Götaverken GV-38 SE-AHC - 3

Vid EAA Fly In lördagen den 3 juni 2023 tilldelades Götaverken GV-38 SE-AHC Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) Veteranflygpris (som jag envisas med att fortfarande kalla Barkarbypriset). GV-38:an har under många år renoverats av medlemmar i Göteborgs Veteranflygsällskap (GVFS).
Här ovan ser vi från vänster Lars Tolkstam (SFF), Björn Rystedt (SFF), Filip Gerhardt (GVFS) - som håller i priset - och SE-AHC.
Här ovan ser vi från vänster Lars Tolkstam (SFF), Björn Rystedt (SFF), Filip Gerhardt (GVFS) - som håller i priset - och SE-AHC.

Götaverken GV-38 är en licenstillverkad Rearwin 9000 Sportster och SE-AHC var den första i en serie om 14 stycken flygplan som bygdes i Göteborg. SE-AHC inregistrades i slutet av oktober 1938. Ja, årtalet är anledningen till numret i GV-38.
I början av 60-talet blev SE-AHC markbunden, fann vägen till Optands flygmuseum och därifrån kom GV:n till GVFS i Göteborg för snart 30 år sedan. Tanken var att sällskapet skulle komplettera innehavet av typen med ett exemplar - tillika i det här fallet prototypen - och förse denna med orginalmotor: En femcylindrig stjärnmotor av fabrikat LeBlond. Sedan många år ägde GVFS SE-AHG, en GV-38 som 1962 fått LeBlond-motorn ersatt med en Continental boxerfyra.
I början av 60-talet blev SE-AHC markbunden, fann vägen till Optands flygmuseum och därifrån kom GV:n till GVFS i Göteborg för snart 30 år sedan. Tanken var att sällskapet skulle komplettera innehavet av typen med ett exemplar - tillika i det här fallet prototypen - och förse denna med orginalmotor: En femcylindrig stjärnmotor av fabrikat LeBlond. Sedan många år ägde GVFS SE-AHG, en GV-38 som 1962 fått LeBlond-motorn ersatt med en Continental boxerfyra.

Efter en lång resturering kom SE-AHC åter i luften slutet av juli 2022. Detta skedde på Säve och mycket av arbetet har skett vid Aeroseum. För närvarande ligger GV-38:an i skedet flygutprovning, vilken görs av Filip Gerhardt.

Från statuterna: Priset delas ut vid svenska EAA:s årliga Fly-in för bästa vidmakthållande av original eller restaurering och som härigenom håller svensk flyghistoria, civil som militär, levande och flygande.
Valet av GV-38 SE-AHC är helt i linje med tanken med priset. Grattis, GVFS! Välförtjänt! Vårt kulturarv är en samlande kraft, inte minst i tider som dessa. GV-38 SE-AHC är en del av vårt kulurarv. Och flyg är kultur - glöm aldrig det..!
Se även Götaverken GV-38 SE-AHC - 1 och Götaverken GV-38 SE-AHC - 2.
Valet av GV-38 SE-AHC är helt i linje med tanken med priset. Grattis, GVFS! Välförtjänt! Vårt kulturarv är en samlande kraft, inte minst i tider som dessa. GV-38 SE-AHC är en del av vårt kulurarv. Och flyg är kultur - glöm aldrig det..!
Se även Götaverken GV-38 SE-AHC - 1 och Götaverken GV-38 SE-AHC - 2.
