Flugit med Coconut Airways?
Typically Tropical Barbados
En UK No.1 från andra veckan i augusti 1975 (sommarn det året var het och torr även på våra breddgrader, om jag minns rätt.). "Kapten" tar micken i introt till låten och säger:
Ladies and gentlemen,
this is Captain Tobias Willcock welcoming you aboard Coconut Airways Flight 372 to Bridgetown, Barbados. We will be flying at a height 32.000 feet and at an airspeed of approximately 600 miles per hour. Refreshments will be served after take-off. Kindly fasten you safety belts and refrain from smoking until the aircraft is airborne.

Den delen var väl inte med i Vengaboys version som kom för tio år sedan. Och är det så, mot all förmodan, vill jag helst behålla seat belt on och slippa höra. Nog för att jag gärna skulle åka Short Sunderland, men 32 000 fot känns som en utmaning i den jätteträtoffeln (för inte tala om 600 mph!). Men visst, kom igen: Vad hette bruden som killen skulle hem och besöka? Antagligen är hon med ombord på Sunderlandarn och skylten rökning förbjuden är aldrig tänd. Det torde däremot annat varit....Sing a long i låten som slutar så här (tyvärr inte med i youtube-klippet).
(Captain)
Bridgetown traffic control from PAPA INDIA 372,
requesting commense approach on ILS
(Bridgetown traffic control)
Oooh! PAPA INDIA 372 from Bridgetown traffic control,
cleared for ILS approach, proceed on flight level 30,
the aircraft is 10 miles from threshold and closing,
contact ground taxi control on 127 decimal 9.
How's it goin brother? Cool?
(Captain)
Really cool, really cool man! We'll be coming down to see you in a minute! OK!
De som tog hand om styrningen hette Geraint Hughes, a.k.a. Max West, och Jeff Calvert. Det var den förstnämnde som hördes som Capt. Tobias Wilcock, han lär fortfande vara kvar i musikbranschen. Jeff Calvert sadlade dock om efter några år och blev...pilot!