Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 6

Publicerad 2013-11-07 17:26:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Swedavia går från klarhet till klarhet och här kommer ytterligare ett dråpslag: Från och med idag kan man inte tanka Avgas 100LL på Bromma. Detta meddelande har även gått ut som NOTAM:

ESSB/STOCKHOLM/BROMMA

+ FUEL SHELL AND BP 100LL NOT AVBL UFN FROM: 07 NOV 2013 10:58 TO: 07 FEB 2014 11:00 EST ES/B3182/13

Finns det inte Avgas 100LL att tillgå...ja, då har vi ett stort infrastrukturellt problem under uppseglande som berör hela landet, för det finns åtskilliga kolvmotorflygplan som inte kan använda annat bränsle. 

Detta med att Swedavia i Brommafallet vurmar för Affärsflyget med stort A är inte med sanningen överensstämmande - det är rentav skitsnack. Man drar sig till minnes den dåvarande flygplatschefens uttalande i Dagens Nyheter i oktober 2011:


– Men alla som vill starta och landa på Bromma är välkomna även i framtiden. Det vi har ont om är mark, betonar Kjell-Åke Westin.

Det visade sig idag vara ännu en lögn.

Och även "internationellt sett" är detta tilltag fullständigt idiotiskt: Det är bara vänta på nästa tyska Piper Malibu
med folk som (hade) tänkt besöka Stockholm i affärsärenden. Grattis Stockholms stad! Swedavia Bromma gör ett medvetet val som i sin tur gör att ni högst sannolikt nu går miste om kommers. Ännu mer kommers...

För övrigt; enligt information kan inte Bromma längre klassas som internationell flygplats enligt ICAO-standard, detta på grund av avsaknanden av just Avgas 100LL.

Stockholm och Tirana är de av Europas huvudstäder som tidgare utsetts till de minst allmänflygvänliga. Dagens nyhet gör knappast att Sveriges huvudstad klättrar på den rankingen...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Weiron

Publicerad 2013-11-07 18:35:45

Man tar sig för pannan..!!!

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-11-07 21:26:53

Även många två-motorkärror går väl på Avgas100ll väl?

Ja det är sannerligen nya tider nu.

Postat av: F

Publicerad 2013-11-08 06:03:04

Ja, Andreas - på den nedersta bilden ser vi två typer av tvåmotorkärror som måste ha Avgas 100LL: Piper PA-31 Navajo och PA-34 Seneca. Till exempel...

Postat av: Gert

Publicerad 2013-11-08 16:35:47

Den här skandalen blir bara värre och värre. Först alla uppsägningar, sedan tvångsmetoder med krav på dyr transport till och från flygplanen med vakter och nu slänger dom ut bolagen som säljer kolvmotor-bensin. Mina vänner i utlandet har hört av sig och undrar vad som händer i Sverige. Sveriges huvudstad vill inte ha besök av företag som inte har råd med "ordentliga" flygplan som går på Jet-fuel, det är helt klart. Fy fan!

Postat av: Marcus

Publicerad 2013-11-09 14:56:34

Tack för ditt engagemang för allmänflyget och speciellt Bromma flygplats. Jag slutade flyga själv för många år sedan men frågan berör ändå - tack för att du fortsätter vara en nål i ögat på Swedavia. Detta är galenskap! Återstår väll bara att köra en protest i Fransk stil. Flyg ditt ett hundratal privata flygplan och landa med min bränslereserv kvar, sedan får Swedavia ett problem att hantera samtidigt ni ringer efter media.

Postat av: F

Publicerad 2013-11-09 22:50:04

Tack för tacket, Marcus. Det betyder mycket och sporrar. Ilskans energi får man försöka kanalisera så att den kan komma till nytta. Det som hänt, och händer, på Bromma flygplats hör inte hemma i en stat som kallar sig demokratisk - det är bland det sjukaste jag sett i Sverige.

Gillar ditt förslag - inspirerades att ta fram en annons som jag hade liggande i digitaliserad form och posta som dagens blogginlägg :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela