Mogens Bramson och hans Spitfire
Här kommer som tidigare utlovat uppföljaren till Mogens Bramson på Barkarby, som i sin tur började med Savage S.E.5a på Malmen och på Torslanda. Det kan vara lämpligt att kolla in dessa inlägg för att få bakgrunden.
Denna Supermarine Spitfire Mk.IIb var tillverkad vid Castle Bromwich 1941 och fick RAF serial P8727. Vid något tillfälle modifierad till Mk.V. P8727 var en av 100 Spitfires vars tillkomst hade sponsrats av holländska medborgare boende i Indonesien. 1943-44 hade flygplanet använts av 276 Sqn med igenkänningsbokstäverna AQ-O.
I maj 1944 kasserades flygplanet, men kom tydligen inte att skrotas. Den 24 juli 1946 inköptes Spitfiren av dansk-engelske Mogens Bramson med postadress Kings Langley.
Flygplanet iordningställdes i av Marshalls i Cambridge och inregistrerades G-AHZI den 16 juli 1946 samt fick luftvärdighetsbevis några månader senare, den 22 oktober 1946.
Enligt uppgift använde Bramson G-AHZI "to commute between Exeter and London on business". I utgåvan av Aeroplane från den 8 november 1946 hade Marshall’s of Cambridge precis ordnat med luftvärdighet för G-AHZI och "according to the gen it was called Josephine and was in a black and cream livery".
Vid start från Kastrup den 15 april 1947 råkade Mogens Bramson ut för motortrubbel med sin Spitfire. Han hade för avsikt att återvända till Kastrup, men kom inte fram. G-AHZI buklandades i en åker invid Lergraverne på Amager. Bramson klarade sig oskadd, men G-AHZI ansågs som totalhavererad. I ett brev till engelska luftfartsmyndigheten (CAA) den 25 augusti 1947 förklarade Bramson sin Spitfire såsom Damaged Beyond Repair (DBR). Vågar man gissa att vraket blev reservdelar åt danska flygvapnet som senare samma år började ta leverans av Spitfire Mk.IX?
Mogens "Bram" Bramson var en mycket fascinerande person. När kommer filmen?