ESMC 150309
Snön har försvunnit, fältet har torkat upp - flygsäsongen har startat tidigt i år. På måndags eftermiddagen tittade Ragglanda Aviators Jorma Sillanpää och Gustav Salminen in på Eksjö/Ränneslätt (ESMC) med sin RF-5B Sperber OY-XPG. Motorseglaren inköptes i november från Danmark och är sedan dess baserad på Ragglanda - eller Landsjön International Airport - ett privat stråk cirka en mil norr om Huskvarna.
RF-5B Sperber är en version som tyska Sportavia-Pützer GmbH utvecklade ur Fournier RF-5, och som främst fick en avsevärt större spänvidd. Totalt kom man tillverka 79 exemplar mellan 1971 och 1982.
I mitten av 70-talet kom Sportavia-Pützer även utfärda en licens på 20 stycken Sperber för tillverkning vid Helwan Aircraft Factory i Egypten, men antagligen kom bara 18 att färdigställas.
Varför berättas allt detta? Jo, OY-XPG är inte vilken RF-5B Sperber som helst. Flygplanet tillhör nämligen den batch som tillverkades i Egypten och detta exemplar färdigställdes 1976.
Sommaren 1983 kom ett antal flygplan komna från Egypten att utannonseras av dealern Siegel & Borkmann i Västtyskland. Närmare bestämt handlade det om två stycken Yak-18, sju stycken Zlin Trener och fem stycken Sperber...däribland just denna individen!
"Faraonen av Ragglanda" är flitigt i luften. Om och när du kanske stöter på OY-XPG vid någon av sommarens flygtillställningar - ta gärna en titt på vänstersidan av fenan.
Med tack till Peter-Michael Gerhardt som försett mig med mesta av underlaget för detta inlägg.
RF-5B Sperber är en version som tyska Sportavia-Pützer GmbH utvecklade ur Fournier RF-5, och som främst fick en avsevärt större spänvidd. Totalt kom man tillverka 79 exemplar mellan 1971 och 1982.
Åtta stycken Sperber kom 1973-74 levereras till egyptiska flygvapnet, eller rättare sagt till Misr Flying Institute/College i Embaba, som opererade dessa med militära beteckningar. Av allt att dömma utbildades dock piloter för fortsatt civil verksamhet, snarare än militär, med RF-5B Sperber som första typ.
I mitten av 70-talet kom Sportavia-Pützer även utfärda en licens på 20 stycken Sperber för tillverkning vid Helwan Aircraft Factory i Egypten, men antagligen kom bara 18 att färdigställas.
Varför berättas allt detta? Jo, OY-XPG är inte vilken RF-5B Sperber som helst. Flygplanet tillhör nämligen den batch som tillverkades i Egypten och detta exemplar färdigställdes 1976.
Sommaren 1983 kom ett antal flygplan komna från Egypten att utannonseras av dealern Siegel & Borkmann i Västtyskland. Närmare bestämt handlade det om två stycken Yak-18, sju stycken Zlin Trener och fem stycken Sperber...däribland just denna individen!
Efter att ha sålts till kund i Västtyskland kom motorseglaren att ferryflygas från Egypten av Burkhart Siegel, en tysk som även tjänsgjorde som pilot i egyptiska flygvapnet. Gissningvis skedde denna flygning runt augusti/september 1983 (Siegel kom senare även vara inblandad i försäljningen av ett antal Heliopolis Gomhouria, den egyptiska varianten av Bücker Bestmann/Zlin Z.381, och omkom i ett haveri med en sådan 1989.). I januari året därpå registrerades Sperbern som D-KLLI på Flugsportfreunde Saarlouis-Dillingen eV och fick hemmabasen Marpingen.
1987 såldes maskinen vidare till Danmark och Motorsvævegruppen Kolding Flyveklub, ny registrering blev OY-XPG. Och i detta ägarskap kom den alltså vara ända fram till hösten 2014..."Faraonen av Ragglanda" är flitigt i luften. Om och när du kanske stöter på OY-XPG vid någon av sommarens flygtillställningar - ta gärna en titt på vänstersidan av fenan.
Med tack till Peter-Michael Gerhardt som försett mig med mesta av underlaget för detta inlägg.