Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Safir SE-EDD - 1

Publicerad 2011-01-26 11:03:34 i Propulärkultur,



Dessa bilder på Saabs egna gamla Safir, SE-EDD, kom i torsdags förra veckan från Henrik. Flygplanet ägs numera av Swedish Air Force Historic Flight (SwAFHF) och finns på Såtenäs. Kärran har varit markbunden sedan 1996-06-25 då den senaste flygningen gjordes (ESSL - ESSL, PIC: G Ydreborg).

Men nu är SE-EDD på väg upp i luften igen, så bli inte förvånade om det kommer lite uppdateringar vad det lider.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2011-01-26 11:11:52

Så roligt, en Spyker till i luften !!



/M

Postat av: Stellan

Publicerad 2011-01-26 13:40:45

Vilken koppling har denna specifika kärra till Flygvapnet? Har just denna individ varit i tjänst i FV eller planerar man måla om den?

Postat av: Trygve

Publicerad 2011-01-26 13:41:21

Så fint. Da kan jo vi få SE-FVV over til Norge. Når jeg var liten lærte jeg nemlig at man skulle dele på lekene... ;-)

Postat av: F

Publicerad 2011-01-26 14:23:34

SE-EDD är väl delvis redan nu omlackad (vingarna). Kanske inte är livsavgörande om flygplansindividen har bakgrund i flygvapnet ;)

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-01-26 16:37:11

Jag hoppas verkligen att SE-EDD får behålla sin civila målning. Det finns ju många historiskt intressanta namn i loggböckerna på denna individ. Den direkta kopplingen till flygvapnet, om det nu måste finnas en sådan, är att många konstruktörer av flygvapnets utrustning har flugit SE-EDD.

Postat av: Henrik Bergman

Publicerad 2011-01-26 18:55:18

Hej!



SE-EDD har aldrig tillhört i Flygvapnet, utan har flugits nääääästan hela sitt liv på Saab.

Flygplanet kommer att målas om, men det blir ingen militär målning, utan en civil målning.

Så som den kunnat se ut på 1950-60 talet.



Mvh

Henrik Bergman, Vargön

Postat av: F

Publicerad 2011-01-26 19:32:03

och innan Saab så flögs EDD av firma Avancerad Flygträning (AFT):



http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1745

Postat av: Stellan

Publicerad 2011-01-26 20:43:19

Jag tänkte att det kanske fanns något krav på militär anknytning/målning om planet ska drivas av SwAFHF. Annars så blir väl SwAFHAF som vilken flygklubb som helst?

Postat av: F

Publicerad 2011-01-27 08:33:34

Militär målning, Stellan? Man kanske inte ska dra detta till ytterkant, det måste finnas lite svängrum. SE-EDD togs omhand av dåvarande VVF (kanske var mer flygklubb på den tiden?), och tur var väl det kanske. Vad hade annars kanske hänt med denna Safir? Det är ju lite svårt det där med att bevara flygplan i Linköping numera "så att säga" ;)



Förutom SE-EDD har ju SwAFHF Safirerna SE-FVV (semi militär alt. civil målning, eller vad man ska kalla det?) och 50002. Att den sistnämnda kommer återfå sin gamla flygvapenmålning "när den dagen kommer" är nog rätt uppenbart...men inte desto mindre kul :)

Så till dess kommer jag glädjas att se SE-EDD i en passande färgsättning designad/målad av Henrik Bergman :D

Postat av: Håkan Buffal-O

Publicerad 2011-01-27 13:10:57

Jag tittade i boken om Safir och där finns ju en svartvit bild på hur SE-EDD såg ut när den bar registreringen EI-AGY. Ytvärr framgår ju inte färgsättningen men det är ju ett klassiskt färgschema.

Jag vill även dra mig till minnes ett rykte om att vingarna på SE-EDD blev utbytta någon gång men jag kommer inte ihåg anledningen till detta. Kanske är det bara ett rykte, vem vet?

Postat av: Stellan

Publicerad 2011-01-27 23:25:29

F, oj var det så konstigt att undra om SwAFHF tänker måla Safiren militärt då man verkar vilja bevara arvet av det svenska militära flyget? Vad är det för ytterkant med det? Man heter ju inte General aviation historic flight, eller hur, så det kan ju inte vara en alltför märklig undran från min sida.

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2011-01-28 05:16:11



Lite okänd trivia här om denna kärra. Runt 1999-2000 var det en amerikan som var väldigt sugen på att köpa den från SAAB! Han var till o med i Sverige och tittade på den. Vi var i telefonkontakt flera gånger och han undrade om jag var villig att flyga den över Atlanten. Jag svarade väl mest "Kanske det". Men jag var i kontakt med Pierre Holländer om att använda hans extratankutrustning från hans Safir SE-IXR som redan flugit både fram o tillbaka till USA. Fast jag vet inte riktigt när eller varför han släppte projektet.



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela