Världsmästar-Weihe

Weihe SE-STP under uppmontering på Ålleberg vid ett SM i segelflyg på 50-talet.
Nedan bild är tagen i flygvapenmuseums förråd i Ljung hösten 2006. Det vi ser är en DFS Weihe, eller som man kallade typen i flygvapnet; Se 104. Den ligger fortfarande i sin transportvagn, undrar om den någonsin moterats upp sedan den kom till museet...när det nu var? Ovanstående bild har jag tagit, resterande i detta inlägg kommer från SFF bildarkiv.

FV-nr 8313/SE-STP kan mycket väl vara det sista segelflygplanet i flygvapnet - sista kända starten skedde 1964 (?). Man noterar att denna segelkärra inte verkar vara upptagen i de listor på föremål vid flygvapenmuseum som finns utlagda på webben. Faktum är att det inte verkat vara så känt att SE-STP har överlevt. Hösten 1964 kasserades massor av gamla segelflygplan på grund av att man inte längre litade på limningarna, detta efter ett haveri i september samma år i Borås just med en Weihe.
Från början tillverkades detta segelflygplan av AB Flygindustri i Halmstad 1943 och fick c/n 232. Det ingick i en serie om 24 stycken DFS Weihe som hade beställts av flygvapnet hos AB Flygplan som på grund av underkapacitet var tvugna att överlåta ordern till Halmstadsföretaget.
SE-STP togs upp på civilregistret 1956. Att den avfördes därifrån i mars 1958 som överförd tillbaka flygvapnet är också lite intressant. Samma år ska ju den sista Se 104 Weihe försvunnit ur 'vapnet..? Hur var det nu? 1959 bildades Ljungbyheds flygklubb - har det något med det att göra? Var SE-STP upptagen i civilregistret under åren 1958-64? För faktum är att Weihen tveklöst användes under denna tid...

Under VM 1956 råkade Per-Axel Persson ut för svårigheter över bergen men lyckades landa i uppförsbacke utan att skada planet. Amerikanen Ivans landade strax bredvid, men bröt ryggen. Per-Axel hjälpte honom till vård. Bild: Per-Axel Persson.
I vilket fall så var den direkta anledningen till att FV-nr 8313 blev SE-STP Segelflyg-VM i Saint Yan, Frankrike, som hölls den 23 juni - 13 juli 1956. Per-Axel Persson, välkänd profil på F 5 i Ljungbyhed, flög återigen sin favoritkärra i internationella sammanhang. 1948 hade han och (gissningsvis) samma Weihe deltagit i VM i Samaden i Schweiz och tagit guld. Vid tävlingarna 1956 hade Persson dock svårt att konkurera med övriga deltagare, många hade högvärdigare segelplan. Han blev ändå bäste svensk med sin 12:e plats.
Följande bilder är tagna vid SM i juli 1957 på Ålleberg. Hans Olsson och Per-Axel Persson med flera håller på att montera upp SE-STP.



F 5 Segelflygavdelning förde en tillvaro lite för sig själva. Där flög de militära flyglärarna med två militära Sk 12:or och åtminstone en Weihe och en Kranich, åtminstone fram till - som sagt - 1964. Man höll strikt i verksamheten, den bedrevs under militära former och det förekom ingen sammanblandning med Ljungbyheds Flygklubb (där det fanns en civil Sk 12 (SE-CLC) och även en Weihe (SE-SZN)).
Skulle inte förvåna om Weihe SE-STP fortfarande ligger i sin transportställning i en skrubb någonstans. Jag tycker den hör hemma på Ljungbyhed...
