Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Andreasson BA-4B SE-XBS till salu

Publicerad 2023-01-10 17:00:00 i Allmänt, MFI, Propulärkultur,

Blev uppmärksammad på att Andreasson BA-4B G-AWPZ finns ute för försäljning. Detta är den första BA-4B som tillverkades, detta i Malmö i mitten av 60-talet. De första åren känd här i hemlandet som SE-XBS.

Det vore en välgärning om någon kände sig manad att återbörda denna bit svensk flyghistoria, därför har jag kopierat annonsen. (Högerklicka på bilden och öppna ny flik för underlätta läsning.)

Så här såg det ut i instumentpanelen i flygplanet i slutet av 90-talet. 

För 20 år sedan skrev jag en text om BA-4, BA-4B och BA-11. Därifrån saxar jag följande:

Den svenska avdelningen av EAA - Chapter 222 - var den första utanför Nordamerika och fick sina privilegier den 20 januari 1965. Vid ett EAA-möte den 29 januari i SAS nödträningslokal på Bromma höll Björn Andreasson ett föredrag där han talade om BA-4 i allmänhet och sina idéer om en BA-4B i synnerhet. Man hade inom svenska EAA redan diskuterat vad som skulle fordras av ett lämpligt amatörbygge och kommit fram till följande normer: 1. Planet ska kräva ett minimum av utrymme för bygget. 2. Bygget ska kunna göras med ett minimum av speciell utrustning. 3. Planet ska ha ”godmodiga” egenskaper (KSAK-Nytt nr 9/1965).

Under året kom arbetet igång på en prototyp, detta som ett elevarbete vid MFI:s verkstadsskola under ledning av verkmästaren Per Moberg.  Från början var det tänkt att använda vingar tillverkade i trä, men så kom det inte att bli utan även dessa framställdes i lättmetall när man väl hittat passande balkdimensioner och dylikt. I första utförandet saknades skevroder på övre vingparet.  Från början var det också tänkt att prototypen, SE-XBS (c/n 1), skulle ha en Continental-motor på 75 hk utplockad från BA-7:an. Så verkar inte ha blivit fallet utan man kom att använda sig av samma motor som i MFI-9; en RR Continental O-200 på 100 hk.

MFI avsåg, om intresset fanns, att tillverka en serie byggsatser. Priset beräknandes till cirka 5 000 kr exklusive motor, hjul och instrument.

Projektet kom att röna ett stort intresse i den dåtida flyg- och hobbypressen. Man ska tänka på att bygga ett biplan var vid denna tid ett steg ”back to basic”. Tiger Mothar och Sk 12or med flera typer höll på att försvinna i snabb takt, samtidigt som intresset för flyg på det ”gamla sättet” ändå hade börjat spira. Ett uttryck för detta var till exempel bildandet av SFF 1961, ett annat var filmen "Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner" som kom 1965 och handlade om ett flygrace runt 1910 - dessutom var så kallade knävelborrar på modet…
Den 1 juli 1966 kröp 192 cm Ove Dahlén ner i den lilla SE-XBS och genomförde luftdopet av BA-4B på Bulltofta. Sedan följde ett flygutprovningsprogram på ca 30 timmar. 

I juli 1967 registrerades planet officellt, inte för att utprovningen var klar utan på grund av stundande utlandsflygning. SE-XBS hade försetts med en ny och snyggare cowling (av samma typ som MFI-9) än den tidigare där cylindertopparna stack ut på sidorna (som på en Lill-Cub) samt en ny ovanvinge med skevroder. Detta ökade rollhastigheten från 120 grader/sek till cirka 200 grader/sek.

Den var dessutom uppseendeväckande målad i de skånska färgerna blått, gult och rött. Att ha ”skrikiga” målningar på flygplan brukade för luftakrobatik tillhörde trenden… 

I mina ögon är det inget snack om saken: Denna BA-4B hör hemma i svensk flyghistorias hall of fame.
G-AWPZ - 1967 build Andreasson BA-4B, visiting the 1977 Business and Light Aviation Show at Cranfield

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2023-01-11 02:25:08

Köp hem och tillför det nya statliga civila luftfartsmuseet som kan placeras på Bromma.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela