Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Djibouti 1952

Publicerad 2021-03-24 10:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Året är 1952. I Djuibouti fotograferas en flygplanskropp på en järnvägsvagn. Man hajar till när man ser att flygplanet är en Saab 17, fortfarande kronmärkt med flottiljetillhörighet F 8. En av två (tre?) siffror som funnits på fenan är också läsbar - en tvåa! Så frågan är: Kan man identifiera denna B 17? Och var gjorde den där?

Till att börja med kan man vara rätt säker på att flygplanet är på väg till Djuboutis grannland, Etiopien. Följande finns att läsa på sidan 102 i boken Saab 17 - den första egna konstruktionen av Bo Widfeldt och Åke Hall:

En av de svenskar som betytt mycket för att B 17 kunde hållas flygande långt in på 60-talet var Tore Meijer. Han var chef för den tekniska utbildningen från 1949 till 1952 och därefter ansvarig för inköp och anskaffning av reservdelar ända fram till mitten av 1960-talet. I samband med ett besök vid F 8 Barkarby 1952 köpte Tore en Saab 17-kropp med motor och landställ för ett hundra kronor (!). Planet transporterades på lastbåt till Etiopien där reservvingar och propeller monterades. Därmed var ännu ett plan flygklart.

Bilderna har tidigare delats på bloggens facebooksida och där kom Lennart Andersson med en del matnyttig information rörande B 17 vid F 8. Totalt hade flottiljen 1948-52 sju stycken B 17A, men aldrig fler än fyra på en och samma gång. Efter att ha tjänat ut som stridsflygplan i Flygvapnet användes typen som måldragare och för allmän flygträning (AFT) och fördelades ut på i princip alla flottljerna.

Med tanke på tvåan på fenan på just detta flygplan ligger det nära till hands att det haft fenkod i tjugoserien. Ofta baserades denna på flygplanets individnummer och det kan ju tänkas varit märkt F 8-26 (?). Sätter en femma på att flygplanet är B 17A nummer 17326 vilken kasserades vid F 8 den 23 januari 1952, efter att stått i förråd i två år...

Kejserliga etiopiska flygvapnet (IEAF) köpte ett skapligt antal begagande Saab B 17A från Sverige. Den första omgången omfattade sexton stycken plan (IEAF nr 301 t o m 316) levererades 1947. Fem flygplan inköptes 1950 (IEAF nr 317 t o m 321) och 1951 tio till (IEAF nr 322 t o m 331). Den sista omgången B 17A till Etiopien, numrerade IEAF nr 333 till 347, levererades i slutet av 1953/början av 1954. Se Framför CVV i Västerås 1953.

Observera att IEAF nummer 332 saknas i beskrivningen av leveranserna. Men faktum är att det fanns en B 17A med detta nummer och den lär enligt uppgift ha satts ihop av reservdelar 1952!  Så vågar man satsa en femma på att ursprunget till IEAF 332 var 17326?

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2021-03-25 07:52:55

Fantastisk intressant detta!

Vågar mig påstå att tvåan var målad i blått med vit utlinjering.

Enligt SFFs uppgift målbogseringsutrustad och sedan moddad till DK. Vet man något om utrustningen, enkel krok eller vad? Varför DK?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela