Sk 12:or i långa rader
Här kommer ett par bilder som visar Sk 12:or i långa rader! Sk 12 var ju den svenska militära beteckningen på Focke Wulf Fw 44J Stieglitz, men det visste ni säkert. Övre bilden är som synes tagen på Bromma, antagligen vid flygdagen där i september 1938. Se för övrigt detta inlägget för ett annat inslag från det evenmanget.
Den Sk 12:a som har högst nummer, som jag åtminstone kan tyda siffrorna på, är F 5-82. Det vill säga registeringsnummer 625 som godkändes den 5 juli 1937. Skulle tro att alla Sk 12 på bilden är orginaltillverkade exemplar, som levererats från Focke Wulf i Bremen.
Nedan bild är tagen senare och i en annan årstid. Platsen är Ljungbyhed, Krigsflygskolan F 5:s, hemmabas. Närmast står Sk 12:orna med kod 5-43 och 5-45, vilka har registreringsnummer 643 och 645. Dessa tillhörde en omgång som omfattade 20 flygplan som tillverkades av ASJA i Linköping och de har två exemplaren godkändes efter leverans till Flygvapnet den 12 augusti 1938 respektive den 18 maj 1938.
Totalt kom Flygvapnet att ta levererans av 85 stycken Sk 12, varav 57 tillverkades på licens i Sverige. Förutom av ASJA - som 1939 gick upp i SAAB - byggdes det Sk 12 vid CVV i Västerås.
Den Sk 12:a som har högst nummer, som jag åtminstone kan tyda siffrorna på, är F 5-82. Det vill säga registeringsnummer 625 som godkändes den 5 juli 1937. Skulle tro att alla Sk 12 på bilden är orginaltillverkade exemplar, som levererats från Focke Wulf i Bremen.
Nedan bild är tagen senare och i en annan årstid. Platsen är Ljungbyhed, Krigsflygskolan F 5:s, hemmabas. Närmast står Sk 12:orna med kod 5-43 och 5-45, vilka har registreringsnummer 643 och 645. Dessa tillhörde en omgång som omfattade 20 flygplan som tillverkades av ASJA i Linköping och de har två exemplaren godkändes efter leverans till Flygvapnet den 12 augusti 1938 respektive den 18 maj 1938.
Totalt kom Flygvapnet att ta levererans av 85 stycken Sk 12, varav 57 tillverkades på licens i Sverige. Förutom av ASJA - som 1939 gick upp i SAAB - byggdes det Sk 12 vid CVV i Västerås.