Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESSL 100729

Publicerad 2010-07-30 17:06:00 i Allmänt, Beech, Propulärkultur,


Linköpings flygklubb (LFK) står i år värd för European Bonanza Society:s fly in, det fjärde i ordningen. Tittade förbi LFK igårkväll och passade självfallet då på att ta lite bilder.

Femton stycken Beech Bonanza hade tagit sig dit i det tämligen usla vädret, runt 25 var från början anmälda. Fyra stycken hade först fått gå till Norrköping för att sedan flytta över till Saab-fältet (ESSL) på förkvällen. Idag lär ytterligare ett par-tre plan anlända. Läs mer på Bengts blogg: http://sbb.blogg.se/ 

På lördag gör Bonanza-gänget en utflykt till Gotland och på söndag avrundar man.

              

 Vill du ha en? En med V-tail? Här är ett tyskt exemplar till salu.

Sedan, dessutom; att man konverterar Beech A36 eller B36 Bonanza - det vill säga varianterna med den långa kroppen - till turboprop må va' hänt (och helt klart förståerligt), men allvarligt talat; Bonanza i sin klassiska uppenbarelse är och förblir = piston, en AVGAS-törstande flygande Cadillac. Att då idag släpa hit en Diamond DA40NG får en att undra om man fattat vad det hela handlar om..? Man ställer inte en fram en dieseldriven Passat mitt i en träff för Cadlillacs...
  
Det är vid sådana här tillfällen man kan känna det varit bra mycket roligare om SE-CDW hade rönt ett bättre öde än bli lågornas rov, den där natten i september 2002. Annars också, för den delen. Läs Från Etiopien till Norberg - om ännu en Bonanza.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gert

Publicerad 2010-07-30 21:40:02

Fördelen med flygträffar för den här typen av flygplan är att dom flesta som anmäld sig kommer, dom flesta är IFR utrustade och piloterna har oftast ett I-cert

Postat av: F

Publicerad 2010-07-30 21:48:51

Gert - dom flesta, ja. Lite innan 13-snåret i torsdags hörde jag en rivig sexa på lågan i skitvädet på höglandet. Sedan lär en Bonanza kommit in över Linköping. Som jag fått det mig berättat:



"Med en molnbas på ca 100 m så drog han in över fältet, cirklade söderut (mot domkyrkan), tog ytterligare något varv (i moln, trots att han flög VFR, visual flight rules, där man faktiskt ska se backen...) innan han välbehållen kom ner på bana 11."

Postat av: Filip

Publicerad 2010-07-30 23:03:30

Trevliga bilder!

Skoj att se dubbel Erik med sin nya turbin motor.

Postat av: F

Publicerad 2010-07-30 23:10:00

Tack Filip!



Fast, jag sörjer nog ändå lite att KEE har fått PT-6 i nosen, även om jag i grund o botten inser varför. Som mångengång sagt förut: JET R 4 kids, riktiga män luktar AVGAS ;)



Den danska Beech V35B, orginal anno 1973. Helt underbar!

Postat av: Mårten

Publicerad 2010-07-30 23:42:04

:) Bonanzas....

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-07-31 00:12:52

Ja den där senapsmurriga saken var riktigt läcker! Schweizarna brukar få till snygga målningar men jag tycker inte att det var något vidare denna gång.

Postat av: Gert

Publicerad 2010-07-31 12:08:37

Jag blev förvånad över att se -KEE med oljebrännare i nosen, den kärran stod ofta på Landvetter när den var helt ny och den var så fin. PT6 i all ära, men som F säger: det är snyggare med kolvar i den spetsiga delen av planet.

Postat av: F

Publicerad 2010-07-31 14:52:03

Tror att den övre bilden 'kinda says it all', Gert. Tre PT-6-nosar istället och man hade haft betydligt svårare att säga vilken flygplantyp :)



Lite kul att notera att Debonair'en på bild, N1250Y, 1970 deltog i London - Sidney Air Race :)

Postat av: Gert

Publicerad 2010-07-31 17:03:23

Det är helt säkert en fantastisk resemaskin, den marscher väl över 200kt misstänker jag.

Postat av: F

Publicerad 2010-07-31 17:20:20

Från http://www.turbinebonanza.com/



Engine model P&W PT6A-21

Horsepower 500hp

TBO 3,600 hrs

Passenger Seats 6

Length 29' 3"

Height 8' 5"

Wing Span 37' 10"

Wing Area 188.1 sq ft

Max Ramp Weight 4,068 lbs

Max Take-Off Weight 4,050 lbs

Standard Empty Weight 2,800 lbs

Max Useful Load 1,250 lbs

Max Useable Fuel 112 gal (750 lbs)

Payload @ Max Fuel 500 lbs

Certified Ceiling 25,000 ft

Take-Off Runway 700 ft

Landing Runway 700 ft

Max Climb Rate 2,500 ft/min

Time to Climb (25,000 ft) 15 min

High Speed Cruise (25,000 ft) 250 kts

Fuel Flow 29 gph (194 pph)

Long Range Cruise (25,000 ft) 225 ktas

Fuel Flow 25 gph (168 pph)

Max VFR Range 950 nm

High Speed Cruise (18,000 ft) 225 kts

Fuel Flow 31 gph (207 pph)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela