Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Nils-Göran Johansson

Publicerad 2016-12-27 15:39:44

G 71 var den första TP 84 som tillfördes
Svenska Flygvapnet stationerades på F7. Under ett uppdrag för "Röda korset" transporterades torkad fisk från en ö, "Fernando Po"utanför Afrikas västkust in till det krigshärjade landet Biafra. Uppdraget var förenat med krigsliknande förhållande. Vid landning och starter. Hemska saker hände på uppdraget inför ögonen på besättningen. Vid hemkomsten till F7 upptäckte "Loadmaster" Fred Olsson att klädseln i lastrummet hade befolkats med en mask som trillat ur fisken i flera tusental.Under min tid på transport gruppen fram till 1970 försvann aldrig lukten av rutten mask, även om klädseln blivit bytt upp till en höjd av 2 m. runt om i lastrummet.

Postat av: F

Publicerad 2016-12-28 20:45:07

Under en sommarkurs i slutet av 90-talet hade jag den stora förmånen att flyga med i 84001, inklusive besök i cockpiten under flygning, (vilket jag tror jag endast varit med om mer än tio år tidigare i en dc-8) och en titt ut genom den vidöppna lastrampen nere på lågan. En utsikt jag inte kan beskriva mer än ingen filmupptagning jag sett hittills gör verkligheten rättvisa.
Inte nog med det, herkarna hördes vida omkring vart man än var om de så ens taxade, och så gott som dagligen kunde man få se ett uppvisningsprogram mycket likt det i filmen övas. och när 37-sulan brakade ihop fick vi istället besöka 84-diton, självspakande utgick för att istället få sitta med när nämnda uppvisningprogram som förinspelats vid tidigare tillfälle kördes igenom. Jag vet att jag stod och höll i mig i stolen framför när simulatorn lutade omkring åt alla håll och kanter och tittade stint på attitydindikatorn för att få säkert bekräftat det jag tyckt mig se när jag sett programmet övas, och visst sjutton bankades det förbi 90 grader. I filmen här är det inget tvivel. Det är alltid fascinerande att se större flygplan hanteras på det här viset.

Postat av: Philip G

Publicerad 2016-12-28 20:58:22

Ursäkta, blev helt fel signatur också på inlägget om sommakurs på 90-talet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela