Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Stork

Publicerad 2006-07-30 12:55:27 i Allmänt,

Stork

I Österrike står denna före detta svenska Fiesler Fi 156 Storch, närmare bestämt i Red Bulls hangar i Salzburg. Om jag har fattat det rätt så är det just denna Stork som min engelske vän Peter har fått korn på och kanske kommer att köpa. Den brukades i flygvapnet 1943 till -61 då den såldes till Österrike. Han har precis fått kärrans svenska historia i kort version.

I kort version det som hände i helgen: Fredagskväll var det grillning hos Fia och Sam i Dammen. Jag cyklade ut dit, blev mött på halva vägen och uppplockad av Sam i hans Landrover. Sedan var det hiskeligt smarrigt käk, sedan spårade det ur...full ständigt ...

Så man var rätt slö igår. Men min vana trogen så försvann bakfyllan ändå rätt snabbt. Nez ringde och frågade om vi skulle gå på resturanginvigning. Visst, sa jag. Dessutom hade Nez tidigare på dagen "hittat" den gamle Lunda-polaren Gustaf med flickvän Susanna. Vi fyra sammanstrålade på kvällen, efter käket så hamnade vi här hos mig och jag hade en spontan chit chat. Plockade singlar ur hyllan från höger till vänster och matade skivtallriken. Sedan en kort sväng ut på byn igen, träffade bröderna Holmberg med fruar. Den äldste av dem, tillika min klasskamrat under tolv år, hade jag inte sett på säkert ett decenium.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela