Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Apropå Jeff Hawke...

Publicerad 2012-11-24 12:57:00 i Propulärkultur,

 
...så väckte inlägget Jeff Hawke och dessa Mitchells personliga minnen hos Håkan och Dykarn. De hade ju träffat mannen, myten, legenden och Dykarn hittade nyligen ovanstående bild på en viss Junkers Ju 52/3m, tillverkad i Spanien som CASA 352L. Håkan berättar:
 
Jag sprang på Hawke på Stansted i augusti 1983 då han behagade parkera en spanskbyggd Ju-52/3m bredvid den PA-28 som undertecknad och den infamösa "Dykarn" färdades i. Ju-52:an var oljedrypande och jag tror att de mellanlandat sju gånger på sträckan från Spanien. Bränslet var inget bekymmer men de fick landa för att fylla olja stup i kvarten.
 
Dykarn flög PA-28:an och jag satt och tittade på kärran som kom in bakom oss i varvet och det såg ut som en Ju-52/3m. Jag höll käften eftersom alla “visste” att det inte fanns någon sådan som flög omkring 1983. När vi landat och taxat av banan och såg den landa så var det ingen tvekan längre...
 

Håkan i vänsterstolen på CASA 352L N9012P och ytterligare en bild innefrån "kontoret". Dessa är tagna av Sture Bjelkåker.
 

N9012P var tidigare T.2B-140 i spanska flygvapnet. Numera finns hon hängade från taket på Auto und Technik Museum i Speyer, Tyskland. Det kan vara lite kul att påpeka att systerkärran N9012N, före detta T.2B-142, hittar man numera hos Svedinos. Kolla upp N9012P och N9012N i FAAs databas, det verkar som båda tillhört "Tallichet-sfären".
 
 
En annan tanke slår mig: Var det Hawke som flög hit den CASA 352 som figurerade i TV-filmen När kriget kom till Äppelbo? På nedanstående bild är G-BECL, märkt som N9+AA, fotograferad av Pelle Lindquist på Torslanda den 13 september 1976, på väg till inspelningen.

 
Uppdatering 14.40
 
Nej, det var inte Hawke som flög G-BECL i Sverige 1976. Åke Hall hörde av sig (tack Åke!) med en bild och berättade följande:
 
Piloterna som enrollerats för att flyga kärran till, under och efter inspelningen av "När kriget kom till Äppelbo" var civila yrkespiloter. Pedro Rivas flög Boeing 747 hos El Al och Peter Hoar var kapten i British Caledonian likt Len Battin. Se bifogad bild på herrarna efter landningen på Torslanda.
 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-11-24 14:15:02

Tänk så ung man har varit :-)

Postat av: F

Publicerad 2012-11-25 00:23:53

jupp, redan då var du yngre än Tante Ju, ju ;)

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-11-25 08:16:12

http://radialrendezvous.com/

Postat av: dykarn

Publicerad 2012-11-25 09:44:50

Sköna kopplingar,tack för infot F.

Postat av: SierraEchoChris

Publicerad 2012-11-26 10:33:26

Lite bra-att-veta för alla er som funderar på att flyga in er på Ju 52/3m. Som ni ser på bilderna så finns det inga hjulbromsar på pedalerna, ej heller på ratten. Dessa sitter i stället i....(trumvirvel)....gasreglagen! Om man önskar bromsa båda huvudställen samtidigt sker det enklast genom att dra mittre gasreglaget helt bakåt. Vill man svänga höger under taxning drar man gasreglaget för treans motor fullt bakåt. Det går förstås bra att stötta lite med ettans motor samtidigt om man vill göra svängen ännu snävare. Hur man svänger vänster får ni lista ut själva! ;-)

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-11-26 13:43:00

Jag som trodde att det var Mercedes-Benz som var först ut med multifunktions-spakar i nådens år 1967.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela