Cessna Ester - 5
Minns ni gamla Ester? Genom åren har jag satt ihop fyra blogginlägg om Cessna 210-5 SE-EST, och här kommer det femte med anledning att jag såg att flygplanet nu ligger ute till salu.
Den då nya Cessna 210-5 N8364Z omregistrerades SE-EST den 9 juli 1963. EST syftade på dess förste ägare: Bil AB Harry Est i Karlstad. I slutet av 2015 avregisterades flygplanet såsom totalhavererat.
Efter haveriet - som inträffade den 30 augusti 2015 vid landning på Radevormwald söder om Dortmund - kom flygplanet att byggas upp på nytt. Numera är gamla Ester registrerad N210XL och finns i Belgien.
Cessna 210-5/Cessna 205 introducerades i slutet av 1962 och bara två årsmodeller kom att produceras; 1963 och -64. Sedan tog Cessna 206 vid. Flygplanet var i princip en Cessna 210 med fast landningsställ och några andra mindre förändringar. Totalt kom 576 stycken av denna Cessna-typ att tillverkas.
Läs mer om Ester, mycket väl känd i fallskärms-Sverige, och dess historia i inlägget Cessna Ester - 1. Se även vidare i Cessna Ester - 2, Cessna Ester - 3 och Cessna Ester - 4. Bilderna som vi ser här kommer från annonsen.
Efter haveriet - som inträffade den 30 augusti 2015 vid landning på Radevormwald söder om Dortmund - kom flygplanet att byggas upp på nytt. Numera är gamla Ester registrerad N210XL och finns i Belgien.
Cessna 210-5/Cessna 205 introducerades i slutet av 1962 och bara två årsmodeller kom att produceras; 1963 och -64. Sedan tog Cessna 206 vid. Flygplanet var i princip en Cessna 210 med fast landningsställ och några andra mindre förändringar. Totalt kom 576 stycken av denna Cessna-typ att tillverkas.
Läs mer om Ester, mycket väl känd i fallskärms-Sverige, och dess historia i inlägget Cessna Ester - 1. Se även vidare i Cessna Ester - 2, Cessna Ester - 3 och Cessna Ester - 4. Bilderna som vi ser här kommer från annonsen.