Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Apropå Kolbäcksskroten

Publicerad 2021-06-14 11:11:00 i Allmänt, Kalla kriget,


Här kommer det ett gästinlägg skrivet av Per Olov Nilsson. Bilderna är tagna av Peter Liander om inte annat anges. I Kolbäck i Västmanland, mellan Västerås och Köping, låg den skrotfirma som i huvudsak anlitades för destruktion/återvinning av militära flygplan. Och även en och annan civilist...

Det var tidigt 1970. Jag och en kollega från F1 hade varit och inventerat hemliga handlingar på en då hemlig plats utanför Köping. Furirer som underbefäl som vi var, var vi iklädda flygvapnets blå uniform och färdades i en kronmålad SAAB 95. Janne, min kollega, föreslår att vi på hemvägen skulle stanna till på flygskroten i Kolbäck, varför vet jag inte, vi hade ju ”brandplatsen” på F 1 med många skrotade flygplan.

På ovanstående bild ur The Åke File ser vi resterna av Tp 47 Catalina FV-nr 47003 i skroten i Kolbäck sommaren 1979.

Sagt och gjort, vi svänger ner mot järnvägen, och parkerar utanför de stora plåtgrindarna som var öppna. Vi kommer in på skrotområdet, och får då syn på stora rester av ett trafikflygplan, som vi senare kom på att det var den Convair 990, från SPANTAX, som ramlade ner utanför Arlanda.

Längre in kom vi inte, då ägaren Sven Pettersson (född ca 1915) kom mot oss, vi hann bara se förvridet metallskrot, inga hela/halva flygplan för skrotning.

Vi blev uppmanade av Pettersson, med sina utsträckta armar att omedelbart lämna området (utan att han ens frågat vad vi ville) senare förstod vi att det var våra flygvapenuniformer med F1 på axelklaffarna som ”störde” honom. Naturligtvis lydde vi, och fortsatte till Västerås och F1 och lämnade tillbaks SAAB:en till KörC.

Sven Pettersson hade varit gift med Birgit (född 170503) och de hade en dotter, Agneta, tillsammans - men det blev skilsmässa, och inget nådigt förhållande dom emellan. Birgit blev/var växeltelefonist på F1, och det kan jag berätta mer om, men den kopplingen till Sven, gjorde att han trodde att vi kom för att granska hans affärer med Flygvapnet, men tveksamt om två underbefäl från F1 kan ha det mandatet ....

För att fortsätta historien om skrothandlare Pettersson, så inträffade den stora hangarbranden på F1 den 15 maj 1959, och det var långt före min tid på F1, så jag återberättar bara vad jag hört. Fyra J32B Lansen och en Pembroke nr 32 brann inne i hangaren, och naturligtvis var Pettersson intresserad av skrotet efteråt. Han hade spetsat in sig på åskledaren, som bestod av massor av meter grov kopparwire.

När Pettersson kom för att lasta, så var åskledarna stulna - hur det gick sen lyckades jag aldrig få reda på När brandutredarna hade slutfört sitt jobb, och fått in alla anmälningar från personalen vad dom saknade, kunde dom konstatera att många hade förvarat sina permissionsuniformer och massor av annat konstigt i hangaren, utredarna var tveksamma om det hade varit plats för några flygplan.....


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Thomas Lagman

Publicerad 2021-06-14 20:43:44

En liten filmsnutt från skrotningen av 47003 finns här http://www.f18.se/film/47003-skrotning-f2.mp4

Jag fick en vhs film från Kurt Jörgne F 2 kamratförening.Därifrån är denna snutt.

Hemskt sätt att förstöra ett flygplan med skärbrännare.

Postat av: Juha Leinonen

Publicerad 2024-02-29 21:05:37

Hej,

Spännande att höra om Kolbäcksskroten!
Någon gång på slutet av 70-talet köpte jag en Lansen katapultstol där. Den står fortfarande i mitt garage.
Funderar än idag över hur vi fick in den i en Fiat 128 :)

Hälsningar
Juha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela