Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

It's about time - 4

Publicerad 2007-05-15 19:53:00 i Mustang, Personligt urval, Propulärkultur,

SE-BIL 8
Anledningen till dagens tripp till Ängelholm:

North American P-51D/Cavalier Mustang II N405HC "It's about time"  - nu under montering.

SE-BIL 4

N405HC blir i vinter SE-BIL. Tänk "tematiskt" och gissa ägaren...

Passade på att överlämna till Filip en fotostatkopia av en artikel som handlade om en test av en Cavalier Mustang - den var införd i amerikanska Flying i februari 1969. Artikeln, med rubriken "The P-51 - Everybody's favorite airplane", börjar:

Noisy, nasty and expensive, the Mustang is nonetheless sexier than Jane Fonda in a beltless bathrobe.

Jag tror att denna kärra är den enda Cavalier-militärkonverterade Mustang som fortfarande kan klassas som "skapligt orginal som sådan". De som har överlevt åren då de brukats av flygvapnen i till exempel Indonesien och Bolivia - eller i detta specifika fallet; El Salvador (som FAS 405) - har nästan uteslutande blivit återställda till 1944/45-års P-51D när de sedermera hamnat i warbird-rörelsen i USA.


Samtidigt bör man säga att N405HC saknar hard points under vingarna, något som planet i så fall borde ha haft om man utan omsvep kallat det för en Cavalier Mustang II. Det förtar "orginaliteten" något. Men samtidigt, idag är i princip alla flygande Mustangar ombyggda och renoverade ett antal gånger...vad mer ska man begära? Så här är det bara. Och vingspetstankarna plockades av redan i El Salvador...

När planet köptes av El Salvador 1968 såg man grundligt till att sudda ut vem eller vilka som var säljare (med ganska stor säkerhet en amerikansk privatperson). Med andra ord, denna Mustangs historia från tillverkningen som en P-51D någongång 1944/45 fram tills dess är höljd i dunkel. Någon märkning eller dylikt inne i flygplanet som skulle kunna gett ledtrådar har inte hittats. Med tanke att Cavalier något år tidigare gjort IRAN:s (Inspect and Repair As Necessary) på Mustanger tillhörande Dominikanska republiken - och då behållit några som betalning för jobbet - så håller jag inte för omöjligt att N405HC i grunden är en före detta svensk J 26.

Sommaren 1969 var El Salvador i väpnad konflikt med grannen Honduras, det så kallade "fotbollskriget". Denna "showdown" var under uppsegling redan något år innan - man visste vad som väntade. Därför hade man brått att köpa ett antal Mustanger i USA och få dessa konverterade/levererade av Cavalier Aircraft i Sarasota, Florida, innan det började smälla. Fem Mustanger kom sedermera att levereras - totalt har El Salvadors flygvapen brukat ett femtontal Mustang genom åren. 
It's about time - 5 - Lae - inte bara en stad på Nya Guinea
Historiens sista luftstrid mellan två piston fighters från andra världskriget lär ha skett den 17 juni 1969. På ena sidan en Mustang från El Salvador flugen av Capt Varlera och på den andra en Corsair från Honduras flugen av Major Henriquez. Den förstnämnda kom att dra det kortaste strået och slå ner i djungen nära San Lorenzo i södra Honduras.

1974 importerades de kvarvarande fem Mustangerna från El Salvador till USA av Jack Flaherty/Flaherty Factors Inc. i Monterey - denna kärra blev N31FF.
It's about time - 5 - Lae - inte bara en stad på Nya Guinea
Ingen trovärdig dokumentation fanns så man plockade antagligen en identitet på måfå för att få planet civilregisterat. Det var då Mustangen tilldelades följande gamla US Army Air Force Serial No: 44-10753. Nu är det ju bara det att detta nummer inte ens var trovärdigt - eller, kanske just det som var själva "grejen"? Den Mustang som i verkligheten var 44-10753 tillverkades i början av 1944 som en P-51C och gick direkt till engelska Royal Air Force, där den ströks ur inventarielistorna 1946 och med största sannolikhet skrotades.

Det är bara konstatera - Mustanger är en egen vetenskap.

1978 kom N31FF att magasineras i Big Spring, Texas, detta tillsamans med ett antal andra warbirds ("Resided in Connie Edwards' warehouse from 1978 to 1996".). Här fanns Mustangen fram till mitten av 90-talet då en omfattande renovering tog vid hos Ezell Aviation i Breckenridge, också det i Texas. Nu ägdes den av  Heber Costello i Los Angeles. Mustangen blev färdig och flög igen 1998 samt omregistrerades då till N405HC (där HC är initialerna för ägaren).

Hösten 2000 omkom Costello i en krasch med en Cessna 185 och N405HC hamnade så småningom hos en ny ägare, Paul Besterveld  i Denver. 2006 blev Mustangen bli till salu igen och sedan tidigt i höstas har den svensk ägare.

SE-BIL 1 
Packard-Rolls Royce Merlin.

SE-BIL 2 
Höga fenan, typisk för P-51H & Cavalier.

SE-BIL 3 
Kontoret med en nyinstallerad Garmin 530.

Det är i dagarna ganska precis 20 år sedan Gul Kalle gjorde flygdagsdebut, för fem år sedan såldes den Mustangen till England. Men nu är ordningen återställd - som sagt: "It's about time"...


Currently spinning:

Plastic Bertrand  Ça plane pour moi

Plastic Bertrand (born Roger Marie Francois Jouret, 24 February 1954) is a Belgian musician, songwriter, producer, editor and television presenter, best known for his 1977 international hit single "Ça plane pour moi".

The Supremes  You Keep Me Hanging On

This is a 1966 promotional clip with Mary, Flo, and Diana playing ping pong and acting a fool and having fun with the sound track of "You Keep Me Hanging On," playing in the background.

Falco  Der Kommissar

För att hangaren som Biltema flight ops delar med Koenigsegg är känd som Österrike-hangaren och byggdes för att hysa tyroler-Drakar för 20 år sedan. Falco var från...Österrike. Inget sagt om Falcon...och inget sagt om Falco i detta fallet heller, kanske möjligen ett lätt "my god", en suck och en skakning på huvudet...

Pet Shop Boys  What I Have Done To Deserve This

Påminner mig om sensommaren för tjugo år sedan, apropå Gul Kalle. Pet Shops bästa låt...i alla fall just nu.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela