Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

One Six Right: The Romance Of Flying

Publicerad 2012-04-29 18:52:00 i Film och TV,



CI länkade upp One Six Right i fullängdsklipp på facebook...och jag kände att jag måste blogga direkt! Det är fantastiskt filmat emellanåt. Tacka tusan för det förresten - här sitter ju Clay Lacy...och det även framför filmkameran! Och för den delen, även salig Sydney Pollack.

Berättelsen är väldigt amerikansk, men ändå: Det här är vad det handlar om, det är vad man drömmer om. Allt sett ur historien om en flygplats. Hoten mot allmänflyget/General Aviation och detta med flygplatser som förvinner, läggs ner och bebyggs...ja, det är som synes inte bara något vi upplever i Sverige.

 
Se, njut, bli förförd av The Romance Of Flying.

Uppdaterat 120501

CI har idag publicerat ett inlägg med rubriken Ingen topp utan bred bas där en del av resonemanget utgår från One Six Right. Mycket tänktvärt/läsvärt...och jag håller med, CI!


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Filip

Publicerad 2012-04-29 21:20:42

Tack för länken, mycket trevlig film!

Tänk dig en liknande film om tex Bromma.......

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2012-04-29 21:25:26

Ha, ha! Jag visste att den skulle få dig att skriva ett inlägg. Funderar på¨ett själv, men just nu sitter jag och läser Meteorologi. Torradiabatisk utbredning, sublimation... uj, uj. Jag som brukar nöja mig med att vita moln = bra, svarta = dåligt!



Filmen får mig dock på flyghumör.

Postat av: Trygve

Publicerad 2012-04-30 11:56:58

Og hvis man trenger ennå flere scener så er jo One Six Left også tilgjengelig på DVD.

Postat av: Hakan N29495 Langebro

Publicerad 2012-04-30 16:11:48

Van nuys ligger ju bara runt hornet dar jag bor. Har varit dar en del ganger. Filmen kopte jag for nagra ar sedan och har sett den flera ganger! Fint inlagg!!

Postat av: F

Publicerad 2012-05-01 16:50:30

Det Filip nämnde - tanken på en liknande film om Bromma - var också något som slog mig ganska omgående. Jomenvisst, och den hade nog behövts göras för några år sedan. Nu känns det tyvärr att det är för sent. Det som är fascinerande med flyg är inget som Swedavia förstår, det är bara att konstatera. Men det skulle vara mycket intressant och se/höra hur man på svenska berättat om flygets romantiska lyster.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela