Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Swedic 792 outbound Skokloster - 5

Publicerad 2009-05-14 10:05:13 i DC-3,



Rapport från Sture - sjöresan för 79002 påbörjades igår.


Sjöresan av DC-3:an har alltså inletts - och nog är det en spektakulär transport alltid. I dag, ett dygn försenad p g a något med bogserbåten, lastades 79002 "ner" i lastrummet på en pråm - någon bilfärja var det ju inte. Stående på nosen och ganska obekvämt på ena motorgondolen bar det iväg med det andra hjulet hängande utanför...



Så här kan hon inte tas genom Göta Kanal-slussarna och till sitt nya hem i Karlsborg utan skall pallas upp mer - hur det nu skall gå till utan att hon går sönder? Men rederikillarna verkar inte nervösa så det ordnar sig nog. Själv kunde jag p g a jobbet inte vara med vid själva lastningen utan jagade rätt på ekipaget i Nockeby (Drottningholm) - och besökte även natthärbärget i Tappström.

Se även cirka 3.20 in gårdagens SVT ABC-nytt. och http://www.fallskarmsjagarna.org/ . Där hittar man även en preliminär tidsplan: Torsdag (14 maj) tidig avgång från Ekerö, detta efter bunkring och modifiering av flygplanets placering i pråmen. Lördag (16 maj) ankomst till Göta Kanal (Slätbaken, Söderköping), påbörjar slussning under dagen. Måndag (18 maj) ankomst Karlsborg...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Kerstin Andersson

Publicerad 2009-05-19 23:17:08

Hej!

Jag var med och följde DC-3 ekipaget i söndags i Göta Kanal från Bergs slussar och bro till Malfors bron. Hade med mig kameran och fotade en del som jag undrar om någon är intresserad av att ta del av.

Jag är amatörfotograf men det kan ju kanske vara kul att se.

Det var ett fantastiskt skådespel att se denna stora farkost ta sig fram i den trånga kanalen. Härligt att den brukas till frakter av gods och inte endast för nöjesåkande turister.

Hoppas att det gått bra på resten av resan. Jag ser ffram emot att åka till Karlsborg och se planet i ett stycke i framtiden.

Lycka till med ert projekt att flytta och ställa upp planet.

Hälsningar KA i Ljungsbro

Postat av: F

Publicerad 2009-05-20 07:05:28

Det där lät ju kul, bilder är alltid välkomna. Avser att maila :)

Postat av: HansOA

Publicerad 2009-05-28 18:16:07

Hej.



Jag missade transporten genom kanalen i Motala, tyvärr.Tar gärna del av dina foton om jag får publicera bilderna på LakeVättern hemsidan.www.lakevettern.se

Jag skulle gärna vilja lägga ut en länk om det går bra? till denna:

/lae.blogg.se/2009/may/swedic-792-outbound-skokloster-5.html



Hälsningar

HansOA

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela