Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Rolf Broberg

Publicerad 2017-02-16 16:41:32

Jag blir nyfiken på titeln "Biggles med rent mjöl i Cessnan". När jag var grabb på det tidiga 60-talet och sprang på Gustavsviks flygfält i Örebro så hade klubben en med dåtidens mått mycket snygg Cessna 172 SE-EAC. Den var populär, men det var flera som gav den smek/öknamnet "mjölpåsen". Varför? De sa att den reagerar långsamt - man ger roder för sväng, räknar 1-2-3 och sen börjar den svänga.

Så varför kopplar boktiteln Cessna med mjölpåse? Är det av samma anledning som den örebroarna hade på det tidiga 60-talet?

Postat av: Simon

Publicerad 2017-02-16 17:55:05

Intressant iakttagelse Rolf. Det finns t.o.m. planeter som roterar snabbare runt sin egen axel än vad en gammal trött C172:a gör. Men jag tror snarare att "mjölet" i titeln samt den kryptiska registreringen på planet är en slags metafor för en viss illegal kurirverksamhet beträffande ett annat slags vitt pulver i påsar/Cessnor...

Postat av: F

Publicerad 2017-02-17 08:24:43

För mig är det rätt uppenbart, Rolf. Se t ex denna artikel: http://www.hd.se/2016-12-20/knarkdomda-overklagar-fangelsestraff

Postat av: Rolf Broberg

Publicerad 2017-02-21 17:05:15

Att jag inte läste reggan ... Tack för att ni lyfte upp mig på spåret!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela