Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Exit EAA - 1

Publicerad 2011-09-08 23:05:11 i Allmänt,



I slutet av augusti 2010 började jag arbeta som kanslist och teknisk sekreterare hos EAA Sverige. För första gången började jag nu jobba med flyg och då i den formen som jag också brinner för. Jag var sugen på något nytt att göra, så när erbjudandet dök upp var jag mycket intresserad.

Redan på ett tidigt stadium började ordförande att höra av sig till mig, vi hade rätt långa och förtroliga samtal. Jag fick klart för mig att det fanns en tanke på att flytta kansliet från Barkarby nu när detta flygfält precis lagts ner. Vartefter bilden runt denna tanke – och förhoppningen av en slags nystart för EAA Sverige – blev mer påtaglig, snackades det om den nya kansliplaceringen som Norrköping. Detta passade mig alldeles ypperligt för då kunde jag pendla från Linköping där min flickvän bor. Ordföranden var noga med att säga att han inte lovade något...men och andra sidan var det den nya tänkta kansliplaceringen i princip det enda han snackade om…
 
Nåväl, det kändes att detta kan nog bli något. Jag skrev på och efter en veckas ledighet förra sommaren började jag på Barkarby. Med största sannolikhet skulle det under hösten bli en flytt av arbetsplatsen, från den kyrkogård som Barkarby nu blivit. Så verkade läget. Under tiden bodde man hos kompisar och bilpendlade till Stockholm på måndagsmorgon och hem på torsdag kväll.
 
Att flytta ut från Stockholm med EAA kändes som ett steg i rätt riktning. Stockholm och den typ av flyg som hembyggarrörelsen nu företräder är inte vänner längre. Vad som hände med just Barkarby flygfält talar sitt tydliga språk. Varför spilla tid där, i 08-området? EAA Sverige är en riksförening och ska inte användas som slagträ i dessa sammanhang.  


 
Det kan noteras att föreningen har några skapligt tydliga geografiska knytpunkter. Tydligast är Stockholm, där Barkarby var navet, och Skåne där navet är Eslöv. Däremellan finns även Linköping och Norrköping, den så kallade fjärde storstadsregionen. Här har man kanske inte samma klara profil som i Skåne eller Stockholm, men det kanske skulle kanske vara till en fördel i den konflikt som verkar råda mellan dessa. Andra kriterier som var på tapeten var bland annat närheten till stambana, E4 och helst ett flygfält… även om det senare inte var absolut nödvändigt.

Dessutom finns det av naturliga skäl även en hel del kompetens i fjärde storstadsregionen. Med andra ord, det skulle också nog göra det enklare att rekrytera personal med rätt bakgrund och inställning. Fast det verkar som man inte vill tänka på detta i 08-området, åtminstone inte somliga. Varför är det så? Tja, jag tror att man har väldiga affektionsmässiga band till föreningen man byggt upp, man tror helt enkelt inte att några andra kan göra jobbet rätt? Eller finns det fler saker som jag inte vet om...?

Den sak som talade mest för Norrköping - då, förra hösten – var att man då hamnade i samma stad som Transportstyrelsen. Något som sågs som en fördel i och med den delegerade verksamheten som EAA har från just Transportstyrelsen.



Den dåvarande tekniske chefen (TC) jobbade hårt för att få bort sin arbetsplats från Barkarby. Han ville att föreningen skulle vara ”hela landets EAA” och det är ju en klart bra ambition. Visserligen kom han från just fjärde storstadsregionen, men för den skull var det inte alls tvunget för honom att flytta kansliet dit. Det kunde likväl bli Siljansnäs eller Ålleberg, huvudsaken var att man kom bort från Stockholm. Tyvärr kunde många bra saker och idéer hos TC hämmas av en personlig övertygelse om att den så kallade ”Barkarbymaffian” aldrig skulle släppa greppet om föreningens styre. Att det fanns en dold agenda. Stämningen var infekterad och verksamhetsledaren (VL) ersattes av ordföranden en bit in på hösten 2010 som i och med det hade två tunga poster (vilket är helt klart en för mycket).
 
Dolda agendor eller hur man ska uttrycka det, vi hade ju också en; ordföranden (nu tillika VL), TC och jag - det vill säga den tekniska verksamheten i EAA, den som hanterar delegeringen från transportstyrelsen. Jag satt med i en liten grupp tillsammans med folk ur i styrelsen som skulle titta på ny kansliplacering. Somliga tyckte att vi uppfattat vårt uppdrag fel när vi kom med ett förslag: Norrköping.
 
Vid ett styrelsemöte i oktober bestämdes det att man återigen skulle kontakta Järfälla kommun om möjligheterna att få vara kvar i befintliga lokaler. Var detta inte möjligt skulle nästa styrelsemöte ta beslut om flytt till Norrköping.
 
Ett par veckor innan detta möte så händer något som ställer allt på sin ända: TC säger upp sig. Till mig säger han att han aldrig trott att man skulle låta kansliet flytta från Stockholm. Jag och andra ber honom att ändra sig men han har bestämt sig. Ordf./VL drar i nödbromsen, ”nu blir det fan ingen flytt” och byter ”falang” i styrelsen. Vi är nu i den senare delen av november.
 
I praktiken fick jag nu uppleva att EAA Sverige har två styrelser: En där alla ingår - en annan som snarare kan liknas vid ett slags arbetsutskott med stockholmare. Problemet är att viktiga beslut tas inte av styrelsen, utan av ”arbetsutskottet”. När det är dags för styrelsemöte är det flera av medlemmarna som kommer dit och upplever att de sitter vid ett dukat bord, beslutet är redan taget. Där har vi också anledningen till varför tre stycken styrelsemedlemmar har hoppat av sedan dess. Tyder inte detta på att något är väldigt fel?
 
Snart går ryktet att även jag har sagt upp mig. Visst grunnar man i ett sådant läge ”vad gör jag nu?”, men jag bestämmer mig att avvakta. Jag låter Ordf./VL förstå att om kansliet ska vara kvar i Stockholm bör det vara nåbart via tunnelbana eller pendel. Självklart skulle alla vinna på detta, även jag som tänkte mig pendla med SJ istället för att riskera bilköer (jag har upplevt dem tillräckligt). Det skulle tas med i beaktandet. Dessutom bad jag om ett utvecklingssamtal med VL. Jag påpekade det igen ett par gånger, sedan blev det jul och nyår…
 
Min förhoppning var också att visa att jag stod för någon form av kontinuitet i en period då EAA antagligen som mest behövde det, och att detta på något vis skulle betala sig. Att kansliplaceringen skulle bli Stockholm var jag fullt på det klara med.  ”Vänta och se” sa man till mig.


 
Vintern var tuff, det minns ni säkert. Jag minns en dag då jag skottade fram bilen tre gånger för att ta mig fram till arbetet. Det var långa dagar, jobbig pendling, tröttare och tröttare blev jag. Kände mig hela tiden stressad, aldrig nöjd. I mitt farande mellan arbetet (Stockholm), flickvännen (Linköping) och hemmet (Eksjö) kände jag att jag aldrig riktigt landade.
 
I februari tillträder en ny TC. Det visar sig att vi träffades redan i lumpen, men det hade han glömt. I vilket fall som helst så fungerar vi bra ihop. Även om han har en utpräglad professionell infallsvinkel till sitt arbete, medan jag – som sagt – känner mig stå i detta med ena foten professionellt och den andra ideellt.

I mars blev jag sjukskriven ett par veckor på grund av överansträngning. Föga förvånande i efterskott. Det blev uppenbart att så här kan det fortgå. Jag påminde VL om det där utvecklingssamtalet…
  
I början av maj blev det till slut dags för det i november (!) utlovade utvecklingssamtalet med VL. Den disponerade tiden var 45 minuter innan ett styrelsemöte. Jag berättade att jag var besviken, att jag kände minimal- eller ingen stöttning från VL. För att kunna jobba vidare ville jag ha möjlighet att kunna göra så från annan ort ett par dagar i veckan (mitt privatliv hade tagit rejält med stryk de sista månaderna). Sådana lösningar finns att tillgå, frågan var om man hade viljan? "Vänta och se" sa man till mig. Det ska sägas att jag faktiskt tycker om mitt jobb, det vill säga sysslorna. Jag vill jobba med det här. 
 
Svaret lät inte vänta på sig. Ett par dagar in i nästa vecka blev det ett nytt utvecklingssamtal. Denna gång ”blev jag tagen på sängen”, mötet hade inte tidigare aviserats. Det hela kändes mycket olustigt och påminde om gammal företagshärskarteknik. Den nye TC:n satt med.
 
Jag var inte vatten värd. Jag var rätt usel på rätt mycket, inte alls den person som de tänkt sig. Det var ord och inga visor. Att jag jobbade in fredagar sågs med oblida ögon, att få möjlighet till att ett par dagar jobba på distans kunde jag bara glömma. Det här är egentligen ett ”åtta till fem-kneg”, punkt!
 
Då och där bestämde jag mig:  Jag vinterpendlar inte med bil en gång till. I mitt huvud omvandlades en tillsvidareanställning till en visstidsanställning - när vi kommit fram till november är det slut. Med två månaders uppsägning måste handduken alltså kastas in nu. Mentalt är jag alltså rätt klar, den sista biten bearbetar jag antagligen genom att skriva av mig det du precis nu läser.


 
Självklart är jag mest besviken på Ordf./VL. Han snackade innan jag började på EAA brett och vackert om hur saker skulle bli, att jag med tiden skulle kunna ha möjlighet att utforma mitt jobb efter eget huvud med mera. Jag trodde på det där, jag trodde på honom. Själv skulle aldrig ha samvete att övertala någon jag känner att byta jobb, för att sedan – även när väsentliga förutsättningar förändras – inte göra det bästa möjliga av situationen. Man ska inte känna sig "övergiven". Det är som om man klivit på ett tåg som ska gå till x, men en bit in på resan får du reda på att det istället kommer att gå till y...eller snarare inte ens lämna stationen. 
 
Sedan är det inte heller ekonomiskt försvarbart att vara kvar. Från februari i år hyr jag en lägenhet i Märsta och har då med andra ord dubbla hyror varje månad. Vad bensinkostnaden är varje månad har jag inte koll på men den är betydande, större än hyran. Nej, jag tjänar inget på att fortsätta.
 
Jag var lite naiv när jag började på EAA, jag var (är) rätt mycket en idealist. När man arbetar för en sak man tror på – och i en ideell förening – är det en viktig grundsten. I fallet EAA gäller det att förstå kulturen och vilja, så att säga, "sprida evangeliet". Det är viktiga saker för mig och något jag tänker fortsätta med via bloggen till exempel.  Men att späka sig mer än redan nödvändigt… nej tack! Det finns andra saker att göra, saker som känns tacksammare.

Det är bäst att säga att jag inte är riktigt så bitter som det kanske verkar, det känns rätt bra faktiskt. Ville bara skriva av mig lite och förklara varför det blev som det blev....
 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Micke.

Publicerad 2011-09-09 00:16:33

Tack !

Precis mitt i prick. Just därför avsade jag mig mitt simpla uppdrag i EAA. Jag fick aldrig några vettiga uppdrag och hånskratt rakt i ansiktet när jag kom men mina ideer. Nu förstår jag varför och det av samma orsak som du skriver om. Jag bran för mitt flygande men har pga alla turer kring nedläggningar av flygfält blivit tvungen att sälja av allt. Nu har jag inget att flyga med och ingenstans att utföra mitt flygande på vettigt avstånd. Att sedan EAA galet klamrar sig fasst vid Stockholm som gör allt för att ta död på GA flyget är för ofattbart. Om vi medlemmar låter Gubbarna i den inre krättsen/Styrelsen få vad de vill så om 5 år är de döda och EAA med dem.

Tråkigt men så är det. Och styrelsen snackar om tillväxt..HA..

Nå som vi alla sa utom den inre gruppen som nu styr..Ska EAA överleva och utveckas i posetiv riktning så bör Kansliet bort från Stockholm.

Jag ser en framtid i Skåne..Eslöv tex. Ett för flyget frodande landsända med många X-klassade och veteran kärror.

Frågan är hur länge detta ska få fortgå innan medlemmarna sätter stopp för dumheterna innom Styrelsen/inrekrettsen på Barkis/Stockholm.

Årsmötet måste få stopp på detta och få EAA:s säte flyttat till annan ort mer flygvänligt än Stockholmslän....SKÅNE /Eslöv !!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-09 00:56:40

En stor förlust för EAA att du slutar.

Hoppas vi kan diskutera åter anställning när det sitter ny ledning i klubben för hembyggda flygmaskiner.

Postat av: Pålle

Publicerad 2011-09-09 08:36:40

Beklagligt att du tvingats till detta beslut. Din beskrivning av situationen är korrekt. Redan första månaden jag var anställd, TC, hade jag en konflikt med dåvarande verksamhetsledaren. Det handlade om ett utskick av en revision till bygghandboken. För dyrt.

Klart och tydligt visades ett misstroende som jag alldrig upplevt.



Varför denna räddsla??

Något döljs??



Det kan bara betyda en sak. EAA-Sveriges framtid är mycket oviss. De dubbla agendor som man i många år praktiserat har skapat en surrealistisk EAA värld. Frågan är om dessa gubbar som inte vill släppa greppet ens märker att hela EAA världen rasar runt dem.

Min förhåppning med att flytta kansliet från Stockholm var att lägga en sten på det förflutna och börja om.

EAA-Svärge skulle vara en förening där alla från Ystad till Treriksröset fanns med.

Fredrik var en av hävstängerna.

Lycka till nu och släpp den besvikelse som drivit dig till detta beslut.

pålle

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-09 09:10:17

F,



Jag hoppas du är villig att göra nya insatser när Anticimex har sanerat ut ohyran i styrelsen.

Dessvärre måste ohyran nog självdö innan vi ser en förbättring, inte ens råttgift biter på en del.



Postat av: d-k

Publicerad 2011-09-09 11:22:54

Förbannat trist, hoppas det ändå blir till det bättre för dig F. Dessa gubbar som inte förstår när de har gått från att bidra till att ner-dra en verksamhet. Det finns tyvärr lika skrämmande exempel på andra håll inom flygsverige - förbereder själv min slutliga exit...

Postat av: Björn i lund

Publicerad 2011-09-09 12:14:49

ja du Fredric. Gjort en liknande historia själv.. Som du brinner jag för flyg. Fick ett jobb som sim-pilot på lfv. Ingen fast anställning utan från ett bemanningsföretag. Där skulle jag slutat läsa annonsen nu i efterhand. Lämnade en trygg och fast anställning för detta. Det är ju flyg som jag brinner för, vad kan gå fel? Nu i efterhand allt.

Istället för 5 dagarsvecka blev det en dag i veckan jobb. Blev behandlad som en kyckling på kronfågel. Inte av LFV utan bemmaningsföretaget. Detta skulle jag nog kunnat inse från början, men det är som romantiken men sin passion. Man vill inte riktigt se all fakta innan man ger sin in i det.

Sa upp mig och satte mig i skolbänket igen, Arbetar nu inom fordonsindustrin (ej svensk...) och har flyget som andningshål i vardagen..att jobba med det verkar vara få förunnat..



Stå på dig och kör vidare med bloggen! Det är en av mina stående punkter var dag, att just läsa dina rader. Det är viktigt för flygsverige! Utan din passion och entusiasm skulle flyghistorian i sverige inte vara densamma!



Vänligen

Björn

Postat av: Lennart Öborn

Publicerad 2011-09-09 12:58:11

Tråkigt att Fredrik slutar. Han har verkigen hjälp till att marknadsföra EAA genom sin idealism som han skriver. Jag önskar homon lycka till i fortsättningen och hoppas på fortsatta bidrag till vår tidning.

För övrigt vill jag meddela att 7 (sju) av 12 platser i styrelsen står inför nyval vid nästa årsmöte. Är man beredd att arbeta för föreningen, som är en idiell förening, så går det bra att kontakta valberedningen. Jag är sammankallande och har mailadress [email protected].



Do You Just Belong?



Are you an active member

The kind that would be missed?

Or are you just contended

That your name is on the list?



Do you attend the meetings and

Mingle with the flock?

Or do you just stay at home

To criticize the knock?



Do you take active part

To help the work along?

Or are you satisfied

To only just belong?



Do you work with your committee

And get right in and mix?

Or leave the work to just a few

And talks about the “CLIQUES”?



Think this over

You know right from wrong!

Are you an active member or

“DO YOU JUST BELONG”?

Postat av: Fredrik P

Publicerad 2011-09-09 13:04:25

-Fy va tråkigt!

Jag förstår dig precis och hoppas att du vill haka på igen NÄR vi fått ordning i styrelsen. Du har mitt fulla stöd.

Postat av: Micke.

Publicerad 2011-09-09 14:56:25

En märklig känsla fyller mig att L-Ö skriver, 7 av 12 deligater i EAA:s styrelse står till förfogande.

Just de 4 som klammrar sig kvar är de 4 som den innre krettsen bla. består av. Även om man väljer in 7 st nya så finns de 4 gammla gubbarna kvar och kör sitt race utan att följa tagna beslut och motarbetar alla försök att rädda EAA:s framtida utveckling, duperar svaga styrelsedeligater att rösta på deras vilja. Jag såg detta tydligt, ingen tvekan att det funger på det viset. Den tid jag satt med så har inte ett enda beslut föjts eller rivits upp på nästa styrelsemöte. Styrelsedeligater ändrar åsikt fram och tillbaka, duperade av den inre kretts som styr utan mandat från årsmötet.

Hur gick det med den mycket stora summa pengar som man betalade någon lobbyist för att få politiker att gå på er linje, på vilken linje. Vi andra/jag fick alldrig klarhet i vad detta gällde men beslut togs på lösa boliner, duperade av den inre krettsen. Var är det redovisat och var finns resultat att dessa pengar mina, dina , medlemmarnas pengar som gått till just detta. Något är mycket skummt i EAA innre..Mycket skummt. Kräv allas avgång i styrelsen, nya som gammla..alla ska ut som nu är inblandade i Styret av EAA och rösta in helt nya namn, namn som inte varit inblandade i EAA:s styrelsen på flera år eller namn som inte kommer från Stockholm. Styrelsen ska bestå av namn spridda över hela Sverige..från Ystad till Kiruna.

Hur kan Årsmötet godkänna att en person är ordförande och samtidigt verksamhetsledare ???

Klar Gäv situation...samma person som beställare som motagare...Den ena behöver pengar den andra ger...samma person...Och ingen oponerar sig ??? Årsmötet !!??

Om EAA ska fortleva så ska sätet och kansliet bort från Stockholmslän och baseras på plats i landet där klimatet både politiskt och mentalt är för ett GA flyg och så är det inte i Stockholmslän...långt ifrån. Se utvecklingen i Skåne /Eslöv. Inte som nu där gubbarna bara ser till sitt egna, EAA är Stockholm och finns inte ute i landet och skiter fullt i andra medlemmars intressen ute i landet och derad ideer/behov. Jag fick ett svar vid mina försök att flytta EAA/Kansliet till Norrköping att det inte finns några kunskaper hos medlemmar/folk ute i landet eller Norrköping. De sa att ska EAA fortleva är det tvunget att ligga i Stockholm där kunskapn finns...Ja vad säger man...?!?

De stackare som sitter kavar i EAA:s styrelse och inte ingår i den inre krettsen måste vara både dumma, blinda och döva.

EAA har fullständigt spårat ur och förblindat medlemmarna, Årsmötet. Det styrs idag som sagt av maffia metoder. För mig och många andra fjärran vad EAA står för, våra intressen, ideal och framför allt vårat intresse för X-klass av olika slag !

Postat av: Lennart Öborn

Publicerad 2011-09-09 15:51:00

Ett förtydligande till mitt föregående inlägg. Det skall vara: nyval/omval.

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-09 18:33:05

Bäste Fredric!

Den indignation du känner är naturlig och det beslut du tagit är beklagligt. åtminstone för EAA. Men detta är inte unikt, dvs att det i en ideell intresseorganisation utkristalliseras en liten grupp (den inre kretsen) som i sitt styrande styrs av egenintresse, självförverkligande och om inte alltid av rent ekonomiska och sociala intressen. Att inte få sina ideer anammade kan för den som kan, och även vill,vara ytterst frustrerande. Men ta fighten och samla dem som delar din uppfattning i bloggens inlägg. Låt dem visa att de står för sin uppfattning och vid din sida och lyft ut hela styrelsen vid nästkommande årsmöte. Klarar man inte det - Avveckla EAA...



tycker vännen Weiron

Postat av: pålle

Publicerad 2011-09-09 18:47:38

Nyval innebär ju att nya Stockholmare skall in.

Vi från, citat ur ett styrelsemöte "landet" orkar ju inte med. När "skåningarna" kom in i styrelsen sade en styrelsemedlem "nog med skåningar". Efter det årsmötet sade en annan styrelsemedlem. Dom tröttnar snart......

Det går inte att ha en framtidsvision i en sådan miljö. Man nöts sönder innifrån. Själv fick jag tre anonyma telefonsamtal där en medlem hotade med stryk. Vid sista samtalet försade sig mannen och jag vet nu vem han är. Sjukt.

Att nedläggningen av Barkarby varit ett trauma för många är klart. Men att gå så långt att hela Sverige skulle dras med....???

Många Stockholmare överdriver sin roll i Sverige. Vi på landet klarar oss nog ändå. vi kan ju käka rovor....

Sluta nu att se och agera bakåt.

Framtidsvision är motorn som drivit männsikan från stenåldern till att bygga sitt egna flygplan.

Hela EAA verksamheten är baserad på förtroende och inte toppstyrning.

Vad skall transportstyrelsen säga om sitt förtroende när man läser dessa inlägg????????????

pålle

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-09 20:01:24

En liten tanke:



Är det inte osunt med en sammankallande till valberedningen som dessutom sitter i styrelsen ??

Skall inte valberedningen jobba utan bindning till styrelsen ?? Är det inte hela idén att valet/förslagen av nya styrelsemedlemmar skall ske utan påverkan av styrelsen ?? Vad säger stadgarna ??

Så Lennart Öborn, hur håller du isär intressena ???



Med vanliga hälsningar

Undrande



Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-09 20:18:55

Att en medlem av en valberedning, än mindre en sammankallande (valberedningens ordförande), sitter i föreningsstyrelsen strider mot all praxis och föreningsjuridik! Inte undra på att man format en inre krets (maffia) när till och med föreningens valberedning ingår i denna gruppering. Häpnadsväckande är ordet!

//Weiron

Postat av: Putte

Publicerad 2011-09-09 20:23:29

Bäste kamrat.

Även att jag inte vet vad ditt arbete bestått av så vet jag om ditt kunnande och brinnande engagemang. Du tar inte vilken skit som helst och det är starkt. Som gammal vän säger jag bara; Stå på dej, du vet vad du kan och det gör många andra också. Kör över gubbjävlarna.

Kram Putte

Postat av: Micke

Publicerad 2011-09-09 21:46:50

Ett tillägg till Undrande !



Det värsta är inte att L.Ö sitter med i styrelsen även fast det är ett fel i sig.

Det värsta är EAA:s Ordförande som till lika är Verksamhetsledare !

Hur kan den som ansöker om medel även vara densamma som delar ut medel ?? Är samma person som både ger och tar och som ensam fattar vilka beslut som han själv ska göra.!!

Det går inte och är rent olagligt... Snacka om gäv situation.

Som sagt Hela styrelsen borde avsättas på nästa årsmötet och en interimstyrelse tillsättas som väljer en utomstående valberedning som vid ett extra årsmöte väljer in helt nya namn på alla poster i styrelsen. Inga omval av nogra av de gamla delegatern. Kansli och säte av EAA ska flyttas till del av landet där flyg av vårt intresse är accepterat och välkommet politiskt och mentalt. Stockholm har klart visat vad de står i den frågan både politiskt, mentalt och så även de i dag styrande av EAA !

Så att ge denna styrelse ansvarsfrihet torde var direkt oansvarigt av årsmötet i Maj 2012 om man vill att EAA ska fortleva i Sverige och för ALLA EAA:s medlemmar !!

De miljoner som finns på kontona torde utomstående revisor kontrolera vad som tagits ut under denna styrelses mandat period, vilka beslut som fattas kring utagen och vad som verkligen pengarna gått till redovisas. Varför endast en person själv kan ta ut dessa..kasören själv eller verksamhetsledaren själva..inte i förening som brukligt. Där kan tex ordöranden i egenskap av Verksamhetsledare ta ut en summa som han själv beslutat och medelat kassören som bara noterar..inga beslut tagna...Är det OK..?

Hur förvaltas det sparade kapitalet som idag torde vara närmare 7 mille och vem fattar beslut om detta...kasören själv som efter eget huvud plaserar medlen på för kasören eget tycke bra och lämplig plasering. Inga beslut, ingen ekonomisk risk annalys utan bara kassörens egna tycke. Redovisar mycket löst på styrelsemötena dock men för summans storlek mycket dåligt och osäkert.

En för EAA utomstående revisor bör granska räkenskaperna där EAA:s egna revisor är bortkopplad från denna revision.

Som sagt finns hur mycket gallet som hellst att anmärka på och även kontrolera i dagens styre av EAA och detta kan bara årsmötet och revisorn sätta P för !

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2011-09-09 22:03:47

Rätt beslut. Även om man brinner för en sak så finns det en gräns på vad man ska behöva stå ut med. Tyvärr så är det oftast när man brinner för ett område som man bränner ut sig om de man jobbar med motverkar det man gör. Kom över på en kopp kaffe och snacka av dig!

/Grannen

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2011-09-10 01:03:36

Tråkigt, mycket tråkigt! I denna typ av verksamhet och framförallt i ett litet land som Sverige, är idealitet en mycket viktig ingrediens i en anställning. Men det innebär ju inte att man ska jobba gratis, för med det går det ju inte att betala mjölken på Konsum. Men just ditt stora intresse och kunnande inom flygeriet måste ju ha varit en guldgruva för arbetsgivaren EAA. Att inte ta vara på det, tycker jag är ett mycket märkligt beteende. Sedan när vi kommer till den ideella delen av EAA, blir jag lite förundrad över att man som "ej medlem" på hemsidan t ex inte kan läsa om föreningens verksamhet, stadgar (annat än ett stadgeutdrag), syfte, mål, se vilka som är förtroendevalda i föreningen m m Om jag nu vill bli aktiv medlem, så vet jag ju inte ens vilka som styr verksamheten, när det t ex står att "Medlemskap i EAA Sverige är obligatoriskt om du tänker bygga ett eget flygplan". Är det så att EAA:s styrelse har devisen "Se men inte synas"?

Postat av: Micke

Publicerad 2011-09-10 10:21:23

Kennet G...Det finns sååå mycket som är fel i EAA att det behövs en omstart med helt ny besättning i styrelsen. Dessa ska sedan se till att få EAA på fötter, flytta kansli till flygvänlig del av landet, följa det beslut som årsmötet fattat !!

Som sagt i det närmaste allt är galet i EAA i dag och beror på den grupp som självmant styr utan beslut eller följa fattade beslut i styrelsen. En grupp av idel gubbar från Barkarby/Stockholm.

Postat av: F

Publicerad 2011-09-10 13:48:43

Ska jag vara ärlig trodde jag inte att mitt tillkännagivade att jag sagt upp mig skulle ge sådant eko. Dels av saker som känns relevanta, men även andra frågeställningar som åtminstone jag, i mitt dagliga värv på EAA, valt inte ”ha fokus” på.



Jag har hela tiden, oavsett vilken eventuell ”falang” man tillhört, försökt vara smidig att arbeta med. När det är ett jobb som måste göras, låt oss fokusera på det. Så måste det ju vara, man måste få tycka olika. Jag är faktiskt samma person även efter att denna text publicerats, även om mitt agerande kan av vissa anses som lågt, för att jag på sätt och vis är en ”visslare”.



Det jag ville i grund och botten var att förklara mig för er därute. Detta är Min historia om det senaste året. Jag säger inte att det är den ultimata sanningen, allt ligger i vems ögon man använder. Men för den skull, ska jag inte få berätta den?



Det är gissningsvis ett skapligt antal medlemmar i EAA Sverige som återkommande besöker denna blogg. Säkerligen kommer frågan om jag är solidarisk gentemot min arbetsgivare upp närsomhelst. Enligt mitt förmenade är Alla medlemmar i EAA Sverige mina arbetsgivare, så varför ska de inte ha möjlighet att läsa motiveringen till varför att jag säger upp mig? Jag är solidarisk mot dem...



Postat av: Micke

Publicerad 2011-09-10 16:37:30

Fredric...du gör och har gjort helt rätt !!

Ingen ska komma och säga att din reaktion, Det du skriver är "Lågt" utan en för dig nödvändig handling rakt ut från ditt hjärta.

Den som ev. har sagt till dig att du är en idiot och att din handling är "låg" som skriver som ovan tordes själv vara den största idioten av alla !!

Fler borde göra så som du gjort och få på så sätt en spegling av sanningen...den sanning som du har upplevt i detta fall som TS i EAA.

Jag och många, många av oss medlemmar kommer att sakna dig i din verksamhet i EAA, men du kommer givetvis att finnas bland oss på våra träffar, Fly-inn:s mm som tidigare och förgylla tillvaron med ditt otroliga kunnande i Sveriges flyg historia.

Tack Fredric...vi ses där ute på flygfälten !!

Postat av: Gert

Publicerad 2011-09-10 19:29:57

Min kommentar till den här typ av ärenden (i alla sammanhang): "Follow your Gut Feeling" alltså om det inte känns bra, då är det inte bra, och då släpper jag det. Lycka till!

//Gert

Postat av: Matsen

Publicerad 2011-09-10 22:39:54

Om det inte händer något inovativt vid nästa årsmöte så är det läge för ett nytt "kapitel" i denna tragiska historia - ett nytt chapter!



Död åt gubbmaffian!



Kör på F.!



Ses

/Matsen

Postat av: F

Publicerad 2011-09-11 11:38:24

Jag gillar inte riktigt ditt ordval, Matsen.



Ett nytt chapter kan i princip vilka EAAare som vill bilda, bara de är medlemmar i den amerikanska moderorgansationen. Det är den som utfärdar chapterpriviligier.



Jag "kör" ingenstans, snarare kliver åt sidan

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-09-11 13:40:05

F,

Du har fatatt et klokt beslut i mitt tycke även om det är en förlust för EAA.

Själv är jag inte medlem i EAA och har inte varit det heller men som flygentusiast så har man ju följt verksamheten litet grann från utsidan.

Vad man hört från före detta styrelsemedlemmer från landsbygden så har det inte gått att göra sin röst hörd i de "finare" kretsarna utan de har valt att lämna styrelsen eftersom deras uppdrag har känts hopplöst.

Sedan börjar det gå en massa rykten ute i landet om att det pågår någon form av ekonomiska oegentligheter inom EAA. Om det finns någon sanning bakom ryktena har jag inte en aning om men det är ju illa nog om misstankarna uppstår.

Att sedan valberedningen sitter i styrelsen behöver inte kommenteras ytterligare......

Postat av: pålle

Publicerad 2011-09-11 16:13:07

Ett nytt chapter skulle inte lösa problemen.

Ett nytt chapter innebär bara att den sociala biten skulle bli mera nära då jag är säker att chaptret skulle bli en region.

Det viktiga är att vi får sköta oss enligt den delegeringsordning som EAA har idag. Att starta ett chapter och även processen för delegeringen är tufft.

Jag tror snarare på att bilda chapters (regionala föreningar) i det avtal vi har idag.

Det var måssättningen när jag tillträdde som TC.

Regionföreningar skulle ha ordförande som satt i styrelsen. Mera demokrati.

Arbetsuppgifterna i föreningen skulle då spridas och därmed nå nivån där de skulle kunna utföras mera på idell basis.

Kostnaderna skulle då kunna hållas nere.



Vinsten skulle vara en långt mera demokratisk ordning.



Vinsten skulle vara att du som medlem skulle kunna ha nära till regional TC, Flygchef och besiktningsman



Vinsten skulle vara att den centrala organisationen skulle ha en mera samordninde roll och ha mycket mera kraft i arbetet med myndigheten och andra liknande organisationer i EU.



Vinsten skulle vara att organisationen skulle rekrutera kompetens på en mycket bredare front.



Vinsten skulle vara att EAA flyinnet skulle vandra mellan chapters där de skulle kunna profilera sig.



Föreningen sitter på en stor summa pengar. I de motioner jag inlämnade fanns de förslag där dessa pengar skulle användas för. Utbildning, underhållsutrustningar, stöd åt medlemmar som drev fram teknologiska innovationer som skulle gangna oss övriga. t.ex. ett elektroniskt tändsysten till bra pris så vi skulle kunna slänga dessa erbarmliga magneter.



Misstankar av olika sorter kommer automatiskt i den situation som EAA befinner sig i. Den ordning som varit har spelat ut sin roll. Det märks tydligt då de som kommer in som nya inte finner sig, utan trycks ut.



Situationen är även orsakad av att vi ute i landet inte angagerat oss utan varit bekväma.



Till sist.

Det är mycket enkelt att på en blogg eller forum yttra sig om allt och sedan bara försvinna i kulisserna.

Just det man måste även gå hela vägen. Ställa upp och arbeta för sin tro.



Om inte så blir det bara tjaffs.........



pålle

Postat av: Den Insiktsfulle

Publicerad 2011-09-11 17:36:39

Och i den heliga delegeringens namn, amen.



(Skrämselhicka)

Postat av: Jess

Publicerad 2011-09-12 13:21:26

Som Fredrics flickvän vill jag gärna skriva några rader om detta som påverkat även mig på djupet.



Till att börja med har det varit väldigt svårt att se Fredric slitas sönder i en privat situation som vi aldrig trodde att vi skulle hamna i. Han har försökt att räcka till för alla - mig, föräldrar, vänner och sin arbetsgivare utan att det har gått ihop sig. Vi trodde att det ständiga pendlandet och de omänskligt långa dagarna var något tillfälligt. Det pratades om Norrköping och man antydde guld och gröna skogar och allt skulle bli så bra sååå - det som hände istället var något helt annat.



Dubbla hyror, arbetspass på tolv timmar och ibland mer i en sketen barack med vägglöss (!) utan drickbart vatten, flera timmar i bilköer för att ta sig till och från sitt arbete och så har man mage att ifrågasätta Fredrics engagemang och arbetsmoral bara för att han arbetar in fredagen?! Maken till fyrkantig organisation med noll förståelse för en anställds situation har jag aldrig varit med om. Till råga på allt när man vet med sig att den här killen anställdes under förespeglingar som aldrig blev av. Han tog jobbet därför att man antydde och mer eller mindre lovade att han skulle kunna påverka sin arbetssituation och sin arbetstid när kansliet flyttades. När sedan detta inte händer blir man ÄNNU mer fyrkantig gällande Fredrics anställning, där ska det jobbas mellan 8 - 17 på kansliet tamejfan, någon flexibilitet överhuvudtaget är inte aktuellt och man är inte villig att ta någon hänsyn alls till det faktum att han pendlar 38 mil från Eksjö.



EAA - varför inte ta klivet in i 2010-talet och inse att ett arbete kan skötas på distans med hjälp av dator och mobiltelefon? I synnerhet när man "lovade" en anställd något som inte blev av, och man ser att han mår skit i sin nuvarande arbetssituation därför att han mer eller mindre jobbar ihjäl sig. Men nej, allt ska vara som det alltid varit. Det verkar vara den gyllene devisen på EAA.



Det som stör mig mest är den form av "härska och söndra"-teknik som Fredrics arbetsgivare verkar ägna sig åt. Man har varit jävligt snabba med att klanka ner på Fredric när man i första hand borde rannsaka hur man har betett sig som arbetsgivare när man låtit en anställd mer eller mindre bränna ut sig. Fredric försökte under en lång tid få till ett samtal om sin situation och detta sköttes uselt. Det drog ut flera månader på tiden och jag fick intryck av att det sopades under mattan, alternativt att man sket i det.



EAA har uppenbarligen allvarliga problem som behöver komma ut i ljuset och Fredric har haft mod att peka på dessa, hans skäl till detta har varit både privata och professionella. Hög tid för EAA att odla både stake och ryggrad och inse att man måste ta tag i det ruttna som ligger och stinker. Det här är Sverige 2011 - inte Sicilien 1977 - det är insyn, öppenhet, demokrati som är ledorden i vårt moderna samhälle - så även i föreningslivet. Reagerar man på så här allvarlig kritik genom att försöka platta till den som vågat ta bladet från munnen, då har man stora problem och som organisation är man dödsdömd.



Till sist - EAA och främst den s k "verksamhetsledaren" (jag använder den termen ganska löst) borde ägna sig åt en god portion självrannsakan om hur man har skött den här situationen och hur man har agerat som arbetsgivare.



Tack för mig.



Postat av: Lars

Publicerad 2011-09-12 16:12:36

Jag känner inte igen mig i alla dessa inlägg. EAA ch 222 är för mig en organisation som startats av ett gäng entusiaster som under många år utvecklat hembyggandet i Sverige. Att sedan LFV delegerade ansvar och EAA Sverige bildades såg jag som en risk att den ursprungliga EAA-andan skulle få stå tillbaka för en mer byråkratisk organisation och dessa farhågor besannades delvis.

Jag vet inte vad som hänt och vad som föranlett denna storm mot styrelsen. Det känns som att denna blogg i första hand beskriver Fredrics ilska över att hans jobb inte blev vad han utlovades och hoppades. Att därifrån göra ner hela styrelsen och tala om Barkarbymaffia (jag är så less på det ordet) är inte juste.

De gubbar ni talar så hätskt om har i många år jobbat hårt och ideellt för att främja EAA:s utveckling och det gäller hela landet. Att sätet befinner sig i Stockholm är väl inte konstigt? De senaste 30 åren har EAA:_s kansli legat här.



Vi ses på årsmötet!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-13 07:45:37

Lars!

TS står för delegerandet, inte LFV.

Hur byråkratiskt tror du att det skulle bli om inte EAA hade delegeringen och TS valde att själva sköta vår verksamhet? Hur skulle det påverka "andan" bland hembyggarna?

Vet du inte vad som föranlett reaktionen har du antagligen inte läst. Det är inte bara Fredric som lämnat EAA. Kolla gärna hur många som lämnat styrelseuppdrag och anställningar de senaste året. Att ha verksamheten kvar på Barkaby är ungefär lika motiverat som flottan i Österrike. Att det legat där i 30 år är väl i sig ingen anledning? -Titta ut från kansliet, ser ni något som startar och landar?

Postat av: Magnus

Publicerad 2011-09-13 11:19:14

Jag är anställd som teknisk chef på EAA sedan mitten av februari och tillträdde som formellt som TC i slutet av mars. Jag känner att nu måste jag kommentera en del av det som publicerats här ovan. Notera att jag överhuvudtaget inte har eller har haft någon bindning till föreningen EAA annat än anställd. Notera även att Fredrics sjukskrivning inträffade kort efter mitt tillträde och att jag inte blev appoachad av Fredric med några begäranden om samtal eller arbetstider. Detta förde Fredric fram till mig först när han kom tillbaka från sin sjukskrivning.



Fredrics arbetssituation:

1) Ingen har tillämpat någon härska / söndra teknik. Vi har samtalat och jag har återmatat min och VL's syn på hur arbetet ska bedrivas och hur det fungerat. Normal saklig kritik måste man man tåla- ingen har varit elak utan det har framförts synpunkter på hur arbetet ska bedrivas. Inget konstigare än så. Gällande arbetstider; De flesta normala administrativa arbetsplatser har 8- 17 tid med möjlighet till flextid. Vad gör kansliet på EAA så annorlunda? Se även längre ner.

2) VL skulle verka (har inte lovat något annat vad jag informerats om) för att det skulle bli en NRK flytt. Att Fredric blir besviken när så inte skedde förstår jag. Inget är statiskt i arbetslivet-företag gör hela tiden ändringar i lokaliseringar eller verksamheter. Inte minst inom flygbranschen. Det får vackert man leva med i dagens arbetsliv. Vad man kan göra är att välja att gilla förändringen och åka med, eller byta arbetsgivare. Tyvärr.

3) Det skrivs mycket om Fredrics insatser på EAA här bloggen. Dessa tänker jag inte kommentera offentligt utan dessa förblir något mellan arbetsgivaren och den anställde. Allt annat vore fel. Vill bara betona att jag har försökt ha en fortlöpande dialog med Fredric och gå honom tillmötes samt ge förtroende så långt det har gått. Notera också att delar av hans arbete kräver tillgång till akterna i arkivet. Det går i dagsläget, eller i en överskådlig framtid, inte att lösa via nätet.

4) Jag fick mig till livs på ett HR seminarium för många år sedan: endera accepterar man situationen och jobbar man med sin attityd mot det som är fel och som gör att man mår dåligt. ELLER så lämnar man situationen. Fredric kämpat med beslut och har till slut gjort sitt val för att lösa en ur hans personliga perspektiv omöjlig situation.



Frågan om Föreningen:

1) Personligen kan jag tycka (INTE för att jag bor här...) att var kansliet ligger är av viss underordnad betydelse. Jfr att ett flygbolags kontor inte behöver ligga på en flygplats för att kunna verka. Sthlm har den fördelen att det går lätt att åka hit utifrån landet och att många kanske har en social anknytning hit som gör det bar att passera stan.

2) Beakta min status enligt ingressen (obunden till föreningen) då jag kan konstatera: Lars här ovan har rätt till större del i det han skriver (LFV/TSL-skit samma gällande syftningsfelet ...). Pålle har rätt.

3) Det är en demokratisk förening och då får man jobba enligt den ordningen även om det kan vara så att större förändringar tar tid. (Hur ser det ut i politiken och företaget Sverige?) Kan inte säga att jag upplevt att det sprutar av aktivitet utifrån landet inom föreningsdelen, finns skäl till självrannsakan även bland medlemmarna. Sitta på läktaren och skrika är lätt jämfört med att spela på planen.

Postat av: F

Publicerad 2011-09-13 11:46:20

Jag lät Magnus (m a o min chef) i kommentaren innan få säga sina ord, även om det vi är oense i en del saker. Saker o ting är nog i forloppet lite mer komplexa än vad han ger uttryck för.

Postat av: Martin

Publicerad 2011-09-13 12:31:32

Till Lars:



Ingen förnekar det arbete som gjorts bakåt i tiden för att bygga upp och åstadkomma det som vi har i dag, det är många frivilliga timmar som ligger bakom. Det är bra och ingen förnekar detta.



Det som däremot är illa är hur föreningen och styrelsen fungerar (eller snarare -inte) fungerar i dag.

VL sitter som ordförande, se Mickes inlägg ovan, hur kan samma hand både eska och bevilja ??

Orförande och tillika sammankallande i valberedningen sitter i styrelsen, är det god föreningsetik ??



Till Magnus:

Jag kan inte sen något i F´s skrivna ord eller i inläggen som framför kritik mot dig som TC.

Kritiken framförs mot föreningen, inte de som utför det delegerade arbetet. Ditt försvarstal blir lite märkligt då ingen anklagat dig.

Sen är det ändå så att har vissa vilkor "utlovats" vid anställningen så är det fullt naturligt att man reagerar när dessa inte infrias.

Dina tankar om kansliets placering kan inte bli mer riktiga. Kansliet är en ren kontorsfunktion och har inget med kaffestuga, flygfält eller kursverksamhet att göra. Placeringen kan vara varsom i vårt avlånga land. Att Stockholm skulle har mer att erbjuda är jag ytterst tveksam till. Det är få medlemmar som besöker kansliet på ett år för de tjänster som EAA tillhandahåller. Mao är möjligheten till resa dit av mindre betydelse.



Jag är övertygad om att en ny miljö med en ny styrelse hade gjort föreningen gott.



Förändring är av godo. Det enda som inte förändras är döda ting, och de ruttnar oftast bort....

Postat av: F

Publicerad 2011-09-13 19:10:43

Nog för att Magnus och jag kan rätt smidigt vanligtvis arbeta ihop, men vi har fundamentalt olika infallsvinklar på Varför vi har hamnat hos EAA Sverige. Det var någon som precis uttryckte åsikten att hans skrivning/beskrivning förklarar det mesta Varför jag under rådande omständigheter inte kan arbeta vidare på EAA. Inget som förvånar, snarare bekräftar.



Egentligen är det i grund och botten rätt enkelt: Hade detta varit ett ”vanligt jobb” hade jag aaaaaldrig brytt mig om att skriva ovanstående blogginlägg.

Postat av: Mattias Jönsson

Publicerad 2011-09-14 10:19:37

Dumt eller modigt - eller kanske både och? Jag har forfarande inte bestämt mig var Fredrics inlägg kvalar in. Helt klart är i alla fall att det behövdes!



EAA Sverige är en ganska ovanlig förening, i och med delegeringen från Transportstyrelsen. Att inom samma organisation agera klubbkompis och myndighetsperson samtidigt, det kräver ett stort mått av organisatorisk medvetenhet, stringens, professionalism och mognad. Tyvärr saknas detta i mycket stor utsträckning inom styrelsen. Om det är resultatet av prestige, ovilja eller helt enkelt personlig oförmåga att se, acceptera och driva förändring - det ska jag låta vara osagt. Jag ser dock ett kulturellt och strukturellt problem som gör det extremt svårt att tränga igenom och innanför skalet på "centralkommitténs innersta kärna".



Jag ser mig själv som en erfaren och ganska härdad föreningsmänniska, men trots ett brinnande intresse för att utveckla EAAs verksamhet drog jag till slut slutsatsen att jag inte kan sitta på ett årsmöte och ta ansvar för styrelsens agerande. Jag avgick i förtid, efter bara ett år som styrelseledamot. Jag fick helt enkelt inte tillgång till den information jag är berättigad till i en styrelse, viktiga tillsättningar och förändringar gjordes upp bakom ryggen på mig och andra delar av styrelsen och när jag insåg att majoriteten av styrelsen helt ignorerade sitt arbetsgivaransvar (för TC och sekr) - ja, då insåg jag att det här var en för stor skuta att försöka vända. Med det dog också entusiasmen för övriga engagemang och sedan 1 juni är jag inte ens webmaster för den webbplats jag kämpat för i tolv år...



Finns det någon lösning då? Ja, självklart! Och det handlar inte om raketforskning.



Kortsiktigt måste styrelsen förnyas. Det handlar alltså inte om föryngring, utom om förnyelse. Erfarenhet och gamla meriter i all ära och det tackar vi för, men alla människor stelnar till slut om man sitter på samma post utan att omfamna nya idéer. Det är inte farligt att få in nya människor i styrelsen - och erfarenheten hos de tidigare har vi ju bara ett telefonsamtal bort!



Långsiktigt tror jag att vi måste dela på den delegerade verksamheten och föreningsverksamheten. Det är två delar med helt olika drivkrafter och krav på sig - och det hade varit bra att låta organisationen reflektera detta. Låt EAA Sverige hantera den delegerade verksamheten och återuppliva EAA Chapter 222 som den sociala föreningen.



Jag förutsätter att Transportstyrelsen följer den här diskussionen och jag hoppas verkligen att de har fackmanna- och revisionskompetens nog att se att EAA Sverige ändå har en hälsosam teknisk/delegerad verksamhet. Att denna turbulens trots allt inte riskerar säkerhet och teknisk nivå utan mer är en eventuell risk på längre sikt. En risk som ganska enkelt kan elimineras, bara styrelsen ser sig omkring och vågar agera.



Det var bara en tidsfråga innan det här kom upp till ytan. Hade inte Fredric tagit bladet från munnen så hade någon annan gjort det - och jag hoppas verkligen att Fredric inte får lida för modet att vara "whistle blower". Jag vet att det finns de som känner sig hotade och ifrågasatta av Fredrics inlägg, men jag föreslår att de tar en lång titt på sig själv i spegeln och funderar över sina handlingar, prioriteringar och motiv.



Nu väntar i alla fall jag på en reaktion från en märkligt osynlig EAA-styrelse.

Postat av: Maths J

Publicerad 2011-09-14 19:05:05

Valberedningen Ett litet tillrättaläggande.



Tyckande och vetande är oftast inte samma sak!!



Om de som har så klara synpunkter på på valberedningens sammansättning hade vetat och inte bara tyckt så kanske vi sluppit den delen av diskussionen. Vill bara påminna om att det i EAA:s stadgar står att valberedningen väljs på årsmötet och skall bestå av 3 personer varav en från styrelsen. (Fakta)

Postat av: Martin

Publicerad 2011-09-14 20:07:35

Mahts J:



Bara för att det är fakta som du uttrycker det ,innebär det inte att det är förenligt med god föreningsetik.



/M

Postat av: F

Publicerad 2011-09-14 23:01:16

Det ringde en äldre skånsk gentleman till kansliet denna eftermiddag.



- Är det F?



- Ja.



- Jag vill bara tacka dig. Du räddade min sommar. Ja, när du ringde och sa att det pappret fattades för att ordna luftvärdigheten.



- Just det ja, nu minns jag. Skulle ju gå på semester någon dag senare och tänkte att det kan ju inte ligga här, klart han ska få flyga. Sen kom det ju ett fax…



- Ja, di hjälpte mig där nere på macken å skicka det.



- Vad bra att det fixade sig. Fick du lufta Jodel’en något i sommar sen då?



- Nej, inte mycke’, det regnade ju mest. Men jag vill ändå tacka dig. Det var inget mer.



- Eh, nehe. Men…



- Tack ska du ha.



(klick)



Jag undrade en stund ”oj vad var det frågan om”. Sedan slog det mig, kanske var det sista sommaren som farbrorn hade cert? Då var jag tvungen att gå ut ett tag, vara ifred. Det brast för mig, jag kände att tårarna kom. För mig var den äldre gentlemannen med sin Jodel en slags symbol för EAA:s själ. "Påminnelsen" av denna, den senaste dagarnas press och därpå kännslourladdningen...ja, man frågar sig saker...

Postat av: DP

Publicerad 2011-09-15 03:00:49

Tråkigt med dessa stridigheter som aldrig verkar ta slut och tar focus från verksamheten. Efter att Pålle och Fredrik slutat så har EAA förlorat mycket initiativrika, handlingskraftiga och kunniga personer vilket är en stor förlust för föreningen.

Att Barkarby inte har framtiden för sej som flygplats är ganska uppenbart och det verkar ju därför logiskt att kika på ett alternativ eftersom Stockholm är ett ganska kass ställe att bedriva hobbyflyg på.

Rykten om olika grupper som inte är helt oblyga när det gäller att ta för sej har florerat under många år och det är väl uppenbart att man är sej själv närmast tyvärr.

Postat av: pålle

Publicerad 2011-09-15 17:46:38

Det blir lätt en gruppering när man i decennier går omemotsagda. Det har även varit ganska bekvämt att ha det så. Det har tågat på. Någon utvecklig har inte heller behövts och har det kommit sådana krav har det varit lätt att styra undan med att det blir för dyrt. Tiderna är nu annorlunda. Dom som satsat på sporten ser nu att det finns orosmoln vid horizonten. Investerade pengar kan bli värdelösa om det inte sköts på ett bra sätt.

Namnet EAA-Sverige borgar för en bred förening där alla kommer till tals med respekt. Detta har inte skett.

Sedan är det som Mattias säger att förening och delegering måste separeras. Det var ett av kraven jag och Anders Ljungberg ställde för tålv år sedan då det första avtalet skrevs.

Tyvärr så stannade allt där.

Hur komma ur spåret?

Finns bara ett sätt och det är att flytta allt till en neutral plats. Rycka upp dessa gamla värderingar.

Det sker ett generationsskifte innom EAA dom närmaste åren och då kan vi inte sitta där och säga så har vi alltid gjort. Generationsskiftningen går mycket fortare nuförtiden. Det som gjordes för tjugo år sedan är så avlägset att det finns inte längre. Det är historia.

Att koppla kompetens och lokaliserings ort för kansliet är naivt. Se på Segelförbundet på Ålleberg...

Ge upp prestigen och lämna plats för framtid. Hjälp till istället för att bevaka din position.

Ödmjukhet och medvetenhet är orden innom allt flyg idag.

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-15 23:30:02

Även en förening kan haverera pga "Human factors" eller är det kanske bristen på insikt som är den största faran. Jag rekomenderar styrelsen att visa sådant mod att man tar vara på de tankar som framkommit bla här och låt energin leda till förändring - för föreningen possitiv förändring.



Det är aldrig för sent att tänka om och göra rätt !!

Postat av: Mikael Svensson

Publicerad 2011-09-16 00:44:50

Jo en stilla undran..Gav förra årsmötet mandat till EAA:s styrelse att skaffa ny lokal i just Stockholm ?

Detta är en så stor fråga nu att detta torde framkalla ett extra årsmöte där man röstar fram var sätet för EAA ska vara och vart i landet Kansliet bör ligga.

Att ett fåtal..EJ alla i styrelsen ska besluta vart kansliet ska ligga känns helt fel.

Detta rör sig om mycket stora pengar som detta kommer kosta och tas från EAA:s konto...Många är emot att säte och kansli ligger i Stockholms län pga negativ politisk vilja för flygverksamhet, Föryngringen finns ute i landet inte i Stockholm, Bla.

Då borde eller rättare sagt måste detta beslut om kansli och sätes frågan tas i ett extra årsmöte och det nu !

Postat av: Jan Svensson

Publicerad 2011-10-19 23:53:45

Undrar om VästSverige ligger i ett annat land.

Här talas bara om Stockholm Norrköping Eslöv...

Har hela tiden tyckt att EAA inte vet att det finns byggare på västra sidan om Vättern. Trodde i min enfald att när TC Paul Pinato sammankallade ett välbesökt möte i klubbhuset på Öresten, så var isen bruten.. men ack inte då. Är det nu sådan turbulens i styrelsen eller styrelserna så vet i sjutton om det inte är lika bra lägga ned byggprojeket och göra annat i stället. Dessutom gör transportstyrelsen allt för att få oss att sluta med dessa "dumheter".

Postat av: pålle

Publicerad 2011-10-20 19:09:17

Hej Jan.

Det var den frågan jag ställde mig när jag tog steget till att ordna ett möte på Västkusten. Det är precis som du säger. Ligger det i ett annat land??

När man gick ut i EAA nytt om bildandet av regioner var det käpp tyst på Västkusten. Finn Jonasen var den ende som reagerade.

Jag måste säga att bemötandet i Öresteen var fantastiskt. Under resan hem kännde jag en stor tillfredställelse. Responsen och atmosfären var genuin. I Stockholm tittade man på mig med misstro.

Vad menar han med detta??

Stockholmarna är nog ganska egotrippade. Dom är själviska och tror att vi på lansbyggden är någon sorts B människor. Kan inget.

Ett otal kommentarer under min tid i styrelsen har bevisat detta. EAA ´s ledning ligger idag i Stockholm och jag anser det är förödande för vår verksamhet. Själv skulle jag lägga kansliet på Ålleberg. Mitt i Sverige och på en ganska neutral mark. Inga klanbildningar och en redan grundad infrastruktur. Falköpings kommun är positiv och vill gärna att Falköping blir Sveriges småflygcentrum. Segelförbundet ligger där. Kanske UL skulle utvecklas där.

Det finns många fördelar att ligga nära. Många kansliuppgifter skulle kunna rationaliseras. Koncentrerad kompetens. Vi skulle kunna ha EAA läger där. Fina utbildningsmöjligheter finns och kan lätt optimeras med koncentrerade resurser.

EAA behöver framtidssyn. Just nu får vi i övriga landet lida för den destruktiva process som pågår i Stockholm.

Jag vädjar igen till alla som läser detta.

Agera. Gör dig hörd. Ge inte upp. Hjälp till med att bilda ett nytt EAA med framtidstro.

Nu till Transportstyrelsen.

Det är fel att tro att dom försöker få slut på oss. Dom behöver mothugg. Dom behöver en motpart som på ett intelligent sätt bemöter deras argument i en dialog process. Att svära över dom bakom hangaren är till ingen nytta. Tänk på att EAA-Sverige är inte ensamma. Alla EAA i Europa jobbar hårt och konstruktivt för framtid. Vad gör EAA Sverige??? Ring och ställ den frågan till ordförande. Be honom visa på resultat. Att Kjell Franzen sitter i EFLEVA hjälper inte mycket när han är ensam där.

Medlem, byggare, flygare kom fran ur mörkret och ställ dina krav.

Nästa vår skall ha en klar fin horisont.

pålle

Postat av: Anonymus

Publicerad 2013-03-05 23:00:41

Till Alla,
Patetisk....och alla som tror på det är mist sagd idioter.
Är det Skåne maffian som redigerar och styr denna blogg ?
Ha ha...
Överansträngning när man jobbar bara 4 dagar / veckan .... och från kaffe rast till kaffe rast .....ville jobba på distans...Ha Ha ..... vet inte vad betyder att jobba och hur man jobba på riktig ! Jobba i skift eller gå och sök riktiga jobb ... eller nu kanske känner dig för fint och har en för högt utbildning för att jobba på golvet ?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela