80001 - den svenska Lancastern
Farsgubben Bengan har berättat om när han som ynling i början av 50-talet åkte med farfar och farmor till Linköping i bil. På den tiden fanns det inga staket och vägen, gamla riksettan, från Vikingstad in mot Malmslätt hade annorlunda sträckning - gick rätt över flygfältet (detta var innan man förlängde bana 01/19). De stannade när de såg ett stort fyrmotrigt flygplan stående nära vägen och traskade upp och kikade. Visst, det var ju Lancastern som tillhörde FC. De gick runt i flera minuter, ingen kom fram och sa något. Säger väl en del om samhällsutvecklingen. Sedan satte de sig i bilen igen och fortsatte in till stan. Parkering skedde alltid framför St Lars-kyrkan...
Saker jag observerar lite extra när jag ser ovanstående bild. Typsnittet på "80001" (och siffrorna är röda enligt RAF-märkningsstandard för typen) och mannen i fluga, Curt Nicolin.
Följande komplettering kom Jan Guander med 161026: "Den långe stilige mannen i mitten är Fanjunkare Gunnar Värnemalm som var min granne. Han flyttade senare till F6 i Karlsborg. Till vänster om honom i bilden troligen löjtnant Esbjörn Staaf. Längst till höger Kapten Bengt Fryklund. Som bekant omkom Fryklund i haveri med A32 1954 och Staaf med Tp 80 1956"
Det var projekten som Nicolin ansvarade för hos STAL i Finspång som var anledningen till anskaffningen av denna Avro Lancaster till Sverige. Med dess hjälp var det tänkt att de svenska jetmotorna Dovern och Glan testas i luften.
Från artikeln publicerad på smb:s site:
Flygplanet kom i flygvapnet att få beteckningen Tp 80 med registreringsnummer 80001. I början av maj 1951 leveransflögs flygplanet från Storbritannien till Försökscentralen (FC) på Malmslätt, där flygplanet också kom att baseras. Efter kompletterande arbeten i anslutning till intallationen av en provmotor kunde det första flygprovet med RM 4 Dovern genomföras den 27 juni 1951. När Dovern-projektet olyckligtvis kom att läggas ned under år 1952 hade den utprovats under varierande driftsförhållanden i runt tal i 130 timmar, hängande under Tp 80.
Våren 1953 byggdes Tp 80 om för att även användas för prov med den med efterbrännkammare utvecklade DH Ghost - RM 2B avsedd för flygplan J 29F. I februari 1956 påbörjades även flygprov med motor RM 6A (Rolls Royce Avon) utrustad med en ny typ av efterbrännkammare, och avsedd för J 35A och J 32B. I samband med ett av dessa prov, den 8 maj 1956, totalhavererar flygplanet vid Slaka kyrka sydväst om Linköping. Av de fyra ombordvarande lyckas två rädda sig med fallskärm, medan de övriga två omkom.
Avro Lancaster var ett av det andra världskrigets mer legendariska bombflygplan. Vid sidan om tjänsten som flygande provbänk, gjorde därför Tp 80 stundtals även tjänst som målflygplan, d.v.s. som "fientligt bombflygplan".