Hej David Blå Kalle

I utländsk flygpress (engelsk) läser jag notiser om att North American P-51D Mustang N51JC/44-72399 har blivit restaurerad och återfått sin forna (hög)glans och look som när Mussen flögs av Hjalmar Johnsen tillhörande 370th Fighter Group/401st Fighter Squadron i 9th Air Force USAAF i slutet av andra världskriget.
Johnsen kallade sin Mustang för The Brat III. Föregångaren The Brat var en P-47 Thunderbolt som han blev nedskjuten över Belgien med tidigt i oktober 1944. Johnsen hoppade men bröt benen vid återkomsten till terra firma och hade turen att hittas av egna trupper...
Restaureringsarbetet av Mustangen har gjorts av Ezell Aviation (som även en gång iståndsatte det som senare blev Biltemas Mustang) och tog fyra år i anspråk. Flygplanet ingår idag i Cavanaugh Flight Museum.

Jupp, även detta är en före detta J 26, närmare bestämt FV-nr 26115. Kärran godkändes efter leverans till flygvapnet den 25 februari 1948 och tilldelades F 4 på Frösön med koden blå Kalle (och därmed radioanropet David Blå Kalle). Den sista oktober 1952 ströks 26115 ur rullorna då den var en av flera Mustanger som en månad tidigare sålts till Dominkanska republiken.

Blev sedemera märkt FAD 1918 i Fuerza Aérea Dominicana och användes ända fram till 1984.

Dominkanska republiken var som kanske bekant det sista landet som brukade Mustang som stridsflygplan. De kvarvarande exemplaren inköptes av Johnson Aviation, Miami, Florida, och har sedan sålts vidare på den amerikanska marknaden. (Ser nu att en annan av dessa gamla svenska J 26:or, före detta 26009, även den kom i luften i somras efter renovering. Men det är en annan Mustanghistoria, återkommer med den.)
Så, någon som har bild på 26115? Vore ju kul att se. Oj, det verkar som det visst fanns en i Leif Hellströms bok J 26 Mustang...
