Den svenska Storken i Kassel
Till följd av Rommels motgångar i Afrika-fälttåget kunde ett antal Fi 156 Ca-3 tillverkade vid Mráz reserveras för levererans till Sverige. Åtta plan godkändes i flygvapnet under juli 1943 och ytterligare fyra under september.
Dessa "Tropik-Storkar" fick versionsbeteckningen S 14B och flygvapennummer (FV-nr) 3809 till 3820 samt placerades alla vid F 3 på Malmen.
Ytterligare ett halvdussin Storkar kom tillföras Flygvapnet 1948/49, alla dessa var Luftwaffe-exemplar som nödlandat i Sverige under de sista krigsmånaderna. Därmed kan vi summera att totalt har svenska flygvapnet opererat 26 stycken Fi 156 Storch. Men det är en annan historia, åter till D-EKLU som är före detta FV-nr 3809. Så här står det i den tyska wikipediaartikeln om typen (bilden högst upp kommer för övrigt också därifrån):
Das letzte Exemplar der original in Kassel gebauten Fieseler Fi 156 C-3/Trop in der Sanitätsausführung aus dem Jahre 1943 mit dem Kennzeichen D-EKLU ist nach einigen Stationen im Hessischen Landesmuseum, in einem Hangar auf dem Heeresflugplatz Fritzlar und im Kasseler Hauptbahnhofderzeit am Flughafen Kassel-Calden beheimatet. Nach sechsjähriger Restaurierung durch einen Förderverein ist die Maschine im September 2011 bereits zu Testflügen gestartet. Sie ist mittlerweile als so genanntes Normalflugzeug (wieder) zugelassen. Im Zweijahresrhythmus wird das Flugzeug im Rahmen des Flugplatzfestes ausgestellt.
Hmm, vad ska man tro? Tillverkades maskinen i Kassel eller av tjeckiska Mráz? Dess tillverkningsnummer/Werk nr. är 110 061 och detta tyder på den senare fabriken (Elva av de tolv S 14B som ingick i leveransbatchen från 1943 hade bekräftat Werk nr. med prefix 110.). Detta är dock inget som jag tänker rubba in i ansiktet på dagens ägare, Fieseler Storch für Kassel e.V., som har återställt flygplanet i flygande skick - se deras website här.
S 14B FV-nr 3809 ferryflögs till Sverige med den temporära tyska civila registreringsbeteckningen D-EXWT och den 20 juli 1943 godkändes flygplanet efter leverans. Efter att ha använts av F 3 överfördes det så småningom till F 11 utanför Nyköping och bar antagligen där fenkoden 809. Någongång under 50-talet överfördes 3809 till F 6 i Karlsborg och kom att kasseras 1960. De resterande svenska Storkarna kom året därpå via Ostermans Aeros förmedling att säljas till Tyskland och Österrike.
Detta var inte första gången som jag bloggade om Storken. Här finns ett par andra inlägg om Fi 156: Stork nu och då och Stork kvaddad på Ränneslätt.
Nedanstående bild visar just S 14B FV-nr 3809 i användning vid F 6 någon gång under 50-talet.
Ytterligare ett halvdussin Storkar kom tillföras Flygvapnet 1948/49, alla dessa var Luftwaffe-exemplar som nödlandat i Sverige under de sista krigsmånaderna. Därmed kan vi summera att totalt har svenska flygvapnet opererat 26 stycken Fi 156 Storch. Men det är en annan historia, åter till D-EKLU som är före detta FV-nr 3809. Så här står det i den tyska wikipediaartikeln om typen (bilden högst upp kommer för övrigt också därifrån):
Das letzte Exemplar der original in Kassel gebauten Fieseler Fi 156 C-3/Trop in der Sanitätsausführung aus dem Jahre 1943 mit dem Kennzeichen D-EKLU ist nach einigen Stationen im Hessischen Landesmuseum, in einem Hangar auf dem Heeresflugplatz Fritzlar und im Kasseler Hauptbahnhofderzeit am Flughafen Kassel-Calden beheimatet. Nach sechsjähriger Restaurierung durch einen Förderverein ist die Maschine im September 2011 bereits zu Testflügen gestartet. Sie ist mittlerweile als so genanntes Normalflugzeug (wieder) zugelassen. Im Zweijahresrhythmus wird das Flugzeug im Rahmen des Flugplatzfestes ausgestellt.
Hmm, vad ska man tro? Tillverkades maskinen i Kassel eller av tjeckiska Mráz? Dess tillverkningsnummer/Werk nr. är 110 061 och detta tyder på den senare fabriken (Elva av de tolv S 14B som ingick i leveransbatchen från 1943 hade bekräftat Werk nr. med prefix 110.). Detta är dock inget som jag tänker rubba in i ansiktet på dagens ägare, Fieseler Storch für Kassel e.V., som har återställt flygplanet i flygande skick - se deras website här.
S 14B FV-nr 3809 ferryflögs till Sverige med den temporära tyska civila registreringsbeteckningen D-EXWT och den 20 juli 1943 godkändes flygplanet efter leverans. Efter att ha använts av F 3 överfördes det så småningom till F 11 utanför Nyköping och bar antagligen där fenkoden 809. Någongång under 50-talet överfördes 3809 till F 6 i Karlsborg och kom att kasseras 1960. De resterande svenska Storkarna kom året därpå via Ostermans Aeros förmedling att säljas till Tyskland och Österrike.
Detta var inte första gången som jag bloggade om Storken. Här finns ett par andra inlägg om Fi 156: Stork nu och då och Stork kvaddad på Ränneslätt.
Nedanstående bild visar just S 14B FV-nr 3809 i användning vid F 6 någon gång under 50-talet.