AGO Ao 192 Kurier
En sista annons för den här gången, denna är plockad ur Flygning nummer 9, 1938: En udda tysk flygmaskin, en AGO Ao 192 Kurier. Som man ser på den nedre bilden så besökte ett exemplar, D-OAGO, flygdagarna på Bromma den 10 -11 september 1938. D-OAGO var även prototyp för Ao 192.
AGO var en förkortning som kunde utläsas på flera olika vis under företagets verksamhetsperiod. Det grundades som Aerowerke Gustav Otto i Oschersleben under första världskriget och den slutgiltiga betydelsen för förkortningen lär ha varit Apparatebau GmbH Oschersleben.
Man sysslade nästan uteslutande med produktion åt andra tyska tillverkare, Arado, Focke Wulf, Messerschmitt och Siebel. Men i mitten av 30-talet tog AGO fram en egen konstruktion, Ao 192, detta till ett RLM-kontrakt där man önskade ett snabbt tvåmotorigt sambandsplan av VIP-karraktär åt Luftwaffe. Ordern kammades dock hem av Siebel Fh 104, så av Ao 192 blev det bara totalt sju prototyper och förserieflygplan tillverkade.
Ryssarna sprängde det som var kvar av AGOs anläggningar i Oschersleben 1947.
Det var Gerd Achgelis, världmästare i konstflygning, som gjorde uppvisningar med AGO Ao 192 Kurier D-OAGO på Bromma...förutom att han även alltså demonstrerade Jungmeister i form av OH-SEA...