Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Svenskt hembygge - Made in USA: BJ-1

Publicerad 2008-12-25 11:22:00 i Allmänt,

Förutom AFI Fi-1 och den av Lennart Hemminger konstruerade LH-22 Baby Falk - hur många svenskkonstruerade segelflygplan känner du på rak arm till? För min egen del blir spontant svaret "nada", men här kommer i alla fall ytterligare en - BJ-1.



Två svenskar som bodde i USA på 60-talet konstruerade och byggde ett eget segelflygplan, BJ-1 Dyn-A-Mite. De hette Einar "Hank" Thor och Bengt Jansson (BJ i BJ-1 såklart). Den sistnämnde har på senare år varit på jakt efter sitt gamla flygplan. Nedanstående förfrågan hittades nämligen postat på ett segelflygforum i somras:  

Hi,
My name is Ben Jansson, designer and co-builder of the BJ-1 Dynamite=Duster back in the 60-ies.
I am trying to get hold of the prototype N2319B!!!
The FAA:files lists a Gregory Lievan, Hamlin Texas US.
I have written him, but have the letter returned:
Addresee not known!
Can anyone give me a hint of his or the glider whwereabout?
The Swedish Veteran Soaring Society is very
keen on getting the "ONLY SWEDISH DESIGNED/BUILT" modern glider to our museum! ( I and Hank are/were Swedic citisons at the time.
Volare!
BJ- Ben Jansson

Det verkar först som att spåren efter BJ-1 försvinner i Texas för cirka 30 år sedan. Status är "Revoked" enligt FAA:s databas när man söker på N2319B.

I Flygrevyn nummer 3 1967 finns en artikel om BJ-1 skriven av Bengt Jansson. Jag har skannat den och fått hans tillstånd att lägga ut den. Håll till godo.










Hur har det gått då? Jodå, flygplanet är hittat. Bengt skrev i ett mail:

Den lever, hel men ej luftvärdig i Philadelphia, Pennsylvania USA. Vi (=SVS = Segelflygets Veteransällskap) jobbar på att få hem den till Ålleberg.                

Jag bifogar några illa medfarna bilder från bygget och från El Mirage. En del är på BJ-1B Duster, som Hank vidareutvecklade, när jag  hade återvänt till Sverige.

Spännande! Man hoppas att det går vägen - ju förr desto bättre! Jag har alltså fått ett gäng bilder från bygget av BJ-1 N2319B från Bengt...och även några bilder på BJ-1B. Dessa kommer att synas i ett - inte allt för avlägset - uppföljande inlägg.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-12-25 14:32:24

Klart intressant !

Samtidigt som jag önskar en god fortsättning på denna fett och proteinstinna helg !

Postat av: F

Publicerad 2008-12-25 14:43:59

Indeedoo! Blev förvånad också att efterföljaren BJ-1B har byggts i skapligt många ex. Men jag får erkänna att segelflyg inte direkt är min kopp te. Någon kopp te blir det inte nu...det får bli något annat att "skjölja helgens ister" med ;)



God fortsätting right back @ U, Håkan :)

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-12-25 15:27:17

Jag kan rekommendera "livets vatten". Det är en bärnstensfärgad tryck som görs på ett ö-rike någonstans.

Postat av: F

Publicerad 2008-12-25 17:43:29

En dryck med tryck 'hick' ;)

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-12-25 19:44:39

från ö-riket Islay, det som görs på den större ön öster om Islay kan i många fall kvitta, skål!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela