Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Världsmästar-Weihe

Publicerad 2012-03-19 12:17:17 i MFI,



Ovanstående bild är tagen i flygvapenmuseums förråd i Ljung hösten 2006. Det vi ser är en  DFS Weihe, eller som man kallade typen i flygvapnet; Se 104. Den ligger fortfarande i sin transportvagn, undrar om den någonsin moterats upp sedan den kom till museet...när det nu var? Ovanstående bild har jag tagit, resterande i detta inlägg kommer från SFF bildarkiv.

FV-nr 8313/SE-STP kan mycket väl vara det sista segelflygplanet i flygvapnet - sista kända starten skedde 1964 (?). Man noterar att denna segelkärra inte verkar vara upptagen i de listor på föremål vid flygvapenmuseum som finns utlagda på webben. Faktum är att det inte verkat vara så känt att SE-STP har överlevt. Hösten 1964 kasserades massor av gamla segelflygplan på grund av att man inte längre litade på limningarna, detta efter ett haveri i september samma år i Borås just med en Weihe.

Från början tillverkades detta segelflygplan av
AB Flygindustri i Halmstad 1943 och fick c/n 232. Det ingick i en serie om 24 stycken DFS Weihe som hade beställts av flygvapnet hos AB Flygplan som på grund av underkapacitet var tvugna att överlåta ordern till Halmstadsföretaget.

SE-STP togs upp på civilregistret 1956. Att den avfördes därifrån i mars 1958 som överförd tillbaka flygvapnet är också lite intressant. Samma år ska ju den sista Se 104 Weihe försvunnit ur 'vapnet..? Hur var det nu? 1959 bildades Ljungbyheds flygklubb - har det något med det att göra? Var SE-STP upptagen i civilregistret under åren 1958-64? För faktum är att
Weihen tveklöst användes under denna tid...


Under VM 1956 råkade Per-Axel Persson ut för svårigheter över bergen men lyckades landa i uppförsbacke utan att skada planet. Amerikanen Ivans landade strax bredvid, men bröt ryggen. Per-Axel hjälpte honom till vård. Bild: Per-Axel Persson.

I vilket fall så var den direkta anledningen till att FV-nr 8313 blev SE-STP
Segelflyg-VM i Saint Yan, Frankrike, som hölls den 23 juni - 13 juli 1956. Per-Axel Persson, välkänd profil på F 5 i Ljungbyhed, flög återigen sin favoritkärra i internationella sammanhang. 1948 hade han och (gissningsvis) samma Weihe deltagit i VM i Samaden i Schweiz och tagit guld. Vid tävlingarna 1956 hade Persson dock svårt att konkurera med övriga deltagare, många hade högvärdigare segelplan. Han blev ändå bäste svensk med sin 12:e plats.

Följande bilder är tagna vid SM i juli 1957 på Ålleberg. Hans Olsson och Per-Axel Persson med flera håller på att montera upp SE-STP.



F 5 Segelflygavdelning förde en tillvaro lite för sig själva. Där flög de militära flyglärarna med två militära Sk 12:or och åtminstone en Weihe och en Kranich, åtminstone fram till - som sagt - 1964. Man höll strikt i verksamheten, den bedrevs under militära former och det förekom ingen sammanblandning med Ljungbyheds Flygklubb (där det fanns en civil Sk 12 (SE-CLC) och även en Weihe (SE-SZN)).

Skulle inte förvåna om Weihe SE-STP fortfarande ligger i sin transportställning i en skrubb någonstans. Jag tycker den hör hemma på Ljungbyhed...



Kommentarer

Postat av: Johan Axelson

Publicerad 2013-10-21 15:31:31


Hej,
Kul reportage ovan om Weihen! Hur får man kontakt med dig mer än via denna öppna kanal?
Jag är son till Per-Axel Persson och jag känner så väl igen både Weihen och vagnen, som då var klädd m kapell. Det har sagts mig att kärran skulle stå på museet på Ålleberg, men kanske är så inte fallet? Det är ju 6-7 år sedan du tog bilden, men var är Ljung? Vore kul att återse Weihen. Kontakta mig gärna via mail.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela