Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Jeff Hawke och dessa Mitchells

Publicerad 2012-11-17 09:09:00 i Allmänt, Film och TV, Personligt urval, Propulärkultur,


Nu är det banne mig dags för filmtajm. Å vilken film sen! Här ovan har ni den i mina ögon smått fantastiska Channel 4 UK-dokumentären B-25 Mitchells do fly in IMC
  
 
Den handlar om hur man under ledning av John "Jeff" Hawke i maj 1978 ferryflyger ett halvdussin gamla (halvrisiga) North American B-25 Mitchell från USA till England, där ska de medverka i filmen Hanover Street. Om jag får säga vad jag tror - utan att ha minnas sett Hanover Street -  jag misstänker att dokumentären är betydligt mer spännande än filmen. Bland de som flög en av dessa B-25 fanns förresten den för Sverige och flygvapenmuseum (?) inte helt okände David Tallichet...
 
 
Jeff Hawke ska inte förväxlas med seriefiguren med samma namn. Dock ska det påpekas att snubben var en äventyrare av första rang. Somliga av oss känner igen denne Hawke som pilot på The Psycadelic Monster, B-25:an som var en kameraplattform under inspelningen av Battle Of Britain under det sena 60-talet, men "hans" firmor Euroamericair Inc. och Visionaire International opererade även fler flygplan av denna  typ.
 
 
Sedan var han dessutom involverad i smuggling av A-26:or till Portugal med mera. Vi kan säga att Hawke var van att röra sig på båda sidor om lagens råmärken, såväl som i gråzonen...
 
Hawke havererade under mystiska omständigheter med en Piper Aztec i Adriatiska havet 1991, med andra ord precis i början av inbördeskriget i det forna Jugoslavien. Det framkom sedermera att certifikat, medical och sånt var det väl lite si o så med, läs haverirapporten här.
 
 
Kolla gärna denna forumtråd om legenden Jeff Hawke, missa inte Trygves inlägg!  Här är ytterligare en forumtråd.
 
Åter till dokumentären B-25 Mitchells do fly in IMC - passar på att citera från en charmig engelsk blogg:
 
Its May 1978, and we have driven the Mini Van into the gathering gloom to Luton, but a one off event is about to occur, its after 9pm and the lens of the Mamyia is wide open. Out of the darkness a formation of B-25's appear and break for landing after a remarkable journey across the atlantic.

Led in by the late Jeff Hawke, a somewhat dubious character in the preservation / freight charter market, five B-25's have routed via Miami across the mid atlantic to the Azores then onto Luton. A sixth B-25 flown by a pilot subscribing to the "there are old pilots and bold pilots but no old bold pilots" theory arrives early the following morning via the conventional Goosebay - Reykjavik route.

The B-25's are here to film Hanover Street  co-starring  Harrison Ford and Lesley-Anne Down. The aircraft are quickly wheeled into the old Courtline hangar and resprayed in their film colours, to depart 2 days later to the former RAF Bovingdon for filming.
 
   
Unfortunately after filming the fleet moved on to Blackbushe where they were parked out for a while before Jeff Hawk flew them individually at airshows around Europe until each was dumped where it went u/s and eventually  sold for scrap in lieu of unpaid bills. As far as I am aware none made it back to the USA.
 
Blackbush våren 1978: De bägge T-28:orna som syns närmast i bild användes som fotoplattformar.
 
Jag läste redan som rätt ung, det vill säga runt tioårsåldern, om Jeff Hawke (förrutom den tecknade serien som gick i Agent X9). I hemmet fanns årgång på årgång av flygtidningar, en artikelserie som jag speciellt intresserade mig för hade publicerats i Flyghorisont under 1968-69. Den handlade om inspelningen av Battle Of Britain och en artikel hade, så att säga, den kamerabärande The Psycadelic Monster i fokus. Har laddat upp den här.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Fredrik S

Publicerad 2012-11-17 11:22:52

Fantastisk film för en lördagsmorgon!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-11-17 12:21:14

Fantastisk berättelse :-) Men vem är det jag tänker på när jag ser Hawke? Jo en viss Slobodan http://youtu.be/Bji0UcXKaOk

Postat av: Danny K

Publicerad 2012-11-17 14:37:18

Ooh vilken guldgruva för oss som är lagda åt flygfoto/filmning. Tack!

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-11-17 15:55:34

Makalöst att se dessa kärror i luften! Inte bara en utan hela fem stycken :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-11-17 20:33:10

Jag tackar för ett fantastiskt inlägg. Jag måste erkänna att Jeff Hawke hade fallit långt bak i minnet men man läste ju flitigt om honom i slutet på sjuttiotalet.

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2012-11-18 08:08:46

Fantastiska länkar och dokumetär. Obegripligt att jag lyckats missa den. Hamnar direkt i min topp 3 flygdokumentärlista med bl.a. Frozen In Time.

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-11-18 09:24:41

Helt underbar dokumentär. Har ej hunnit se den i lördags så nu är söndan räddad.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-11-18 19:31:23

Efter litet funderande var jag sett Jeff Hawke i verkliga livet så gick det upp ett Liljeholmens. Jag sprang på honom på Stansted i augusti 1983 då han behagade parkera en spanskbyggd Ju-52/3m bredvid den Pa-28 som undertecknad och den infamösa "Dykarn" färdades i. Ju-52:an var oljedrypande och jag tror att de mellanlandat sju gånger på sträckan från Spanien. Bränslet var inget bekymmer men de fick landa för att fylla olja stup i kvarten.

Svar: Det här låter mycket spännande. Hawke hade precis hämtat denna i Spanien säger du. Ett tag trodde jag att det kunde rört sig om N9012N, som sedermera hamnade hos Svedino. Men den kom till UK tidigare: http://www.abpic.co.uk/search.php?q=N9012N&u=reg
Lazerjesus

Postat av: dykarn

Publicerad 2012-11-19 11:03:19

helt underbar dokumentär,bara rampkillen på St john gör ju denna till en pärla och kommentaren efter start att`" kolla, vi har oljetryck".
jag såg bilden på Mr Hawke o kopplingen flyger gamla o knappt luftvärdiga o rätt stor kroppshydda med Stansted, PA 28 kom snabbt i min för övrigt trögtänkta hjärna ,dock är jag inte hundra men sannolikt ja,vi träffade nog honom sommaren 1983 på vår tur runt Nordsjön och Irland i en PA28.Man har ju gjort missar i livet o här är väl en grov sådan att man inte fattade då vilken legend man snackat med o som inbjöd oss frågvisa o nyfikna amatörer i Ju52:an med värme o generositet.

Postat av: F

Publicerad 2012-11-19 11:54:28

Jättekul med sådana här minnesbilder, Håkan Buffal-O och Dykarn! Inte nog med att Hawke var stor till omfånget, när man läser engelska forum så dyker gärna uttrycket 'larger then life' upp.

Funderar fortfarande på vilken CASA 352 det kunde rört sig om, kanske är det N9012P? Luftwaffwe-målning?

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2016-11-14 07:20:22

Som alla ser direkt så var ju "Jeff Hawke" bara en synonym som Cornelis Vreeswijk använde när han var ute och flög B-25! :-D

Svar: hahaha .... du är inte ensam om att se en likheten. En annan är ju som sagt Slobodan i "Torsk på Tallin" :D
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela