Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Christie Racer - Minimum Viking - 2

Publicerad 2011-01-31 16:36:45 i Propulärkultur,



Mannen som stod bredvid Anders "Andy" Ljungberg på bilden i inlägget Chapter 222 är alltså norrmannen Jan Christie (som för övrigt flög både Hurricane och Spitfire under andra världskriget). Som tidigare berättat för några år sedan i Christie Racer - Minimum Viking - 1 jobbade han på en Cassutt i Stockholm under den tidigare delen av 60-talet. När jag skrev den föregående texten trodde jag att Christie byggde kärran - men ack, vad fel jag hade. Det var nämligen frågan om Tom Cassutts egna kärra!



N1110 var flygplan nummer två av sin egna konstruktion som Tom Cassutt byggde, med andra ord Cassutt II (eller #2. Det som var flygplan #1 gick åt i en brand.). Så här står det i en artikel i Air Progress från sommaren 1972:

Tom's second airplane weighed at least 30 pounds less then any other Formula One, yet was strong enough to take his 400-mph dives and flat-out snap rolls without a murmur. "Actually, weight detracts from strenght. That's the point Wittman made when he was against the 500-pound minimum weght rule: 'I've got a 490-pound airplaneand I put 10-pound wheels pants on it, and now it's 500 pounds - does that make it safer?'"

Tom raced his machine just once, in 1959, turning amazing 206 mph on its first try, on 85 hp.Then he sold it to SAS Captain Jan Christie, who raced it to fifth place in the final Ft. Wayne race in 1960 and then took it home to Stockholm in his DC-7C.


Christie lär bara ha flugit LN-TVT, som Cassutt II blev registrerat, ytterligare en gång - från Bromma. Detta skedde den 25 september 1964. Sedan packades Minimum Viking ner och kom att hänga med i flytten till USA 1977. I mitten av 80-talet tilldelades den amerikanska registreringen N746JC i samband med att man avsåg delta i ett race. Dock kom inte Cassutten till start, eller alltså ens i luften...

Förra året såldes flygplanet till Øyvind Ellingsen och anlände i kontainer till Jarlsberg söder om Oslo den 29 november. För närvarande ligger kärran kvar i sin "crate", men avsikten är att montera ihop gamla LN-TVT framåt påsk - håll utkik efter rubriken Christie Racer - Minimum Viking - 3. Tack till Øyvind som skickade bilden nedan.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2011-01-31 19:10:08

I'm lovin' it!

Postat av: David

Publicerad 2011-02-01 01:19:17

Heja Öyvind!!

Postat av: Henrik Bergman

Publicerad 2011-02-01 16:13:18

Det vore kul om den kom upp i luften igen.

Jag har alltid gillat denna racer.

Tyvärr lessnade jag på mitt Cassutt bygge, och sålde det när jag byggde mitt hus.



Mvh

Henrik

Postat av: F

Publicerad 2011-02-03 07:08:07

Jag förstår, Henrik - det är rätt svårt att bo med en familj i en Cassutt ;)



Vad det lider hoppas jag även kunna återkomma till Cassutt och ett svenskt exemplar...

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2011-02-03 09:03:16

XCL, hoppas jag! Jag kommer ihåg att jag stirrade som förhäxad på den på Bromma 1977(?). Jag var fyra år då, men fräsiga små flygplan har alltid fångat mitt intresse. XDL är ju modern tid, liksom...



Henrik: Var det din Cassutt som stod på Skå i en öppen hangar nån gång kring millennieskiftet?

Postat av: F

Publicerad 2011-02-03 09:36:39

XCL - hmm, det ligger nog något i vad du säger ;) Och XDL heter ju f ö numera N122DQ, "it was registered as such 1.8.07 to William Garrison, Reno, KS."



Den Cassutt III som finns i ännu ej färdigställt skick på Skå är EAA # 18. Varit till salu på senare år.

Gissar att den som Henrik hade var #3?

Postat av: Henrik Bergman

Publicerad 2011-02-04 07:55:51

Hej!



Min Cassutt hade individ nr 3-13.

Det kan mycket väl vara den som Fredric menar.



När XCL byggdes, så gjorde man två till, varav min var den ena.



Totalt tror jag det bara har funnits 4 Cassutter i sverige. 2 av dem har flugit.

Jag tror att Fredric har bättre koll på det :-)



/Henrik

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2011-02-04 16:17:57

För att göra skäl för mitt namn blir det ju tre flugna med Minimum Viking. =)

Postat av: F

Publicerad 2011-02-04 18:03:59

Henrik har självklart helt korrekt: 3-13 (EAA #13) är id på den Cassutt IIIM han/jag menar.



SE-XCL (SE 75-01), nu EAA #920, och XDL (589-12) (alltså EAA #12) är de enda svenskbyggda som hittills kommit i luften.



Den amerikansk-norska(-svenska) LN-TVT "Minimum Viking" är väl något av jokern i leken...och först ut ;)

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2011-09-01 12:22:09

Nu finns Skå-Cassutten till salu igen. Den ser ut att vara tämligen identisk i glasfiber och huv som -XCL. I want it.

Postat av: Messerschmitt igen

Publicerad 2011-09-01 12:24:05

För övrigt är påsken med råge passerad.

Postat av: Lars Gustavsson

Publicerad 2011-12-03 17:35:06

Hej

Köp den av mig! Jag har sänkt priset till 75 tkr.



vh /Lars

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela