Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bildpotpurri - 28

Publicerad 2021-01-17 21:02:00 i Allmänt, Piper, Propulärkultur,

https://cdn2.cdnme.se/28197/9-3/20200801_134543_5f26bcaa2a6b2296a3a2d2bf.jpg
de Havilland Canada DHC-2 Beaver SE-KCK på Visingsö den 1 augusti 2020. Högsta flygplanet på Visingsö Fly in 2020 och enda bävern med "rätt" motor som för närvarnade flyger i Sverige. Apropå Beaver på flottörer, kolla gärna detta inlägget.

En annorlunda variant denna gång vad det gäller bildurval under denna rubrik. Bilderna finns uppladdade på bloggen sedan tidigare och jag har helt enkelt bara plockat fram dem på måfå. Ni anar säkert att det genom åren blivit ett rätt digert bildmaterial, men den här gången är det bara frågan om bilder som jag själv har taget. Och det handlar om allmänflyg...

https://cdn3.cdnme.se/28197/9-3/se-kek_eskn_910820_001_5f867f2d2a6b22358aefdf33.jpg
Piper PA-28-161 Cadet SE-KEK fotograferad hos Nyge på Skavsta den 20 augusti 1991. Flygplanet var en av tre av samma typ - i samma målning - som importerats lätt begagnade av Nyge Aero våren 1991 (de andra var SE-KEN och -KEO). SE-KEK havererade den 5 augusti 2004 i havet vid Skälderviken.

https://cdn1.cdnme.se/28197/9-3/se-ksa_esgp_940510_54bbbd5b9606ee3bfe9d2b64.jpg
Piper PA-32-300 Six 300 SE-KSA fotograferade jag på Säve den 10 maj 1994. En av de sist tillverkade av typen 1979, tidigare benämnd Cherokee Six. Året efter kom Piper Saratoga. Flygplanet anlände till Sverige i december 1990 från USA och hade de första åren hangaradress Sturup. Senare hamnade SE-KSA på Västkusten och såldes 1999 tillbaka till USA. Här är en bild på Sixen som N200CA tagen 2014.

https://cdn2.cdnme.se/28197/9-3/se-iyl_elmia_900602_5651a5c62a6b220bcde1e6d3.jpg
Piper PA-30 Turbo Twin Comanche SE-IYL på Elmia den 3 juni 1990 - ett av de rätt många flygplan som bevistade stället när det var Äventyrsmässa. Flygplanet var tillverkat 1969 och hade ett tidigare förflutet i Italien och Västtyskland. Såldes 2000 till UK och är numera G-BZRO.

https://cdn3.cdnme.se/28197/9-3/n7243a_essb_940804_56a6a2ccddf2b31caae82866.jpg
Beech 58P Baron N7243A på Bromma den 4 augusti 1994. Lämnade Europa - åtminstone för den gången - via Elstree - EDI - REK den 20 december 1994 för vidare ferry till USA. Tillverkningsår: 1985.

https://cdn3.cdnme.se/28197/9-3/se-lyt_som_n3420j_essb_5f65b806e087c31d46ae42c8.jpg
En kall dag på Norra parkeringen på Bromma flygplats för några år sedan, närmare bestämt i november 1998. Har för mig att denna Cessna 150G, N3420J, stod där rätt länge. Reserverades att bli SE-LYT i juni 2005, men av detta blev det inget. Såldes vidare till Norge och tilltänkt där som LN-LYT. Tror inte Cessnan kommit i luften. Någon som vet status?

Avslutningsbilden visar Aeronca 7AC Champion SE-CLM och är tagen på Veterandagen på Skå-Edeby i juni 2013. Detta flygplan är tillverkat 1945, importerades till Sverige i slutet av 50-talet och såldes till Norge cirka tio år senare. Blev antagligen inte iståndsatt i vårt västra grannland utan låg nedmonterad i cirka 25 år. Återinförd som SE-CLM på svenskt register 1992.

När man jämför Piper Cub och Champion så är alltid den förstnämnda väldigt högt prissatt. Det är långt i från samma "drag efter" Champen, för alla snackar om legenden Cub. Kanske är detta en anleding till att man kan köpa en Champion för - ofta - halva Cub-priset? Eller har jag missat något?

https://cdn3.cdnme.se/28197/7-3/101_51bce2eeddf2b30dead8e30a.jpg

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela