Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

MAAG Stockholm: Twin Beech

Publicerad 2021-08-13 13:47:00 i Allmänt, Beech, Kalla kriget, Propulärkultur,

Dags för det avslutande inlägget om MAAG:s flygplan med Brommabasering - det här har legat i bloggskafferiet i allt för många år. Denna gång handlar det om Beechcraft Model 18 i amerikansk uniform.

Först; MAAG - vad menast med det? Vad var det för något undrar ni säkert? Saxar följande från MAAG Stockholm: Grumman JRF-5 Goose:

Flygplanen var militära och formellt tillhörde de en enhet som kallades MAAG Stockholm... MAAG stod för Military Advisory & Assistance Group. Man fanns representerade i princip överallt i världen där jänkarna hade en skapligt stor beskickning, eller någon annan form av intresse.

I egentlig mening hade nog inte verksamheten 1945-46 organiserats under förkortningen MAAG. Men då jag använt uttrycket i tidigare inlägg hänger det med även här.

Bilderna är är tagna på Bromma 1946. Goosen flögs av marinattachen Robert Winston. Se Piper Cub SE-AWZ - The Winston Gold Cub och vidare nedan. Ett annat namn bland de amerikanska flygande attacheerna är Kessler.

Amerikanarna fick tillstånd att flyga med en Beech C-45 i Sverige den 3 augusti 1945. C-45 är den beteckning som USAAF hade och US Navy kallade typen JRB-4.

Det förstnämnda exemplaret kan identifieras som UC-45F-BH, c/n 8022, USAAF serial 44-47614, som sommaren 1945 var helt nytt. Efter tiden baserad på Bromma ställdes flygplanet av vid 7290th Air Base Depot i Oberpfaffenhofen i Västtyskland. Den 25 januari 1949 tilldelade Foreign Liquidation Commission (FLC) UC-45 nummer 44-47614 det italienska flygvapnet. Det levererades från Oberpfaffenhofen till Italien den 29 april samma år och fick identiten MM1683. Den 14 maj 1949 blev förbandstillhörigheten 46° Stormo Trasporti, med bas Rom-Centocelle.

Den Twin Beech som syns på bilderna här i inlägget tillhör US Navy och bör vara JRB-4, c/n 8583 som hade identiteten BuAerNo.44652. Det fanns baserat på Bromma från november 1945 och minst till mars 1946.

Även detta flygplan var nytt och hade från början beställts som en C-45F åt USAAF, detta med nummer 44-87324. Det levererades istället som en JRB-4  till US Navy den 19 juli 1945 och månaden efter hamnade det hos marinattacheen i Paris. Tiden mellan oktober 1946 och mars 1947 anges förbandstillhörigheten endast som Asssigned Commander Naval Forces Europe. Med andra ord var flygplanet officiellt tilldelat Paris under den tiden då det verkar ha stått i Stockholm.

"Navy 652" återgick till attachen i Paris i april 1947 och kom att ställas av i Pool Norfolk i mars året därpå. Därefter är dess historik okänd tills det överfördes till Japan 1958 och fick id-nr 6421.


När amerikanarna etablerade verksamheten på Bromma på hösten 1945, hade den amerikanske flygattachén och marinattachén alltså varsin Beech 18 till sitt förfogande. I början av 1946 bytte den senare ut sin Beech JRB-4 mot en Grumman JRF-5, närmare bestämt till BuAerNo. 87749. Detta flygplan hade tillverkats i augusti 1945, en månad innan produktionen av typen slutade. Med andra ord, kärran var nästan sprillans ny - inte ens målad - och är den Goose vi ser på bilderna.
 
Förutom det först länkade inlägget om MAAG Stockholm, där det handlade om Grumman Goose, se även inläggen MAAG Stockholm: Douglas C-47 och MAAG Stockholm: Convair T-29B. Om Twin Beech har jag skrivit flera inlägg, bland annat om de tre som användes i Flygvapnet. Kolla Lite om Tp 45 och 1940 Beechcraft 18R.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela