Sk 16A 16129 - då SE-CHK

Under några år kom Svensk Flygtjänst operera en Sk 16A tillhörande KFF vid RFN Vidsel. Har samlat några bilder på flygplanet och klurat på att göra ett blogginlägg om det i några år. Sagt och (härmed) gjort! Främsta källor är Peter Liander (boken "Flygvapnets Sk 16") och Paul Compton (SFF forum).
När jag för ett tag sedan avhandlade en SK 50 Safir som användes av RFN slogs jag av tanken att göra ett inlägg om en av dess företrädare på posten. Sagt och gjort...
Den inledande bilden är tagen av Hans-Åke Carlsson ser vi SE-CHK försedd med skidor något år in på 60-talet. Flygplanet är av typ North American NA-16 Harvard IIb (AT-16), men likt alla Sk 16A tillverkad av Noorduyn Aviation i Montreal, Kanada, detta 1941 (tillv.nr. 14-362).
Då det var amerikanska pengar som betalade flygplanet fick det ett USAAF serial number; 42-825. Typen betecknades AT-16 hos USAAF och den benämningen lär (?) f ö vara anledningen till den svenska Sk 16. Harvard var engelska samväldets namn på typen och ett stort antal användes för utbildning av piloter under andra världskriget. De cirka 2500 stycken som tillverkades av Noorduyn kom främst att brukas i Kanada av RAF/RCAF för detta ändamål. Just detta flygplan fick identiteten FE628 och det blev ett av över 140 stycken Harvard IIb som 1946-47 såldes till Sverige. Svensk beteckning Sk 16A.
Hos Flygvapnet kom kom flygplanet få id-nr 16129 och tillföras F 18 Tullinge hösten 1948. Vid F 18 kom 16129 ha fenkoderna 29 och 129. 1955 överfördes 16129 till den andra Stockholmsflottiljen F 8 på Barkarby, fortfarande märkt 129 på fenan.
16129 hade sedan den 21 april 1959 registreringen SE-CHK reserverad.
Som synes på översta bilden kom SE-CHK att uttrustas med skidor. Det var samma typ av skidor som tidigare använts på Sk 14.
1965 byttes den högra vingen ut, men flygplanet återlämnades till Flygvapnet och F 21 innan jul 1965. SE-CHK avregistrerades den 25 augusti 1966 och 16129 kasserades den 14 april året därpå. Total gångtid blev 2801 timmar. Därefter kom planet att skrotas.
I slutet av 70-talet noterades vingar märkta SE-CHK i ett skjul vid Zimmermanska skolan på Västerås-Johannisberg. Man kan undra var de sedan tog vägen?
Nedan: RFN:s Rune Dahlström och Hans-Åke Carlsson på SE-CHK. Notera att "16129" finns applicerat på vanlig position vad gäller Sk 16.
När jag för ett tag sedan avhandlade en SK 50 Safir som användes av RFN slogs jag av tanken att göra ett inlägg om en av dess företrädare på posten. Sagt och gjort...
Den inledande bilden är tagen av Hans-Åke Carlsson ser vi SE-CHK försedd med skidor något år in på 60-talet. Flygplanet är av typ North American NA-16 Harvard IIb (AT-16), men likt alla Sk 16A tillverkad av Noorduyn Aviation i Montreal, Kanada, detta 1941 (tillv.nr. 14-362).
Då det var amerikanska pengar som betalade flygplanet fick det ett USAAF serial number; 42-825. Typen betecknades AT-16 hos USAAF och den benämningen lär (?) f ö vara anledningen till den svenska Sk 16. Harvard var engelska samväldets namn på typen och ett stort antal användes för utbildning av piloter under andra världskriget. De cirka 2500 stycken som tillverkades av Noorduyn kom främst att brukas i Kanada av RAF/RCAF för detta ändamål. Just detta flygplan fick identiteten FE628 och det blev ett av över 140 stycken Harvard IIb som 1946-47 såldes till Sverige. Svensk beteckning Sk 16A.
Hos Flygvapnet kom kom flygplanet få id-nr 16129 och tillföras F 18 Tullinge hösten 1948. Vid F 18 kom 16129 ha fenkoderna 29 och 129. 1955 överfördes 16129 till den andra Stockholmsflottiljen F 8 på Barkarby, fortfarande märkt 129 på fenan.

Den 16 juni 1959 överfördes 16129 till F 21 i Luleå och samma dag noteras att flygplanet överlämnas till Svensk Flygtjänst vid RFN som lån. RFN står för Robotförsöksplats Norrland. Utifrån flygbasen Vidsel (Fält 42) hade det byggts upp en omfattande verksamhet. Se de tidigare inläggen Atomic och Fox Two Svedala. Svensk Flygtjänst kom tidigt bli involverad, detta redan 1957-58. Snart kom man operera flera flygplan (J 33 Venom) och helikoptrar (HKP 2 Aluette II) tillhörande KFF.
16129 hade sedan den 21 april 1959 registreringen SE-CHK reserverad.

Den 9 juli 1959 blev SE-CHK interimregistrerad och den 9 september samma år blev flygplanet officellt infört på civilregistret med full luftvärdighet. Som ägare noterades Kungl Maj:t och Kronan /Kungliga Flygförvaltningen (KFF) och innehavare Svensk Flygtjänst AB. Faktum är att flygplanet redan den 16-17 juni hade flugits Barkarby - Vidsel via Östersund.
Som synes på översta bilden kom SE-CHK att uttrustas med skidor. Det var samma typ av skidor som tidigare använts på Sk 14.
1965 byttes den högra vingen ut, men flygplanet återlämnades till Flygvapnet och F 21 innan jul 1965. SE-CHK avregistrerades den 25 augusti 1966 och 16129 kasserades den 14 april året därpå. Total gångtid blev 2801 timmar. Därefter kom planet att skrotas.
I slutet av 70-talet noterades vingar märkta SE-CHK i ett skjul vid Zimmermanska skolan på Västerås-Johannisberg. Man kan undra var de sedan tog vägen?
Nedan: RFN:s Rune Dahlström och Hans-Åke Carlsson på SE-CHK. Notera att "16129" finns applicerat på vanlig position vad gäller Sk 16.
