Cape to Cape: Naisheden

"Gone, but obviously not totaly forgotten". Ja, det kanske man kan säga i detta fallet? Johan Wiklund och expedition Cape to Cape rundade Nordkap för några dagar sedan med de Havilland DH.60 Moth SE-AMO och är nu på väg söderut igen. På grund av mycket motvind började bränslet tryta och Johan fick idag landa på Överkalix/Naisheden (ESNE), ett flygfält som enligt Notam är...
ESNE/OVERKALIX - AERODROME COMPLETELY WITHDRAWN. FROM: 09 JUN 2015 13:31 TO: PERM ES/C0841/15
Gräset växte högt och stället var övergivet. Men Johan hade tur, ett par dök upp och skjutsade honom tur och retur till närmaste bensinmack som låg två mil bort. Efter påfyllning av några välbehövliga liter bränsle kunde SE-AMO fortsätta till dagens destination; Älvsbyn.

Fält 39 Överkalix/Naisheden
Fältet anlades tre mil NV Överkalix under tiden 1942-43, med en gräsbevuxen bana. Vid projekteringen valde man mellan Naisheden och Svartbyn men kraftigt motstånd från markägarna gjorde att man valde Naisheden, även om det blev dyrare. Banlängden angavs till N = 1200 m och S = 1000 m. Under 1942 uppfördes expeditionsbarack, flygtjänstbyggnad, fyra förläggningsbaracker, förrådsbarack och två avträden, inga vallvärn eller ladvärn anlades men en väderobservationsstation inrättades. Från 1947 skulle fältet inte användas i krig utan spärras permanent vid mobilisering.
1966 lär militären ha städat upp området och samtidigt rivit de flesta byggnaderna. Dock behölls tydligen ett grässtråk och in flyttade Överkalix flygklubb med sin verksamhet.
Nu lär dock flygklubben ha somnat in och så även flygfältet. Någon som vet när klubben upphörde med sin verksamhet och man slutade underhålla Naisheden? Sista (senaste?) rättningen i Svenska Flygfält skedde i september 2008.
Följ Cape to Cape på facebook, instagram och flightradar24.
