Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

MFI och Biafra - 7

Publicerad 2007-10-06 09:04:00 i Biafra, MFI,

Bataljmålning
Något "romatiserad tavla". Främst på backen står en trött nigeriansk MiG-17 och i bakgrunden en av deras sex Iljusjin Il-28.

Flygskolan Camp 1


Efter ha genomgått samma modifieringar som de tidigare levererade planen ankom den andra omgången MFI-9B till Libreville i augusti 1969 och monterades ihop omgående. Detta arbete skedde under ledning av Karl-Bruno Ljungberg, vilken nu hade tillträtt som BAF:s Cheif Technical Officer. De fyra planen fortsatte så fort som detta var klart ner till Camp 1 där två kamuflagemålades och sändes till Biafra (de tidigare SE-EFU och SE-EUB). BAF serienummer för de fyra nytillkomna planen var M14, M41 (ex SE-EUP?), M47 och M74 (ex SE-EWB).

Av allt att döma var det M41 och M74 som behölls på Camp 1 så att en mer ordnad utbildning kunde tillhandahållas åt biafranerna. Ett tiotal BAF-piloter hade kallats hem och skulle nu checkas ut på MFI-9B så man kunde intensifiera sina insatser. Nytillkommen flyglärare var Kristian "Kris" Kristensen som fick hjälp med denna syssla av Ljungberg och von Rosen. Ytterligare en flyglärare kom till Camp 1; Nils Gösta Holmer, som dock redan efter någon vecka fick avbryta sin sejour efter påtryckningar från sin arbetsgivare (SAS). Ungefär samtidigt fanns under cirka en månads tid en svensk radiotekniker vid namn Dennis Becker på plats för att bland annat installera ADF i BAF:s MFI-flotta.

 

Trycket på skolningen var hårt, bland annat flögs en "standardnavrunda" på snuslågan som tog 2,5 timme. Samma lärare kunde få sitta och göra upp till tre sådana pass om dagen. Den 22 september råkade M41 ut för en noshjulskollaps under en mörkerlandning på Camp 1. Man beställde nya delar från MFI i Sverige som letade sig ner till Gabon på "krokiga vägar" ("beställare" var enligt uppgift Gabons flygvapen). M41 kunde repareras och var åter i tjänst i slutet av oktober.

 

Chef för BAF var general Godwin Ezeilo och hans flygvapen var organiserat i Training Comand (med andra ord flygskolan) och Tactical Air Comand (TAC). TAC var i sin tur uppdelat i No 45 och No 47 Squadron med två insatsberedda MFI-9B vardera. No 42 Sqn kom att sättas upp i början av november 1969 för att operera ett par N.A. T-6G Texan som nyligen anlänt.


T-6:or till Biafra


Tolv före detta franska North American T-6 hade inköptes och levererades båtvägen till Lissabon med början i mars 1968:


T-6G-NT           50-1306   (c/n 168-570)   

T-6G-1-NH        51-14770 (c/n 182-457)   

T-6G-1-NH        51-14794 (c/n 182-481)  

T-6G-1-NH        51-14798 (c/n 182-485)

T-6G-1-NH        51-14800 (c/n 182-487)

T-6G-1-NH        51-14810 (c/n 182-497)

T-6G-1-NH        51-14873 (c/n 182-560)

T-6G-1-NH        51-14959 (c/n 182-646)

T-6G-1-NH        51-14991 (c/n 182-678)

T-6G-1-NH        51-15046 (c/n 182-733)

T-6G-1-NH        51-15051 (c/n 182-738)

T-6G-1-NH        51-15083 (c/n 182-770)

Portugisiska SEAMA i Tires hade kontrakterats för att göra översyn på dem och dit flyttades de fyra åt gången. Det dröjde dock enda till september 1969 innan den första omgången bestående av 51-14798, 51-14810, 51-14873 och 51-15051 kunde testflygas och kamuflagemålas (utan nationalitetsbeteckningar) för att sedan packas ner i lådor för vidare befodran per båt till Guinea-Bissau. Här monterades planen upp igen med hjälp av portugisiska flygvapnet och förseddes med ferrytankar i baksitsen. Beväpningen på planen var standard på typen då fransmännen brukade T-6 i Algeriet: Två Matra-raketkapslar med sju 68 mm raketer i varje, samt två poddar med två 7.5 mm ksp vardera.


Fyra portugiser; José Eduardo Peralta, Arthur Alves Pereira, José Pignatelli och Gil Pinto de Sousa flög sedan dem till Abidjan sent i oktober, detta efter en upptankning på vägen i Sassandra i Elfenbenskusten. Här hoppade Peralta av i gruppen och dennes T-6 lämnades kvar. De övriga tre fortsatte någon natt senare till Biafra. Dock kom Pinto de Sousa att flyga vilse när hans ADF slutade fungera och han hoppade ur sitt plan när motorn till slut dog av bränslebrist. Då var han cirka 200 km söder om Keffi i Nigeria. Efter någon dag blev han tillfångatagen och kom därefter att få sitta i fängelse fram till 1974.

Arthur Alves Pereira
Alves Pereira framför "sin" T-6, FF502, på Uga-fältet i Biafra hösten 1969.


Alves Pereira och Pignatelli lyckades, efter många om och men, ta sig ner på Uli. Dagen efter flyttade de planen till Uga som blev No 42 Sqn huvudsakliga bas. De två T-6 kom att få BAF serial FF501 (ex 51-14810, c/n 182-497) och FF502, men detta målades aldrig på planen. Den första stridsinsatsen med T-6 kom att ske den 9 november. De övriga åtta planen (bland annat 51-14800 som hade hunnit genomgå översyn) kom att stå kvar i Tieres i Portugal ända in på 80-talet, då de var i så dåligt skick att det bara återstod att skrota dem.


Verksamhet fram till slutet


I början av oktober 1969 hade BAF ett tiotal piloter utcheckade på MFI-9B och klara att sättas in i striderna. Deras namn var, förutom de tidigare nämnda Willy Bruce och Agust Okpe; "Goody", Johnny Chuco, Larry Obiche, Alex, Ibi Brown Jr, Sammy, Shukwu och Benny. Dessutom fanns en västtysk, Friedrich Hertz, som hade flugit i BAF sedan 1967.

Flygkriget kunde nu intensifieras. Under oktober var MFI-planen i strid så gott som dagligen. Bland annat genomförde den 10 oktober fyra MFI-9B ett lyckat anfall flygplatsen i Benin och förorsakade stor förödelse med flera nigerianska MiG försatta ur stridbart skick. Vid detta tillfälle omkom också den nigerianske flygvapenchefen.


Den 12 november var de bägge portugiserna i sina T-6:or involverade i ett anfall på flygplatsen i Port Harcourt tillsammans med två MFI-9B. Den 28:e omkom Alex under ett uppdrag i en MFI. Dagen efter blev två MFI-9B sönderskjutna på marken. Båda kasserades men en duktig biafransk plåtslagare kom att bygga upp ett nytt flygplan av vraken. Denna "nya" individ fick överta identiteten från den ena av de sönderskjutna; BB-903.


Den 3 december deltog två MFI-9B och bägge T-6:or i raider i Port Harcourt-området. Pignatelli i FF501 återvände med tolv kulhål och någon dag senare avvek han ifrån BAF. FF501 kom därefter inte användas mer under kriget. Alves Periera fortsatte dock att flyga uppdrag med FF502.


Runt jultid kom de två kvarvarande MFI-9B vid flygskolan vid Camp 1 att kamuflagemålas, detta med mening att sedan flyga in dem till Biafra. Av allt att döma kom åtminstone den ena, den tidigare SE-EUP, bli inskickad (ditflugen av CG von Rosen?). Utbrytarstatens storlek krympte nu allt snabbare. Sent i december hade BAF bara tre stridsdugliga MFI-9B, alla tillhörande No 47 Sqn.


Den 4 januari 1970 stupade Ibi Brown Jr i en MFI-9B. Påföljande dag havererade också BB-905 under nödlandning på grund av bränslebrist. Den 12 januari föll Uli i de federala nigerianska styrkornas händer och samma dag tillkännagavs Biafras kapitulation. Ojukwu hade lämnat landet via Uli med en Constellation natten mellan den 10 och 11 januari. Karl-Bruno Ljungberg evakuerades till Libreville natten efter. Arthur Alves Periera och Larry Obiche flydde ungefär samtidigt i T-6 FF502 till Libreville.


En MFI-9B kom efter kriget att bli civilregistrerat i Gabon som TR-KGA. Det är oklart om planet varit i Gabon hela tiden eller använts av någon för att fly ur Biafra. Sedemera kom det övertas av Gabons flygvapen med koden "GA". Den T-6 som flögs ut ur Biafra kom av allt att döma också i tjänst hos Gabons flygvapen (kod "G").


En MFI-9B, ihop med T-6 FF501 och många andra flygplan från kriget, stod under en tid uppställd på Lagos/Ikeja flygplats. Men 1978 lär alla dessa medels bulldozer förpassats ner i en grop som sedan fylldes igen.

Resterna av det som en gång var MFI-9B SE-EUN finns idag utställt på National Museum i Umahia.

Vraket av SE-EUN
Vraket av det som en gång i tiden var MFI-9B SE-EUN.


En BBC-dokumentär om The Biafra War finns till stora delar uppladdad på youtube - se det första avsnittet genom att klicka här.

Före detta SE-EUL

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela