Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESSL 100729

Publicerad 2010-07-30 17:06:00 i Allmänt, Beech, Propulärkultur,


Linköpings flygklubb (LFK) står i år värd för European Bonanza Society:s fly in, det fjärde i ordningen. Tittade förbi LFK igårkväll och passade självfallet då på att ta lite bilder.

Femton stycken Beech Bonanza hade tagit sig dit i det tämligen usla vädret, runt 25 var från början anmälda. Fyra stycken hade först fått gå till Norrköping för att sedan flytta över till Saab-fältet (ESSL) på förkvällen. Idag lär ytterligare ett par-tre plan anlända. Läs mer på Bengts blogg: http://sbb.blogg.se/ 

På lördag gör Bonanza-gänget en utflykt till Gotland och på söndag avrundar man.

              

 Vill du ha en? En med V-tail? Här är ett tyskt exemplar till salu.

Sedan, dessutom; att man konverterar Beech A36 eller B36 Bonanza - det vill säga varianterna med den långa kroppen - till turboprop må va' hänt (och helt klart förståerligt), men allvarligt talat; Bonanza i sin klassiska uppenbarelse är och förblir = piston, en AVGAS-törstande flygande Cadillac. Att då idag släpa hit en Diamond DA40NG får en att undra om man fattat vad det hela handlar om..? Man ställer inte en fram en dieseldriven Passat mitt i en träff för Cadlillacs...
  
Det är vid sådana här tillfällen man kan känna det varit bra mycket roligare om SE-CDW hade rönt ett bättre öde än bli lågornas rov, den där natten i september 2002. Annars också, för den delen. Läs Från Etiopien till Norberg - om ännu en Bonanza.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela