Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 36

Publicerad 2014-06-29 13:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


Johan Anderberg har i Fokus skrivit en artikel om spelet kring Bromma flygplats. Han har sett igenom Stockholms Handelskammares nystartade kampanj Rädda Bromma - rädda jobben, som har tydlig styrning från Swedavia och Malmö Aviation. Anderberg är den inom svensk press som så här långt beskrivit situationen runt Bromma flygplats bäst - läs artikeln Slaget i luften här.

En viktig poäng i artikeln är "vad är Swedavia, vad är Malmö Aviation?", detta bland annat med tanke på att flygplatschefen på Bromma tidigare hade en hög position inom Malmö Aviation samt koncernchefen inom Braathens Aviation tidigare var styrelseledamot i Swedavia. Ett citat:

Så varför pressar Swedavia på med sina planer i ett så känsligt läge? Mitt i ett valår? En förklaring kan vara att det statliga företaget har börjat växa samman med Malmö Aviation. Flygbolagets vd, Anders Ehrling, var tidigare styrelseledamot i Swedavia. Och Swedavias nuvarande flygplatschef för Bromma, Peder Grunditz, var tidigare ”vice president” på Malmö Aviation. Till bilden hör också att Malmö Aviations ägare Braathens står för i stort sett all passagerartrafik på Bromma; en vanlig tisdag i juni är 52 av 53 avgångar i Braathens regi, antingen genom Malmö Aviation eller Braathens Regional.
 
Swedavias kommunikationschef har kommit med en replik till artikeln. Tro inte att du hittar något nytt under solen när du läser den...

 

Om Bromma flygplats läggs ner beror det snarare på girighet än omtanke om miljön. Återigen, hade man hållit sig till vad avtalet från 2007 stipulerade då hade detta inte heller blivit en valfråga. Detta är roten till problemet och har gång på gång påpekats för Stockholms Handelskammare rörande Rädda Bromma - rädda jobben-kampanjen. Där svarar de hela tiden, likt en raspig vinylskiva som hakat upp sig: Vi kan ej svara på specifika frågor om Swedavia och deras verksamhet, vi vill bevara Bromma som flygplats för Stockholm.
 
Men det är Stockholms Handelskammare och inte Swedavia som frontar kampanjen, det är därmed naturligt att frågorna ställs till den förstnämnda. Följande står än så länge obesvarat:

Fråga till Stockholms Handelskammare: Om man fick välja på nedlagt Bromma eller ett Bromma som drivs i enlighet med 2007-års avtal, vad väljer ni?

Missa inte Niclas Blåbäcks frågor till er, de är i högsta grad relevanta:


1. Anser Handelskammaren att en kraftig utökning av tung kommersiell flygtrafik på Bromma är nödvändig? Om ja, varför? För vem är den nödvändig?

2. Anser Handelskammaren att Bromma Flygplats inte kan/bör drivas vidare med det trafikslag som historiskt varit där, det vill säga en blandning av linjetrafik, allmänflyg, taxiflyg, affärsflyg, vilket stipuleras i avtalet mellan Staden och Swedavia?

3. Anser Handelskammaren att det är såpass viktigt att ta in större tyngre flygplan till Bromma Flygplats så det är motiverat att man hindrar byggnation på höjden i stora delar av Stockholm?


Nu är Almedalsveckan snart igång på allvar. På onsdag står branschorganisationen Svenskt flyg bakom arrangemanget Flygets dag - så lyfter flyget Sverige. Kanske är det dags att dyka upp iförd t-shirt med texten Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1...eller åtminstone läge att ställa några intrikata frågor..?


Uppdaterat 140630

I en artikel i Expressen säger den socialdemokratiske partiledaren Stefan Löfvén bland annat följande:

- Vi har ett avtal som gäller under lång tid och det ska gälla. Däremot pågår en diskussion om avtalet överträds, alltså om man har för mycket av den flygtrafik som inte var avsett i detta avtal. Den diskussionen pågår det finns ett avtal som sträcker sig långt bort i tiden jag kommer inte ihåg exakt hur många år. Vi har inte för avsikt att bryta det avtalet.

Det här är något av en milstolpe. En partiledare som hintar att det kanske inte står riktigt rätt till med Swedavias hanterande av flygtrafiken på Bromma...



 

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela