Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

80001 - den svenska Lancastern

Publicerad 2011-09-11 21:12:00 i Allmänt, Propulärkultur,

 
LIA gjorde mig uppmärksam på John Berggrens foto på Tp 80, Avro Lancaster, i SFF bildarkiv. Jag kan inte minnas att jag sett färgbilder på detta flygplan tidigare, så för en annan är det en liten skräll. Bilden ser ut att vara tagen framför H81, alltså uppe vid själva F 3 snarare än vid FC/CVM. Jag mailade Sven-Erik, som har hand om arkivet, och dessa bilder kom med vändade epost. Det tackar jag för! Notera att flygplanet änu inte märkts med "Fc", jämför med nedanstående bild. Det gör att jag tror att Berggren knäppte bilden 1951 eller -52 då Lancastern är rätt skapligt nylevererad.

Farsgubben Bengan har berättat om när han som ynling i början av 50-talet åkte med farfar och farmor till Linköping i bil. På den tiden fanns det inga staket och vägen, gamla riksettan, från Vikingstad in mot Malmslätt hade annorlunda sträckning - gick rätt över flygfältet (detta var innan man förlängde bana 01/19). De stannade när de såg ett stort fyrmotrigt flygplan stående nära vägen och traskade upp och kikade. Visst, det var ju Lancastern som tillhörde FC. De gick runt i flera minuter, ingen kom fram och sa något. Säger väl en del om samhällsutvecklingen. Sedan satte de sig i bilen igen och fortsatte in till stan. Parkering skedde alltid framför St Lars-kyrkan...



Saker jag observerar lite extra när jag ser ovanstående bild. Typsnittet på "80001" (och siffrorna är röda enligt RAF-märkningsstandard för typen) och mannen i fluga, Curt Nicolin.
Följande komplettering kom Jan Guander med 161026: "Den långe stilige mannen i mitten är Fanjunkare Gunnar Värnemalm som var min granne. Han flyttade senare till F6 i Karlsborg. Till vänster om honom i bilden troligen löjtnant Esbjörn Staaf. Längst till höger Kapten Bengt Fryklund. Som bekant omkom Fryklund i haveri med A32 1954 och Staaf med Tp 80 1956"

Det var projekten som Nicolin ansvarade för hos STAL i Finspång som var anledningen till anskaffningen av denna Avro Lancaster till Sverige. Med dess hjälp var det tänkt att de svenska jetmotorna Dovern och Glan testas i luften.



Från artikeln publicerad på smb:s site:

Flygplanet kom i flygvapnet att få beteckningen Tp 80 med registreringsnummer 80001. I början av maj 1951 leveransflögs flygplanet från Storbritannien till Försökscentralen (FC) på Malmslätt, där flygplanet också kom att baseras. Efter kompletterande arbeten i anslutning till intallationen av en provmotor kunde det första flygprovet med RM 4 Dovern genomföras den 27 juni 1951. När Dovern-projektet olyckligtvis kom att läggas ned under år 1952 hade den utprovats under varierande driftsförhållanden i runt tal i 130 timmar, hängande under Tp 80.

Våren 1953 byggdes Tp 80 om för att även användas för prov med den med efterbrännkammare utvecklade DH Ghost - RM 2B avsedd för flygplan
J 29F. I februari 1956 påbörjades även flygprov med motor RM 6A (Rolls Royce Avon) utrustad med en ny typ av efterbrännkammare, och avsedd för J 35A och J 32B. I samband med ett av dessa prov, den 8 maj 1956, totalhavererar flygplanet vid Slaka kyrka sydväst om Linköping. Av de fyra ombordvarande lyckas två rädda sig med fallskärm, medan de övriga två omkom.

Avro Lancaster var ett av det andra världskrigets mer legendariska bombflygplan. Vid sidan om tjänsten som flygande provbänk, gjorde därför Tp 80 stundtals även tjänst som målflygplan, d.v.s. som "fientligt bombflygplan".



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Bengt

Publicerad 2011-09-13 07:01:28

Vad var anledningen till haveriet? Finns någon av de svenska motererna bevarade/utställda?

Postat av: Weiron

Publicerad 2011-09-14 18:51:23

Haveriet orsakades av skärning mellan främre ventilvippan för ingasventilen till cylinder 2 på vänter yttermotor (motor 1)vilket innebar att ventillåsningen brast och ingasventilen stannade i öppet läge vilket i sin tur orsakade baktändning. Detta orsakade i sin tur genombränning av flamskydden med med efterföljande sönderbränning av ingasmanifolden och häftigt uppkommen brand. Såvitt känt är har ingen av flygplanets motorer bevarats till eftervärlden...

Postat av: F

Publicerad 2011-09-14 19:01:07

Tack för assistansen, Weiron! Sitter i Sthlm o har inte min bokhylla tillgänglig s a s.



Rörande Bengts fråga så finns en Dovern vid TM: http://www.tekniskamuseet.se/elkraft/tillverkarna/stal/DIG5028.htm

(Misstänker att han menar jetmotorerna) :)

Postat av: Samuel Parkinson

Publicerad 2011-09-16 18:50:45

Verkar märkligt (det har jag alltid tyckt) att denna motorbrand skulle behöva leda till totalhaveri med flera omkomna. Men det är ju lätt för mig att säga, förstås.

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-01-24 22:47:00

Håller mrd, borde gått att strypagasspjället samt utlösa rätt brandsläckare! Förstepiloten s panikhandlandevar olyckligt hanhoppade först !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela