Räddningsövning på Skavsta 1978
Lia har gett bloggen följande som extramatrial som en spinn off från huvudtemat flygplansskrot. Detta publiceras självklart. Tack Lia!
Dessa bilder är tagna tidigt hösten 1978. Några av de värnpliktiga brandmännen skulle övas i att rädda en besättningsman ur en brinnande Lansen. Platsen är i närheten av bana 34 på dåvarande F 11 i Nyköping, det som numera av någon anledning kallas för Stockholm-Skavsta flygplats.
Två bränsleledningar drogs fram till flygplanet och in genom luftintagen, spillbränsle pumpades in och antändes. Elden flammade hastigt upp, räddningsstyrkan anlände, ryckte fram och släckte snabbt elden. Så fort elden var bekämpad tog sig två man upp till kabinen, öppnade huven och lyfte med viss ansträngning ur en docka ur baksitsen. Vill minnas att hela förloppet gick rätt fort - vilket ju naturligtvis var meningen. Grabbarna löste sin uppgift bra!
Flygplanet är en S 32C, spaningsversionen av Lansen, med registreringsnummer 32922. En titt i Stridsbergs Lansen-bok visar att flygplanet byggdes 1958, levererades till F 11 i Nyköping den 12 november och tilldelades den första divisionen, Kalle Röd. På fenan målades ett rött M, som ersattes i början av 1960-talet med nummer 22.
Innan denna Lansen blev ett brandövningsobjekt hade den flugits i totalt 2360 timmar. Ett stort antal av flygpassen skedde säkerligen över Östersjön, under både övade såväl som skarpa spaningsinsatser mot många av de örlogsfartyg som var vanligt förekommande på det som Sovjet gärna kallade för "Fredens hav".
Bilden på Kalle 22 på väg att taxa ut från femte divisionens platta är tagen två år innan räddningsövningen. Den ambitiösa kalenderbitaren "Otto" i Strängnäs, som bidragit med flygtidsuppgiften, låter oss också få veta att den sista flygningen med Kalle 22 skedde den 11 augusti 1977. Det blev alltså nästan 19 års tjänst för denna S 32C som taktisk spanare under det Kalla kriget. En av 44 spanings-Lansen som flögs av de två F 11-divisionerna Kalle Röd och Kalle Svart.