En rysk Malibu Meridian

Nu ska det handla om en mycket udda flygplantyp. Vad är det för något vi ser på ovan bild egentligen? Dags för lite städning i bloggskafferiet igen...
För cirka femton år sedan, kanske mer, försvann den sista Piper PA-31P från landet. Från ett tidigare inlägg:
Det kom att tillverkas 259 stycken Piper PA-31P Pressurized Navajo under åren 1970-77. Några "flög in över våra gränser" och fick svenska ägare: SE-FPF, SE-GAE, SE-GAM, SE-GBA, SE-GLV, SE-GUG, SE-IGB, N57JK och N910PS. En av dessa, SE-IGB, lever numera ett fortsatt liv som en Intracom GM-17.

PA-31P SE-IGB på Helsingfors/Vantta i mars 1985 fotograferad av Juha Ritaranta.
Lever och lever? Ja, det är kanske att ta i, men Intracom GM-17? Vad är det för något? Återskommer strax till det, ska försöka ta det i skaplig kronologisk ordning. SE-IGB hade stått länge på Kjula med utgången luftvärdighet. Från början hade denna Piper PA-31P-425 Pressurized Navajo importerats sommaren 1980 från Danmark, där flygplanet burit registreringen OY-CBM. Dess tillverkningsnummer var 31P-7300167, vilket indikerar att det handlar om ett exemplar från modellår 1973. Innan P-Navajon kom till Danmark bar maskinen registreringarna N66805 och därefter D-IGWZ.
Efter många år i Sverige, men flera ägare, kom SE-IGB att avregistreras i februari 2001 som såld till Ryssland.
Lever och lever? Ja, det är kanske att ta i, men Intracom GM-17? Vad är det för något? Återskommer strax till det, ska försöka ta det i skaplig kronologisk ordning. SE-IGB hade stått länge på Kjula med utgången luftvärdighet. Från början hade denna Piper PA-31P-425 Pressurized Navajo importerats sommaren 1980 från Danmark, där flygplanet burit registreringen OY-CBM. Dess tillverkningsnummer var 31P-7300167, vilket indikerar att det handlar om ett exemplar från modellår 1973. Innan P-Navajon kom till Danmark bar maskinen registreringarna N66805 och därefter D-IGWZ.
Efter många år i Sverige, men flera ägare, kom SE-IGB att avregistreras i februari 2001 som såld till Ryssland.

Kungsängen den 21 augusti 1994; SE-IGB med Romanian Computer Systems-titlar.
Kärran skulle byggas om till ett Piper Meridian-derivat i Ryssland. Och visst, kabinen på PA-31P är i det närmaste överenstämmande med PA-46. Så vad hände? Jo, den blev en...

...så gamla SE-IGB blev alltså GM-17 tillverkningsnummer GM-17-003, RA-3043K senare EX-053...


Sedan är inte GM-17 ensam om bli "ryssmodifierad" med Walter-turbopropmotor. Ett annat exempel är Innova 341 där man byggt om Cessna 340. Men det är en annan historia...
Av allt döma gick satsningen på GM-17 "så där". Skrovet som en gång var SE-IGB stod i ett tiotal år övergiven, tillsammans med ytterligare en GM-17, på flygplatsen i Genevé. Frågan är om dessa flygplan står kvar där än? Någon som vet?
