Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Scan Transportes Aèreos - The Hermansson Airline - 3

Publicerad 2021-08-17 21:49:00 i Allmänt, DC-3, Flygföretagande, Propulärkultur,

Här ser vi en bild på den motorlösa DC-3:an C9-STF - den togs i Rand, Sydafrika, 1996. Notera bolagsnamnet! Att det finns ett Scan i detta är ingen slump och kan härledas till att grundaren kommer från Skandinavien, närmare bestämt Sverige. Vid den här tiden var dock Scan Transportes Aéreos (STASA) på upphällningen, eller till och med ett avslutat kapitel. DC-3:an blev senare reklampelare/blickfång i Sydafrika.

Bolaget hade grundats som en avknoppning ur Scan Air, Swaziland, 1991 och ägts/drivits av svensken Oskar Hermansson med familj. Han hade lämnat Stockholm, där han verkar ha jobbat som mekaniker på Bromma och Skå, och flyttat till Zambia under 60-talet. I mitten av 70-talet hade man flyttat vidare till Swaziland.

Hermansson omkom när DC-3 C9-STE kraschade i bergig terräng vid Chemba, nära staden Molima i Mocambique, den 22 november 1993. Enligt vad jag förstått så var han mycket känd i flygbranschen i södra Afrika. 

STASA opererade tre stycken DC-3; C9-STD, -STE och -STF, som inköptes från Etiopien. Dessutom användes några Cessna 402 och någon enstaka LET-410. Bolaget var inriktat att flyga hjälpsändningar för UNHCR i det av inbördeskrig sargade Mozambique.

Kolla in de tidigare inläggen Scan Transportes Aèreos - The Hermansson Airline - 1 och Scan Transportes Aèreos - The Hermansson Airline - 2. Bengt Therner, som var Sveriges Radios Afrikakorrespondent i Harare, Zimbabwe 1985-90, skrev en kommentar till det första inlägget. Jag citerar:

Jag jobbade i Zimbabwe på 1980-talet och flög några gånger med Oskar. Bland annat en gång när jag och ett par kollegor skulle in till Maputo för Samora Machels begravning. Då flög Oskar upp från Swaziland och hämtade oss i Harare, men vi måste byta pilot i Mbabane för att Oskar själv hade flygförbud in i Mocambique därför att han - så gick snacket i varje fall - hade trotsat ett startförbud en gång då det var ett stort ammunitionslager som sprang i luften i Maputo och sabotage mistänktes. Jag minns inte om han bekräftade det, men det sas att han innan flytten till Swaziland hade flugit för det rhodesiska flygvapnet.

"Moderbolaget" Scan Air namnändrades 1998 till Unique Air Charter.

Nedan ser vi den pilotklädde Oskar Hermansson i november 1993, dagar före haveriet med C9-STE.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela