Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vad har Heliopolis och Örnsköldsvik gemensamt?

Publicerad 2021-11-07 20:02:00 i Allmänt, Bücker, Propulärkultur,

Heliopolis Gomhouria Mk 8R nr 285 i egyptiska flygvapnet fotograferad i juni 2005 på Gilze-Rijen AB i Nederländerna. Ankom dit i en av Egypt Air Forces C-130 och denna Gomhouria lär varit en av de få av typen som då fortfarande var i tjänst. Bilden hittad på wikipedia. Det här är också egentligen - som bloggisten gärna uttycker det - en AJ Andersson-produkt. Hur hänger det ihop? Och det där med i rubriken Örnsköldsvik? Jämför med nästa bild.
Hägglunds-tillverkade Sk 25 Bücker Bü 181B BestmannEksjö-Ränneslätt i augusti 2016. Har ni kommit på det än? Let the Best man win, eller vad var det Louise Hoffsten sjöng? Svaret är Bestmann!

Men det finns en skillnad: Hägglunds & söner hade licens på typen direkt under Bücker. Det hade inte Heliopolis Aircraft Works i Kairo. I deras fall hade man fått licens från tjeckiska Zlin och det cirka tio år efter Nazityskland hade försvunnit och i o m det Bücker Flugzeugbau GmbH hade upphört att existera.

Zlin hade tillverkat Bestmann åt tyskarna under andra världskriget och fortsatt med detta även efter detta var slut. Tjeckerna modifierade och utvecklade typen. Kanske främst känd är Zlin Z.381 som har en 105 hästars Walter Minor- istället för Hirth-motor i nosen. Faktum är för övrigt att även den välkända Zlin 26-serien stammar ur Bestmann (och Jungmann), men det är en annan historia.

Just Z.381 var den första varianten som det 1950 etablerade Heliopolis Aircraft Works började tillverka, då kallad Gomhouria Mk 1. Beroende på bland annat motorval har de i Egypten tillverkade flygplanen olika versionsbeteckningar. Gomhouria Mk 2 har en Continental C-145 och Mk 6 och 8 har samma motor, men då kallad Continental O-300. När man fyllt på med ett R i versionsbetckningen, som i Mk 8R, så har flygplanet senare genomgått en Refurbishment och då till exempel fått den helglasade kabinhuven (se översta bilden).
D-EGZR Heliopolis Gomhouria 181 Mk6
Över 300 stycken Gomhouria tillverkades fram till 1979 och förutom i Egypten har typen använts som militärt grundskolflygplan även i andra länder: 1962 anskaffade Algeriet 12 stycken, 1956 Jordanien 3 stycken, 1959 Libyen 2 stycken och 1956 köpte Sudan 4 stycken. Leveranser skedde även till Saudi Arabien och Somalia. En egyptisk Gomhouria som föll i israeliska händer under kriget 1967 kom att användas av en sambandsenhet i IDF/AF långt in på 70-talet.

Ett 30-tal Gomhouria användes även civilt i Egypten, främst av Misr Flying Institute med basering Embaba. Ett par Gomhouria Mk 6 levererades till den nationella flygklubben i Mali 1967.
Flera exemplar har hamnat i Europa på senare år - se även inlägget ESMC 150309. Där nämns en Burkhart Siegel som jag misstänker betytt en del för att flera Gomhouria senare hamnat i Tyskland.
När man tänker lite på't: Det finns alltså en spirande tradition av svenskättade skolflygplan i Mellanöstern. Förutom detta exempel på en AJ Andersson-produkt, så har ju en viss BA-produkt numera en stor marknadsandel i regionen. Kanske måste skriva ett inlägg med rubriken Vad har Kamra och Malmö gemensamt?

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2021-11-10 10:17:06

Kul inlägg! Fräsig uppdatering med ostkupan över cockpit. Etipien är ju kanske inte Mellanöstern men nära nog med sina Saabkärror.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela