944, detta efter att ha loggat 913 timmar.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela