Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

BA-11 SE-XCK

Publicerad 2014-09-06 22:31:00 i MFI, Propulärkultur,

 
Följande bilder tog Per "Dykarn" Wernholm på väg hem till Linköping från vårt lilla fly in för ett par veckor sedan. Jämför gärna med bilder från samma tripp för ett år sedan - se inlägget Sommarkvällens leende.

I sökarn hos "Dykarn" denna gång: Världens enda BA-11, SE-XCK, flugen av sin ägare, Per Englund.  Det passar ju då bra att saxa ett avsnitt om just detta flygplan ur en artikel som jag skrev för ett antal år sedan:

I början av 70-talet påbörjades arbetet på en 15 % större BA-4B med plats för två personer, kallad BA-11, av Björn Andreasson som nu var verksam vid Volvo. Projektet drogs igång efter propåer från STIL industri. Tillsammans med ”hjärntrusten” på gamla MFI, nu ägt av SAAB-Scania sedan några år tillbaka, formades det nya flygplanet som kom att ställas ut inför publik för första gången vid Airborne ’76-mässan på Säve den 12-16 maj 1976. Vart efter delarna tillverkades i Malmö under 1975 sändes dessa till STIL-industrier i Vårgårda där BA-11 monterades ihop. Enligt uppgift framställdes det även delar för ytterligare två BA-11 som aldrig kom att färdigställas. I nosen sattes en Lycoming AEIO-360-A1B6 på 200 hk och planet förseddes med två bränsletankar; 60 liter i kroppstanken samt 55 liter i en tank i ovanvingens mittsektion. Den marknadsfördes under namnet STIL BA-11 - tanken var nu att ge främst Pitts S-2 en match och man avsåg att delta i flygdagar och mässor i hela Europa.


 
 Det kom dock att dröja till augusti 1977 innan BA-11, nu med den påmålade registreringen SE-XCK, kunde provflygas i Vårgårda av STIL:s Greger Ahlbeck. Ett första kortare utprovningsprogram följde därefter med Ove Dahlén som testpilot och de anmärkningarna som detta gav kom vart efter rättas till av SAAB-MFI i Malmö.

Ove Dahlén berättar:

” 1977-08-30 var jag uppe i Vårgårda och gjorde ett preliminärt evalueringsprogram omfattande 3 flygningar under c:a 2 tim. Detta låg sedan till grund för en del ändringar som gjordes av STIL-industri. Inte förrän 1978-05-22 fick jag hand om kärran med målet att lotsa den igenom ett FAR godkänt utprovningsprogram. Detta sträckte sig över de närmaste 5 månaderna med flera ganska utdragna verkstadsperioder som resultat av den pågående utprovningen. C:a 30 tim flygning ledde sedan till ett typcertifikat några månader senare. Resultatet blev ett flygplan som Tage och Leif Simonsson fortsatte att finslipa till ett underbart unlimited aerobatic plan.”

Under 1979 disponerades alltså planet av far och son Simonsson som också kom att bruka det för ett antal uppvisningar, bl a i Örebro den 2 september. Påföljande år så flögs det till Vårgårda för att genomgå sin första 100-timmarstillsyn. Detta kom inte ske, utan BA-11 kom att mer eller mindre glömmas bort under ett skynke. Det hade visat sig att planet tedde sig för dyrt att framställa jämfört med Pitts S-2 och ingen intressent som kunde tänkas tillverka typen, i byggsatser såväl färdiga flygplan, hade hört av sig.
  
 
Lite BA-11 i siffror – spännvidd: 5,9 m, längd: 5,8 m, vingyta: 11 m2, maxvikt 760 kg och lastfaktor +9g –6g samt rollhastighet ca 360 grader/sek.

Hösten 1986 bildades Försökscentralens Flygklubb (FCFK) av anställda vid FMV:PROV på Malmen med siktet inställt på att överta en SK 50 från Flygvapnet. Dessa kom inte bli tillgängliga än på några år, så under tiden letade man efter något annat, lite udda, att flyga med. Man kom i kontakt med Stig Lindblad i Vårgårda och fick överta BA-4B SE-XCC samt BA-11 SE-XCK - dessa hämtades 1991. SE-XCC kunde ganska omgående komma i luften igen medan det behövdes mer omfattande arbete med SE-XCK. FCFK skaffade ett byggtillstånd (nr 832 utfärdat 91-09-17) hos EAA för att göra BA-11 åter luftvärdig. Man passade dessutom på att göra ett antal förbättringar i den trånga kabinen där en del reglage flyttades. Den 24 november 1996 flög Calle Ohlsson BA-11 SE-XCK på Malmen – det var dess första flygning på nära 17 år. Efter en 30 timmars stipulerad flygutprovning för registrering i exprimentklass infördes SE-XCK till slut i luftfartygsregistret 99-03-08 (20 år senare än vad kanske först var tänkt…).

För cirka tio år sedan kom Per Englund att överta SE-XCK. Han vårdar denna bit av unik svensk flyghistoria ömt, men för den skull drar han sig inte för att flyga BA-11:an som det var tänkt - som "ett underbart unlimited aerobatic plan" för att citera Ove Dahlén. BA-11 SE-XCK är numera baserad på Linköping/Saab (ESSL).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela