Hej Petter Gul Filip (?)
Sweden Controls alldeles egna Mr Skägget i Skyn gjorde mig uppmärksammad på detta Mustang-projekt som varande till salu hos Coursey Aircraft Sales.
North American P-51D Project
N722WR S/N 44-72254
$650,000
Project Consists of New Build Fuselage with 337s for Major Parts
N722WR S/N 44-72254
$650,000
Project Consists of New Build Fuselage with 337s for Major Parts
Se annonsen genom att klicka här. Det som gör det hela extra intressant är detta dokumentet -
44-72254 blev 1947 en svensk J 26 och fick FV-nr 26065. Mustangen var en av 90 av samma typ som plockades ur ett surplusförråd Nürnberg/Fürth och 44-72254 ankom till Sverige den 16 december 1946. I maj året därpå var en omfattande översyn klar och planet tilldelades F 16 i Uppsala där det bland annat kom att bära koden Gul Filip, med andra ord tillhöra 3/F 16.
Våren 1953 såldes 26065 tillsammans med ett antal andra svenska Mustanger till Dominikanska Republiken (se till exempel inlägget Hej Petter Röd Erik). Därefter är dock uppgifterna knapphändiga och med tanke på att objektet till salu är till rätt stor del ett nybygge, så ska det nog anses att det tar denna gamlal identitet. Med andra ord är det en samling papper som har köpts för att ge projektet en identitet. Flygplanet registrerades för övrigt för ett par år sedan som N722WR. Din för i runda slängar 4,1 miljoner svenska kronor.
Vad kostar idag en Mustang som är i luftvärdigt skick då? Här är en som ligger på 8,9 mille svenska pengar och här en annan som går på 10,8 miljoner kronor.
Dåligt med bilder på Petter Gul Filip så här kommer istället Petter Röd...någonting. Året bör vara 1945.
Vad kostar idag en Mustang som är i luftvärdigt skick då? Här är en som ligger på 8,9 mille svenska pengar och här en annan som går på 10,8 miljoner kronor.
Dåligt med bilder på Petter Gul Filip så här kommer istället Petter Röd...någonting. Året bör vara 1945.